Bukefalos 28 år!

Vad önskar du att någon hade berättat

Ja hade han dragit alla historier om dem direkt hade varningsflaggorna hissats. Men nu kom det succesivt under åren då han fortfarande var rar mot mig.
Det förstår jag, det är ju helt naturligt! Därför kan det vara bra att ha med sig att det är ett så stort varningstecken, att man reagerar varje gång man hör det - oavsett hur sympatisk personen är i övrigt.
 
Blir så förbannad på att det är så många kvinnor som liksom jag som ger och ger till andra och aldrig får något tillbaka.
Jag har också varit dålig på att hävda mina egna behov tidigare. Tror det är alltför vanligt, tyvärr.
 
för dig?

Tänkte på detta med att lära av sina misstag resp lära av andras misstag. Vissa saker är ju svåra att ta in i förhand, ibland måste en få gå igenom saker och ting själv för att förstå eller lära sig; det är en del av livet. Andra saker kan en lära av andra, för att undvika att behöva gå igenom det själv.

Vad känner du i efterhand att du hade önskat att någon hade talat om för dig?

Att någon hade berättat hur en narcissist fungerar i en relation. Att narcissister kommer i olika yttre skepnader, inte alltid högljudda och karismatiska eller självklara att identifiera från första stund.

Att någon hade berättat vad som är falskt i narcissistens beteende, och vad som är äkta. Och att det som en gång verkade bra och som man förtvivlat försökte hitta tillbaka till efter att det börjat gå utför, det var 100 % falskt och spelat - och att därför så kommer det heller aldrig tillbaka. Att allt man någonsin varit för en narcissist, var ett medel för den att utnyttja för att försöka höja sig själv.

Det tog lite för lång tid och för mycket energi att behöva begripa på egen hand. Men det gick.
 
Senast ändrad:
Att någon hade berättat hur en narcissist fungerar i en relation. Att narcissister kommer i olika yttre skepnader, inte alltid högljudda och karismatiska eller självklara att identifiera från första stund.

Att någon hade berättat vad som är falskt i narcissistens beteende, och vad som är äkta. Och att det som en gång verkade bra och som man förtvivlat försökte hitta tillbaka till efter att det börjat gå utför, det var 100 % falskt och spelat - och att därför så kommer det heller aldrig tillbaka. Att allt man någonsin varit för en narcissist, var ett medel för den att utnyttja för att försöka höja sig själv.

Det tog lite för lång tid och för mycket energi att behöva begripa på egen hand. Men det gick.
Tungt.

Även den "snälle" kan vara elak och den elake kan vara "snäll".
 
Tungt.

Även den "snälle" kan vara elak och den elake kan vara "snäll".

Ja. Men det finns andra som drabbas oändligt mycket värre av relationer med närstående eller "vänner", eller som har betydligt svårare av olika skäl att klippa kontakten för gott. Så det går alls ingen nöd på mig. :)

Jag är mest uppriktigt förvånad över hur jäkla lång tid det kan ta att koppla varför det var så omöjligt att ens få en normal vänskap att fungera med en sådan person. När den man söker vänskapen med, egentligen aldrig har varit på riktigt. Bara en tillfällig fasad.
 
Jag önskar att jag fått lära mig att ta konflikter (läs gräla) när jag var barn. Att ha levt en hel barndom utan föräldrar som grälat (varesig med varandra eller med mig) har skadat mitt vuxna liv och mina relationer. Låter säkert konstigt men är sant. Inte hade jag några syskon att gräla med heller ...

Resultatet blev att det har tagit många, många år att förstå att bara för att någon är lite arg eller irriterad så betyder det inte att en enorm katastrof har inträffat. Jag kan inte blir arg själv heller - den känslan är helt utraderad. Men jag jobbar på det!
 
Att någon hade berättat hur en narcissist fungerar i en relation. Att narcissister kommer i olika yttre skepnader, inte alltid högljudda och karismatiska eller självklara att identifiera från första stund.

Att någon hade berättat vad som är falskt i narcissistens beteende, och vad som är äkta. Och att det som en gång verkade bra och som man förtvivlat försökte hitta tillbaka till efter att det börjat gå utför, det var 100 % falskt och spelat - och att därför så kommer det heller aldrig tillbaka. Att allt man någonsin varit för en narcissist, var ett medel för den att utnyttja för att försöka höja sig själv.

Det tog lite för lång tid och för mycket energi att behöva begripa på egen hand. Men det gick.

Det där är en sån sak som jag är tacksam att jag har lärt mig av Buke. Kunskapen bidrog till ett snabbt avslut när jag började se mönstret.
 
Men alltså, det där är ju det minsta och mest självklara delen av det biologiska moderskapet. Problemen som sen tornar upp sig i hur relationen med barnen i allt vad det innebär och ser ut är en berg och dalbana utan dess like ibland. DET önskar jag att någon talat om för mig. Förlossningen är rena glädjefnattet i jämförelse vissa dagar i en jämförande livsrelation.

Åh, vad jag håller med! Av graviditeten, förlossningen och första året med bebis hade jag hellre genomlidit en förlossning igen än någon av de två andra!
 
Att någon av alla som visste varnade mig för en marsvinsmänniska som köpte marsvin av mig och även var fodervärd till de flesta av mina marsvin när jag var sjuk. Jag fick tillbaka tre av jag vet inte hur många. Trots att det är snart 10 år sedan så vågar jag inte räkna. På de 1,5 år jag hade kontakt med människa så dog minst 150-300 marsvin. När jag började fatta att jag blev manipulerad och att något inte stod rätt till gjorde hon sig oanträffbar och jag fick aldrig tillbaka mina sista marsvin 😭

Det var många som visste då samma sak hänt innan jag började med marsvin men ingen som berättade
 
Åh, vad jag håller med! Av graviditeten, förlossningen och första året med bebis hade jag hellre genomlidit en förlossning igen än någon av de två andra!
... Och jag hade genomlidit graviditet och första året med glädje om jag slapp förlossningen.
För även om graviditeten var hemsk, likaså de första åren, så var de övergående. Egentligen forlossningen med, den tog tillslut slut den med.

Men skadorna sitter kvar. De har förstört min kropp för resten av mitt liv och de kommer inte gå över.

Det skulle jag också ha velat veta innan.
 
Att föda barn inte bara är som att skita ut en melon. Det ska undersökas, det ska sys direkt efter (och det kändes! Vilket folk sa att ”det känns ingenting”), en moderkaka ska ut. Mens upphöjt till 10. Amning som strular. Du kan knappt sitta och bajsa vågar man inte. Jaa listan kan göras låååång.
Tänker på de som förr i tiden födde 12 barn på löpande band. Otroligt.
 
Att jag inte hade börjat skolka och skyllt på magen, det ledde till stora magproblem med ångest. Som jag lider av än idag.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 542
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: astronaut
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp