Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sorrel är ju själva färgen, dvs fux på engelska.
Tecknen har de ju beskrivit och de är strumpor och bläs.
Mycket förenklat..... För att en Paint skall registreras som Paint så måste den ha minst en (helst måånga) vit fläck ovanför knäna vilken måste vara större än en femkrona. Då räknas inte tecken i huvudet.
Har hästen ingen eller inga fläckar så blir den registrerad i ett sidoregister som SOLID Paint (Breedingstock).
Då det tillhör rasbeskrivningen att en Paint skall vara fläckig så är det ju naturligtvis så att de avkommor som inte är det är fullt lika eftertraktade. Det brukar synas på prislappen då de i regel ligger lägre i pris.
En Paint utan färg är ingen Paint, för mig i alla fall...
//Waern
Sorrel är ju själva färgen, dvs fux på engelska.
Tecknen har de ju beskrivit och de är strumpor och bläs.
Mycket förenklat..... För att en Paint skall registreras som Paint så måste den ha minst en (helst måånga) vit fläck ovanför knäna vilken måste vara större än en femkrona. Då räknas inte tecken i huvudet.
Har hästen ingen eller inga fläckar så blir den registrerad i ett sidoregister som SOLID Paint (Breedingstock).
Då det tillhör rasbeskrivningen att en Paint skall vara fläckig så är det ju naturligtvis så att de avkommor som inte är det är fullt lika eftertraktade. Det brukar synas på prislappen då de i regel ligger lägre i pris.
En Paint utan färg är ingen Paint, för mig i alla fall...
//Waern
Jo, aveln ser säkert väldigt olika ut. Men vad jag menar är mer att eftersom 2 quartrar kan få en paint, och 2 paintar kan få en solid så är det ju samma gener i dem allihopa. Hade inte quarterfolk för längesedan kommit på att Q's bara ska ha en färg hade ju även paintar kallats quarter...
Men nu får du gärna upplysa mig; vad är det med paintaveln som är så annorlunda?![]()
Förr reggade ju man bara sin för mycket färgade dvs "misslyckade Qh" som Paint....
Numera kan man inte regga en fläckig Quarter som Paint. Förr gjorde och kunde man som sagt, men det blev nya regler för ett par år sedan.
Aveln skiljer sig markant med att Paint har tillåtit inkorsning av QH och Fullblod. Dessutom har man avlat för FÄRG, varför kanske i viss mån andra egenskaper har satts åt sidan.
//Waern
Åh, där ser man. Jag är verkligen inte insatt i avel.
Men... om man nu har ett Q-sto och betäcker med en Q-hingst och fölet får fläckar, blir den inte reggad som paint då?![]()
Åh, där ser man. Jag är verkligen inte insatt i avel.
Men... om man nu har ett Q-sto och betäcker med en Q-hingst och fölet får fläckar, blir den inte reggad som paint då?![]()
Om jag inte missminner mig (var en sen kväll och lite dricka i glaset när jag fick min paintlektion), så härstammar paint från början från indianernas hästar. Sedan ville man ha upp storleken på dem och då började man korsa in de andra raserna.
Indianernas "paintar" ville inte cowboysen ha att rida på då de inte var lika lätthanteliga som dåtidens quarter, och därför fick indianerna ha sina hästar ifred från den "vite mannen".
Sedan är väl det stora problemet att du kan avla in fullblod hur mycket som helst, och fortfarande kalla det en paint. Det som har varit viktigt är att den är fläckig, och inte hur den sett ut i övrigt eller haft bra huvud för det en cowboy ska använda sin häst till. Hur många riktigt bra working cowhorse hästar är paintar??
Om du avlar in fullblod i quarter (vilket är tillåtet) så blir avkomman en appendix. Denna kan reggas om till quarter om den får tillräckligt med performance poäng på AQHA tävlingar. Så där har de tänkt till och satt ett krav för att få kalla hästen quarter.
Och en fläckig quarter (dvs quarter/quarter) blir väl en croupout, eller heter de något annat nu?