Vad önskar du att någon hade berättat

Sleepy

Trådstartare
för dig?

Tänkte på detta med att lära av sina misstag resp lära av andras misstag. Vissa saker är ju svåra att ta in i förhand, ibland måste en få gå igenom saker och ting själv för att förstå eller lära sig; det är en del av livet. Andra saker kan en lära av andra, för att undvika att behöva gå igenom det själv.

Vad känner du i efterhand att du hade önskat att någon hade talat om för dig?
 
Att föda barn inte bara är som att skita ut en melon. Det ska undersökas, det ska sys direkt efter (och det kändes! Vilket folk sa att ”det känns ingenting”), en moderkaka ska ut. Mens upphöjt till 10. Amning som strular. Du kan knappt sitta och bajsa vågar man inte. Jaa listan kan göras låååång.
 
Det dummaste du kan göra är att offra din hälsa för ditt arbete. Det är INTE värt det.
Just detta berättade någon för mig när jag fick mitt första jobb som 19-åring. Ett jobb som var fysiskt tungt och även innebar mycket övertid. Eftersom det var mitt första jobb efter gymnasiet och jag tyckte det var gött med pengar var det lätt att ta på sig allt jobb som kom i sin väg. När en kollega sa just detta rotade sig en tanke i min hjärna som gjorde att jag sänkte ambitionsnivån och tog mig därifrån tidigare - för mitt välbefinnandes skull.
 
Att föda barn inte bara är som att skita ut en melon. Det ska undersökas, det ska sys direkt efter (och det kändes! Vilket folk sa att ”det känns ingenting”), en moderkaka ska ut. Mens upphöjt till 10. Amning som strular. Du kan knappt sitta och bajsa vågar man inte. Jaa listan kan göras låååång.

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Och mina vänner har varit så underbara och faktiskt berättat just detta allt för mig vilket gjort att jag definitivt inte vill och aldrig kommer gå igenom det.
Men cred till alla mammor därute som gjort det och vissa som gör det igen och igen och igen!
 
Det dummaste du kan göra är att offra din hälsa för ditt arbete. Det är INTE värt det.
Att gå från 40h (ibland närmare 50) till 32h är det bästa jag någonsin gjort!! Min mamma har varit utbränd ordentligt, gick tillbaka för snabbt och brände sig igen... det var 4-5 år av hennes liv av rehab under mina tonår. Fruktansvärt att leva med som anhörig med.

Så en morgon när jag vaknade och inte visste vilken dag det var, vilket jobb jag skulle till (hade två deltidsjobb där båda ville ha mig extra timmar) så pratade jag med sambon den kvällen och bröt ihop.
Han var ett otroligt stöd och morgonen efter sa jag upp mig från ett av jobben. Och till det andra att jag tog 2v semester fr o m nu, vilket som tur var va ok.

Bästa jag någonsin gjort. Precis innan jag gick in i väggen själv
 
Att föda barn inte bara är som att skita ut en melon. Det ska undersökas, det ska sys direkt efter (och det kändes! Vilket folk sa att ”det känns ingenting”), en moderkaka ska ut. Mens upphöjt till 10. Amning som strular. Du kan knappt sitta och bajsa vågar man inte. Jaa listan kan göras låååång.
Men alltså, det där är ju det minsta och mest självklara delen av det biologiska moderskapet. Problemen som sen tornar upp sig i hur relationen med barnen i allt vad det innebär och ser ut är en berg och dalbana utan dess like ibland. DET önskar jag att någon talat om för mig. Förlossningen är rena glädjefnattet i jämförelse vissa dagar i en jämförande livsrelation.
 
Hur fonder och aktier fungerar... Hade jag fått den informationen som tonåring (och såklart tagit den till mig), så hade jag varit tillräckligt "rik" för att kunna sluta jobba nu. Det hade varit trevligt.

Hur ett normalt förhållande ska vara. Då hade jag inte gått på jätteniten och förlorat fyra år av mitt liv + all energi det tog att lära mig att jag är värdefull precis som jag är.

Hur mycket energi man bör lägga på sitt arbete. Då hade jag inte blivit sjuk av att de jobb jag hade utnyttjade min extrema överkapacitet jag hade förr.
 
Om bokstavskombinationer/personlighetstyper och att man faktiskt kan lära sig teoretiskt hur normisarna funkar och att det hjälper en att smälta in bättre. Det är viktigt att smälta in. Man behöver inte ta varje fight.

Och "grab while they give", analysera inte så mycket, oroa dig inte och naturvetenskap är roligare än humaniora :p
 
Jag kan inte riktigt komma på några enskilda "småsaker" som någon kunnat sagt i förebyggande syfte, däremot önskar jag att jag tidigare hade fått lära mig hur lätt det kan vara att laga god mat som kroppen mår bra av, önskar att det hade varit mer fokus på att just må bra än att "vara på rätt sätt utåt" när jag var yngre osv. Det är egentligen först nu, när jag umgås med mina favoritkollegor, som jag börjar upptäcka hur enkelt livet kan vara och det är såklart hur skönt som helst, men jag önskar att jag träffat liknande människor tidigare i livet.
 
Jag önskar att någon sagt att jag och det jag vill också är viktigt. Hade besparat mig många år med att curla alla andra och själv tillslut må så dåligt att att jag bröt ihop.

Blir så förbannad på att det är så många kvinnor som liksom jag som ger och ger till andra och aldrig får något tillbaka.
 
Hade du lyssnat på de?

Hur många har inte blivit varnade av sin nyas ex men viftat bort det som avundsjuka och dumheter 😎

När sedan de rosa molnen lättar visar det sig att exen hade rätt, speciellt om det är mer än ett ex som säger samma sak.

Mmm...om tre srycken oberoende av varandra hade berättat samma saker...som nu även jag har råkat ut för, ja då hade jag fattat långt mycket tidigare än jag gjorde nu.
 
Mmm...om tre srycken oberoende av varandra hade berättat samma saker...som nu även jag har råkat ut för, ja då hade jag fattat långt mycket tidigare än jag gjorde nu.
En jättebra ledtråd är också hur mannen själv talar om sina ex. Om han säger att alla hans ex är galna så är sannolikheten stor att han själv är det.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 529
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
596
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp