Bukefalos 28 år!

Vad önskar du för tjänster på en anläggning?

Apollo 13

Trådstartare
För dig som har din(a) hästar uppstallade på anläggning, eller för dig som önskar ha de(n) uppstallad på anläggning, vad för tjänster hade du velat ha? Vilka tjänster är ett måste och vilka är ett plus?

Jag tänker mig en anläggning med ridbana och ridhus, alltså inget skogsmulle-stall.

Tjänsterna jag tänker på är ex
In/utsläpp vardagar
in/utsläpp helger
Fodringar
Täckesbyten
Skydd på/av
Mockning vardagar
Mockning helger
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?

Hur önskar du ha din häst i hage?
Platt hage?
Kuperad hage?
Med eller utan sällskap?


Fyll gärna på med någon tjänst eller liknande om du tycker att någon saknas.
 
Måste:
In/utsläpp vardagar
Fodringar
Täckesbyten
Grovfoder

Plus:
In/utsläpp helger (annars tycker jag joursystem är ok)
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa strö (om det inte ingår i hyran)
Möjlighet att ställa upp transport på gården

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra? 4 (morgon, lunch i hagen, intag och kväll)
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra? 3 (morgon, intag, kväll)
Hur önskar du ha din häst i hage? Kuperad med sällskap
 
Måste:
- In och utsläpp vardagar och helger.
- Fodringar.
- Möjlighet att köpa grovfoder.
- Spolspilta.

Ett plus:
- Tvättmaskin.
- Strö.
- Täckesbyte.

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra? 4 (morgon, lunch i hagen, intag och kväll)
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra? 2 (morgon och kväll)
Hur önskar du ha din häst i hage? Kuperad med sällskap.
 
Vad som vore intressant för mig:
In/utsläpp vardagar samt helger
Fodringar
Täckesbyten
Möjlighet att köpa till enstaka mockningar
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Minst tre men fem-sex vore toppen.

Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
En är minimum. Två tycker jag är bra.

Hur önskar du ha din häst i hage?
Möjlighet att hålla mina hästar i en egen hage som är helt fri från gräs.
 
Måste:
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö

Plus:
In/utsläpp vardagar
in/utsläpp helger
Fodringar
Täckesbyten
Tvättmaskin

Ej så viktigt:
Skydd på/av
Mockning vardagar
Mockning helger
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården

Jag vill ha min häst i hage tillsammans med andra valacker, ej blandhage och ej ensam. Helst skulle jag också vilja att det finns tillgång till bete på gården (med valacksällskap). Kuperad eller platt hage duger båda.
 
Glömde, och lägger därför till: minsta antal fodringar tre, men gärna fyra.
Kraftfoder vid minst två av dessa vore bra.
 
ett måste är:
In/utsläpp vardagar
Fodringar
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Lång utevistelse minst 10tim

ett stort plus:
in/utsläpp helger
Täckesbyten
Skydd på/av
Tvättmaskin
fritillgång på foder i hagen
Möjlighet att ställa upp transport på gården
finns halm att fodra med
kunna köpa till tillsyn, de dagar man ej kan komma.


helt ok om dessa finns, men inget som skulle avgöra om jag skulle hyra in mig eller ej:
Mockning vardagar
Mockning helger
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
helst fri tillgång, minst 3gr

Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
helst 3 minst 1 (morgon)

Hur önskar du ha din häst i hage?
stor kuperad hage med kompisar, möjlighet att beta gräs innan betessläpp
 
Min högsta dröm skulle egentligen vara att ha eget stall, och därmed räds jag egentligen inte jobbet, men nu när jag tyvärr måste stå inackorderad så blir det dessvärre en bra bit hemifrån.

Det jag därmed tycker är ett måste är:

In/utsläpp vardagar. (Åtminstone utsläpp. Att ta in själv efter skola/jobb är en sak, men ska man åka långt är det nästan en omöjlighet innan jobbet på morgonen.)
Fodringar (Jag ser helst att hästen då får frukost av den som släpper ut, att lunchen går att ordna med exempelvis fri tillgång om ingen kan fodra och att hästen får kvällsmat. Att fodra själv i samband med att man tar in är en annan sak.)
Täckesbyten. (Återigen, på morgonen när hästen går ut vill jag att den får det täcke den ska ha. Jag kan däremot mycket väl byta själv på kvällen, men är man inte där på morgonen så blir det svårare.)
Möjlighet att köpa (välja) grovfoder. (Jag vill ha möjligheten till att välja, inte vara tvungen att antingen ha ett grovfoder som egentligen inte är bra bara för att det ingår i hyran, men inte heller stressa runt halva kommunen efter grovfoder om det som stallägaren har är bra.)

Det jag skulle tycka var ett stort plus:
In/utsläpp helger. (Igen, allra helst utsläppet.)
Tvättmaskin.
Varmvatten.
Gärna möjlighet att byta om i omklädningsrum eller åtminstone någonstans i stallet.

Saker jag inte bryr mig om:
Skydd på/av. (Min häst har inga skydd i hagen.)
Mockning vardagar. (Mockningen är inget som stör mig.)
Mockning helger. (Se ovan.)
Handräckning åt hovslagare/veterinär. (Inget jag har behov av. Kan lösa det genom familj och vänner om det verkligen skulle krisa sig så jag inte kan vara där själv.)
Möjlighet att köpa strö. (Jag har alltid köpt själv förut, så det ser jag inga fel med.)
Möjlighet att välja mellan hö eller silage. (Får man välja grovfoder själv, så löser det sig väl av sig självt?)
Möjlighet att köpa kraftfoder. (Min häst äter endast mineraler och lite jäst, så det är inget jag känner behov av.)
Möjlighet att ställa upp transport på gården. (Jag har ingen transport, och skulle jag ha det skulle jag kunna ha den hos mina föräldrar, vilket också är 1) där jag bor och 2) där jag förmodligen kommer vara väldigt ofta även efter att jag flyttat därifrån.)

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Minst tre, men gärna fyra. Tycker morgon, lunch, insläpp och kväll är det mest optimala. Fri tillgång funkar inte riktigt på min ponny, tyvärr, hon blir fet som en tunna och lämnar inte balen en sekund.

Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?

Min häst klarar sig på en, hon äter bara kraftfoder i samband med insläppet. Det är naturligtvis annorlunda för folk med mer foderkrävande hästar.

Hur önskar du ha din häst i hage?
Gärna kuperad hage, men finns inget annat går det lika bra med en platt. Min häst går gärna själv så länge hon ser andra hästar i närheten, hon är lite egen och funkar bara med vissa få utvalda individer, gärna äldre valacker, annars är hon mycket i slagsmål. Jag föredrar att ha en hel häst, så därför går hon ensam. Jag skulle aldrig klara av att ställa min häst i ett stall där hon måste gå med andra hästar hon inte trivs med, bara för att hästar normalt sett inte vill vara ensamma. Det fungerar inte för oss, vi har provat. Eftersom hon dessutom har fånganlag är det svårt att släppa henne på ett "riktigt" bete med hästar som kräver mycket mer mat än vad hon gör.
 
Lånar knapp.
Jag tycker önskemålen på vad folk vill ha varierar jättemycket beroende på var i landet man bor, önskemål påverkas ganska starkt och konkret av hur erbjudanden/möjligheter ser ut där man bor i sig, även om man tror att man är oberoende i sina egna önskemål osv.....
I väldigt tätbebyggda storstadsområden med otroligt stort utbud på uppstallningsmöjligheter på kompletta anläggningar osv, finns en tydlig trend att folk vill ha så mkt service det bara går att få. Inga konstigheter alls tycker jag, det reflekterar vårt samhälle allmänt hur det ser ut år 2014, - folk jobbar massor, har fulla scheman, aktiviteter osv, och köper sig gärna service om den finns att tillgå.

Jag bor i ett väldigt hästtätt län, östergötland, ligger väl som nr 3 efter Skåne och Stockholms län vad jag vet i fråga om hästnäring och hästtäthet.
samtidigt så är östergötland ett väldigt brett län, som har allt från total landsbygd till mera storstad. Utifrån det finns det massor med stall och anläggningar, men utbudet vad som erbjuds på dessa varierar de med i linje med hur länet i sig ser ut.
Det finns många anläggningar som erbjuder fullservice. Dock är det faktiskt väldigt få som köper just fullservice, det är inte ens 20% skulle jag vilja säga. (fullservice = mockning, mat, alla pass osv, dvs man behöver inte ens åka ut till sin häst eller ha ngn annan som gör det öht dagligen eller ens ngnsin i sig)
Däremot vill majoriteten (självklart kan jag tycka) att det inte är en massa pass och turer med fodringar, ut och insläpp osv.
Dock är det fortfarande en fråga om helhetsbilden på vad som erbjuds som helhet, som avgör i slutänden.

Jag upplever att även när det stallen innebär att hästägarna faktiskt behöver ta vesäntligt med pass, så har anläggningarna annat att erbjuda i fråga om prisnivå, ridhus, ridbanor osv så finns det fortfarande väldigt gott om folk som då väljer utifrån det att stå i såna stall.

så som sagt - vad som avgör i sig är ganska komplext och handlar om helhetsbilden i sig på många sätt....
 
Hej!

För mig är fullservice det enda jag är intresserad av.

Så jag vill ha in/utsläpp och minst 4 fodringar/dag alla dagar året om. Täckesbyte definitivt, men jag behöver bara ett av och ett på/dag. Analyserat grovfoder vill jag ha, liksom val mellan olika typer av strö (min gris funkar bara på halmpellets). Kraftfoder ger jag rätt sällan så 2 gånger/dag räcker långt, det bör ges ca 30 min efter en grovfodergiva.

Jag vill göra iordning mina egna höpåsar och eventuellt kraftfoder pga kontrollbehov och känslig häst, mockning gör jag helst inte, men det brukar vara lättare att jag gör det själv så min stackars häst slipper stå i lervälling när folk mockar dåligt (har hänt lite för många gånger tyvärr).

Så mockning, tvättmaskin, transportplats och hjälp vit veterinär/hovslagare är nice, men det sistnämnda känns väldigt lyxigt. Min häst kan man inte lämna ensam med hovslagare så det skulle ju innebära att någon måste stå och titta under den timmen häst skos.

Jag vill ha kuperad hage, gärna med lite träd och väldränerad utan lera! Utevistelse minst 10 timmar, helst mer. Min häst har problem med andra hästar och brukar bli väldigt mobbad så jag vill helst ha henne med mindre ponnyer- av nån orsak funkar det bäst. Hade jag haft en annan häst hade jag velat ha en liten grupp, max 8 st som gick tillsammans och inte blandade kön. Jag vill ha saltsten i hagen, men inte i boxen (min pålla äter salt som smågodis inne). Något annat som är viktigt tycker jag är träckprov, alla hästar i stallet bör provtas och avmaskas vid behov.

/Lavinia, som också vill ha vettigt ridunderlag och körvägar :-). Inte så höga krav :-)
 
@mackan Tack för din input. Du har nog rätt i att det kanske är smartast att erbjuda precis allt så att man kan anpassa uppstallningen efter den specifika kunden. Sedan får man väl se vilka tjänster som faller bort eftersom de blir för dyra att erbjuda kunden om de ska vara lönsamma. Men vad finns det för tjänster som jag missat på listan? Jag kom på avspolning av ben vid insläpp, för även i de bästa hagar kan det ju bli grisigt vid grinden.

@Lavinia Känner igen mig mycket i det du skriver, tack och lov har jag lyckats släppa på mitt kontrollbehov lite (mycket) på senare tid ;) Ang handräckning vid hovslagare el veterinär tänker jag mig att det är insläpp, ev avspolning av ben vid behov och att man placerar den på gången, och sedan tar ut den när den är klar. Men det, som med precis allt annat, får man väl vara tydlig med VAD det är som ingår i den specifika tjänsten. Sen har jag visserligen sett stall som har timdebitering för tjänster, då är det ju en sak att passa vid hovslagare under hela tiden.

Sen en fråga bara för er som kanske står på anläggning eller har jobbat på en, om man har en tjänst att man sätter på typ stallbandage efter insläpp. Hur tusan gör man då vid ex regn när hästen är blöt och ev smutsig. Hur löser man den biten, ska man då ta på sig att spola, torka och sätta på skydden? Det låter ju som att den tjänsten måste va fasligt dyr för att det ska gå runt och har man 10 hästar som vill ha stallbandage.. är det ens möjligt?
 
@Apollo 13 :
du har nog misstolkat mig, jag har inte avsett att skriva att alla ska erbjuda alla varianter av service öht?
avspolning av ben lär du ha fullservice deluxe prismässigt helt solklart. inte många som erbjuder om vi inte pratar rehab stall osv i min erf eller om du verkligen betalar för fullservice men det bör dubbelkollas att det verkligen ingår det med, inte bara mockning och översyn osv allmänt.

stallbandage, benskydd osv är självklart en service man köper till och som kostar isåfall.
 
Måste
För dig som har din(a) hästar uppstallade på anläggning, eller för dig som önskar ha de(n) uppstallad på anläggning, vad för tjänster hade du velat ha? Vilka tjänster är ett måste och vilka är ett plus?

Jag tänker mig en anläggning med ridbana och ridhus, alltså inget skogsmulle-stall.

Tjänsterna jag tänker på är ex
In/utsläpp vardagar
in/utsläpp helger
Fodringar
Täckesbyten
Skydd på/av
Mockning vardagar
Mockning helger
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?

Hur önskar du ha din häst i hage?
Platt hage?
Kuperad hage?
Med eller utan sällskap?


Fyll gärna på med någon tjänst eller liknande om du tycker att någon saknas.

Måste:
In/ut och alla fodringar 7 dagar/vecka.
Bra hagar som ej är leriga hela vägen
Lång utevistelse
Grovfoder och strö på plats
Paddock
 
Hej!

För mig är fullservice det enda jag är intresserad av.

Så jag vill ha in/utsläpp och minst 4 fodringar/dag alla dagar året om. Täckesbyte definitivt, men jag behöver bara ett av och ett på/dag. Analyserat grovfoder vill jag ha, liksom val mellan olika typer av strö (min gris funkar bara på halmpellets). Kraftfoder ger jag rätt sällan så 2 gånger/dag räcker långt, det bör ges ca 30 min efter en grovfodergiva.

Jag vill göra iordning mina egna höpåsar och eventuellt kraftfoder pga kontrollbehov och känslig häst, mockning gör jag helst inte, men det brukar vara lättare att jag gör det själv så min stackars häst slipper stå i lervälling när folk mockar dåligt (har hänt lite för många gånger tyvärr).

Så mockning, tvättmaskin, transportplats och hjälp vit veterinär/hovslagare är nice, men det sistnämnda känns väldigt lyxigt. Min häst kan man inte lämna ensam med hovslagare så det skulle ju innebära att någon måste stå och titta under den timmen häst skos.

Jag vill ha kuperad hage, gärna med lite träd och väldränerad utan lera! Utevistelse minst 10 timmar, helst mer. Min häst har problem med andra hästar och brukar bli väldigt mobbad så jag vill helst ha henne med mindre ponnyer- av nån orsak funkar det bäst. Hade jag haft en annan häst hade jag velat ha en liten grupp, max 8 st som gick tillsammans och inte blandade kön. Jag vill ha saltsten i hagen, men inte i boxen (min pålla äter salt som smågodis inne). Något annat som är viktigt tycker jag är träckprov, alla hästar i stallet bör provtas och avmaskas vid behov.

/Lavinia, som också vill ha vettigt ridunderlag och körvägar :-). Inte så höga krav :-)

Blir lite nyfiken på varför du vill ha kuperad hage? Vad jag fattat från dig och din häst sen åratal är hästen alltid skadad pga hovproblem och kan öht inte gå i vanlig hage öht, vare sig platt eller kuperad????
 
Hej!

Angående handräckning till hovslagare. Att bara ta in och skölja av skulle inte min hovslagare ställa upp på. Hon kräver, med rätta, att någon alltid är närvarande och kan hjälpa till om något blir svårt. Det gäller alla hennes kunder- inte bara mig som har en svår häst :-). Att skölja benen innan kräver ju att hästen hinner torka också, så det låter som ett ganska långt uppdrag oavsett, för inte lämnar man väl hästen själv på stallgången så den torkar, det kan ju ta evigheter?

Men ja, är man mycket tydlig med vad som ingår i tjänsten funkar det helt ok, men då är jag inte intresserad av den tjänsten alls, det blir liksom inte till någon direkt hjälp.

Linda ben få man väl göra när hästens ben torkat, antar jag? Jag har aldrig jobbat på stall där det ingått :-)

/Lavinia
 
Jag trivs jättebra som vi har nu, man kan välja själv hur mkt service, har man utsläppet sätter man på ev täcken och skydd och intag tar av samma och byter om det ska. Jag har pass som passar mig, ca 8/månad. De fodras vintertid 5 ggr/dag grovfoder och 3 kraft, nu är det så mkt gräs i hagarna så de ratar höet ute, så 3 ggr inne. I har tvättmaskin och torkrum, viktigt för mig. Viktigt att köpa grovfoder på plats, helst analyserat men detta har jag analyserat själv. Stor väldränerad ridbana och ett mycket mindre ridhus, men det finns iaf ;) Undrbara ridvägar! Gården hyr ut släp, oxå viktigt.
Jag har möjlighet att köpa till extra tjänster vid behov.
 
@Apollo 13 :
du har nog misstolkat mig, jag har inte avsett att skriva att alla ska erbjuda alla varianter av service öht?
avspolning av ben lär du ha fullservice deluxe prismässigt helt solklart. inte många som erbjuder om vi inte pratar rehab stall osv i min erf eller om du verkligen betalar för fullservice men det bör dubbelkollas att det verkligen ingår det med, inte bara mockning och översyn osv allmänt.

stallbandage, benskydd osv är självklart en service man köper till och som kostar isåfall.

Nej jag konstaterade nog bara att smartast är att faktiskt erbjuda allt (inom rimliga gränser) efter ditt svar, då man inte konkret kan veta vad faktiskt folk vill ha. Det får man väl lite se med tiden antar jag.

Ang benskydden så var inte min avsikt att det skulle ingå i vanliga taxan utan att det är något man köper till. Jag hade en inackordering för några år sedan som blev lite sleten i bena och behövde det en period, då löstes det dock så att dom kom ut på kvällen och satte på det och jag tog bara av dem. Sedan har jag ingen som helst erfarenhet av den tjänsten, varken hur vanligt det är att folk önskar den, vare sig det är tillfälligt eller permanent, det är lite därför jag frågar. Vilka tjänster vill man ha egentligen?
 
@prallan Hur gör ni rent praktiskt om hästarna ska ha skydd även inne på box? Spolar ni av och torkar benen eller? Hur får ni det att gå ihop rent praktiskt/tidsmässigt om det är flera hästar som behöver spolas, torkas osv?
 
Det är ingen som har det, tror att det är en extra tjänst man får köpa till isf.
 
Nej jag konstaterade nog bara att smartast är att faktiskt erbjuda allt (inom rimliga gränser) efter ditt svar, då man inte konkret kan veta vad faktiskt folk vill ha. Det får man väl lite se med tiden antar jag.

Ang benskydden så var inte min avsikt att det skulle ingå i vanliga taxan utan att det är något man köper till. Jag hade en inackordering för några år sedan som blev lite sleten i bena och behövde det en period, då löstes det dock så att dom kom ut på kvällen och satte på det och jag tog bara av dem. Sedan har jag ingen som helst erfarenhet av den tjänsten, varken hur vanligt det är att folk önskar den, vare sig det är tillfälligt eller permanent, det är lite därför jag frågar. Vilka tjänster vill man ha egentligen?


det är otrolig skillnad mellan att utbyta tjänster mellan en själv och ngn privat inackad och att stå på anläggning.
Svar på din fråga: Det är otroligt vanligt att folk önskar den på anlägging och därmed behövs den restrikeras i fråga om service och kostnad helt klart, såvida inte personal ska spendera ngn halvtimma på sånt morgon och kväll på ostukturerat godyckligt sätt från folks preferenser utan att det kostar ngt öht för dem själva.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 480
Senast: Hannah199
·
Ekonomi & Juridik Hej. Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall? Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står...
Svar
18
· Visningar
2 578
Senast: Långnos
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp