Vad menars med solid paint eg?

Sv: Vad menars med solid paint eg?

Enkelt beskrivet :laugh: en paint utan dom tecknen som en paint ska ha, tex en fux

Ah tack!

Sett det på annonser och så men aldrig kopplat att hästen faktiskt är enfärgad:D

Men sorrel solid då?
Hittade en sådan nu som står som det, en mörkfux med dem strumpor och bläs.
Är det tecknen man menar med sorell då?

Sorrel är ju själva färgen, dvs fux på engelska.
Tecknen har de ju beskrivit och de är strumpor och bläs.

Mycket förenklat..... För att en Paint skall registreras som Paint så måste den ha minst en (helst måånga) vit fläck ovanför knäna vilken måste vara större än en femkrona. Då räknas inte tecken i huvudet.

Har hästen ingen eller inga fläckar så blir den registrerad i ett sidoregister som SOLID Paint (Breedingstock).

Då det tillhör rasbeskrivningen att en Paint skall vara fläckig så är det ju naturligtvis så att de avkommor som inte är det är fullt lika eftertraktade. Det brukar synas på prislappen då de i regel ligger lägre i pris.

En Paint utan färg är ingen Paint, för mig i alla fall...

//Waern

Mycket förenklat..... För att en Paint skall registreras som Paint så måste den ha minst en (helst måånga) vit fläck ovanför knäna vilken måste vara större än en femkrona. Då räknas inte tecken i huvudet.

Har hästen ingen eller inga fläckar så blir den registrerad i ett sidoregister som SOLID Paint (Breedingstock).

Då det tillhör rasbeskrivningen att en Paint skall vara fläckig så är det ju naturligtvis så att de avkommor som inte är det är fullt lika eftertraktade. Det brukar synas på prislappen då de i regel ligger lägre i pris.

//Waern

Är då en quarter MED fläckar ingen quarter?

Jupp!!! :D

I mina ögon. Men både du och jag vet ju att reglerna har ändrats på senare år.

//Waern

Jag säger så här: Vill du ha en RIKTIGT bra paint? Köp en solid :angel:. Chansen är större att du får tag i ett bra rid/tävlingsämne om den saknar vitt.
Så att den är billigare har inget att göra med hur den är som rid/tävlingshäst, utan helknasiga regler som ingen vettig människa kan förstå.

Nej det är faktiskt inte samma skit ;) . Aveln på quarter och paint har bedrivits på två helt skilda sätt, iaf här i Sverige. Detta blev vi upplysta om EFTER att vi köpt vår paint hingst (som iof har en quarter förälder men det hjälpte ju inte :crazy:), så jag skulle aldrig köpa en paint med två regular paintföräldrar.
Ofta har en solidpaint mycket quarter bakom sig, som tex min som är över 80% quarter men ändå är solid :love::love:

Jo, aveln ser säkert väldigt olika ut. Men vad jag menar är mer att eftersom 2 quartrar kan få en paint, och 2 paintar kan få en solid så är det ju samma gener i dem allihopa. Hade inte quarterfolk för längesedan kommit på att Q's bara ska ha en färg hade ju även paintar kallats quarter...

Men nu får du gärna upplysa mig; vad är det med paintaveln som är så annorlunda? :)

//Waern

Jag är med dej. :banana:

Jo, aveln ser säkert väldigt olika ut. Men vad jag menar är mer att eftersom 2 quartrar kan få en paint, och 2 paintar kan få en solid så är det ju samma gener i dem allihopa. Hade inte quarterfolk för längesedan kommit på att Q's bara ska ha en färg hade ju även paintar kallats quarter...

Men nu får du gärna upplysa mig; vad är det med paintaveln som är så annorlunda? :)

Förr reggade ju man bara sin för mycket färgade dvs "misslyckade Qh" som Paint....

Numera kan man inte regga en fläckig Quarter som Paint. Förr gjorde och kunde man som sagt, men det blev nya regler för ett par år sedan.

Aveln skiljer sig markant med att Paint har tillåtit inkorsning av QH och Fullblod. Dessutom har man avlat för FÄRG, varför kanske i viss mån andra egenskaper har satts åt sidan.

//Waern

Åh, där ser man. Jag är verkligen inte insatt i avel.

Men... om man nu har ett Q-sto och betäcker med en Q-hingst och fölet får fläckar, blir den inte reggad som paint då? :crazy:

Förr reggade ju man bara sin för mycket färgade dvs "misslyckade Qh" som Paint....

Numera kan man inte regga en fläckig Quarter som Paint. Förr gjorde och kunde man som sagt, men det blev nya regler för ett par år sedan.

Aveln skiljer sig markant med att Paint har tillåtit inkorsning av QH och Fullblod. Dessutom har man avlat för FÄRG, varför kanske i viss mån andra egenskaper har satts åt sidan.

//Waern

Om jag inte missminner mig (var en sen kväll och lite dricka i glaset när jag fick min paintlektion), så härstammar paint från början från indianernas hästar. Sedan ville man ha upp storleken på dem och då började man korsa in de andra raserna.
Indianernas "paintar" ville inte cowboysen ha att rida på då de inte var lika lätthanteliga som dåtidens quarter, och därför fick indianerna ha sina hästar ifred från den "vite mannen".

Sedan är väl det stora problemet att du kan avla in fullblod hur mycket som helst, och fortfarande kalla det en paint. Det som har varit viktigt är att den är fläckig, och inte hur den sett ut i övrigt eller haft bra huvud för det en cowboy ska använda sin häst till. Hur många riktigt bra working cowhorse hästar är paintar??

Om du avlar in fullblod i quarter (vilket är tillåtet) så blir avkomman en appendix. Denna kan reggas om till quarter om den får tillräckligt med performance poäng på AQHA tävlingar. Så där har de tänkt till och satt ett krav för att få kalla hästen quarter.

Och en fläckig quarter (dvs quarter/quarter) blir väl en croupout, eller heter de något annat nu?

Senast ändrad:

Men... om man nu har ett Q-sto och betäcker med en Q-hingst och fölet får fläckar, blir den inte reggad som paint då? :crazy:

Nej, den blir reggad som quarter.
En paint måste alltid numera ha minst en paintförälder.

Som Lenita säger så får den inte längre reggas som Paint. Jag tror de gjorde om det där 2005.

Dock kan du regga avkomman som QH men då måste både fölet, mamman och pappan DNA-testas.
Vidare får man texten "Denna häst har enligt AQHA vita tecken som är oönskade och inte karaktaristiska för rasen" stämplat på regpapprena (fritt översatt).

Man kan nästan räkna ut att en sån inte kommer att göra sig särskilt bra på en AQHA show, även om den förmodligen är en utmärkt ridhäst.

//Waern

Om jag inte missminner mig (var en sen kväll och lite dricka i glaset när jag fick min paintlektion), så härstammar paint från början från indianernas hästar. Sedan ville man ha upp storleken på dem och då började man korsa in de andra raserna.
Indianernas "paintar" ville inte cowboysen ha att rida på då de inte var lika lätthanteliga som dåtidens quarter, och därför fick indianerna ha sina hästar ifred från den "vite mannen".

Sedan är väl det stora problemet att du kan avla in fullblod hur mycket som helst, och fortfarande kalla det en paint. Det som har varit viktigt är att den är fläckig, och inte hur den sett ut i övrigt eller haft bra huvud för det en cowboy ska använda sin häst till. Hur många riktigt bra working cowhorse hästar är paintar??

Om du avlar in fullblod i quarter (vilket är tillåtet) så blir avkomman en appendix. Denna kan reggas om till quarter om den får tillräckligt med performance poäng på AQHA tävlingar. Så där har de tänkt till och satt ett krav för att få kalla hästen quarter.

Och en fläckig quarter (dvs quarter/quarter) blir väl en croupout, eller heter de något annat nu?

Var inte det första stycket Appalosa-lektionen?

Cropouts får man tyvärr inte regga längre.

//Waern

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 864
Senast: Nepenthe
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka