Bukefalos 28 år!

Vad önskar du för tjänster på en anläggning?

@Lavinia Oj, vilken skillnad, jag har nog aldrig haft en hovslagare som krävt att jag varit på plats. Visst när Apollo var stökig, då fanns det ju inget annat på kartan, men har hästarna stått inne och hovslagaren kommit innan jag hunnit ut igen så har de alltid börjat. Jag har tom blivit erbjuden av hovslagarna att de skulle ta ut hästarna själva vid enstaka tillfällen då det på något sätt kört ihop sig så det blivit svårt att passa in en tid typ. Inför nästa skoning har tom min hovis erbjudit sig att ta in hästarna själv och ta ut dem.. men det är för att vi bokade skoningen samma dag som två andra hästar i stallet och jag är gravid och bebisen är beräknad ett par dagar innan eller så ;)
Sen är jag oftast på plats, min hovslagare är ju så trevlig att prata med så ;) Dessutom vill jag gärna ha lite koll på vad som händer. Men det är långt ifrån ett krav av min hovslagare.
 
@Lavinia Oj, vilken skillnad, jag har nog aldrig haft en hovslagare som krävt att jag varit på plats. Visst när Apollo var stökig, då fanns det ju inget annat på kartan, men har hästarna stått inne och hovslagaren kommit innan jag hunnit ut igen så har de alltid börjat. Jag har tom blivit erbjuden av hovslagarna att de skulle ta ut hästarna själva vid enstaka tillfällen då det på något sätt kört ihop sig så det blivit svårt att passa in en tid typ. Inför nästa skoning har tom min hovis erbjudit sig att ta in hästarna själv och ta ut dem.. men det är för att vi bokade skoningen samma dag som två andra hästar i stallet och jag är gravid och bebisen är beräknad ett par dagar innan eller så ;)
Sen är jag oftast på plats, min hovslagare är ju så trevlig att prata med så ;) Dessutom vill jag gärna ha lite koll på vad som händer. Men det är långt ifrån ett krav av min hovslagare.

otroligt ovanligt ang. hovslagare att erbjuda sånt. Med all rätt för deras egen skull.
 
det är otrolig skillnad mellan att utbyta tjänster mellan en själv och ngn privat inackad och att stå på anläggning.
Svar på din fråga: Det är otroligt vanligt att folk önskar den på anlägging och därmed behövs den restrikeras i fråga om service och kostnad helt klart, såvida inte personal ska spendera ngn halvtimma på sånt morgon och kväll på ostukturerat godyckligt sätt från folks preferenser utan att det kostar ngt öht för dem själva.

Klart det är skillnad, det är därför jag frågar hur det funkar ;)
Om det är otroligt vanligt, själv har jag ingen som helst erfarenhet av det, har du någon aning om vad det brukar kosta och rent praktiskt hur de får ihop det? Klart det inte behöver ta jätte lång tid om det bara är på/av med stallbandage som har snabbknäppning. Men kommer hästen in och är blöt, ska spolas, torkas och sedan få på bandagen.. det låter ju som en heltidstjänst bara det ;)
 
@mackan @Lavinia Jag ska väl säga att jag inte tror hovis skulle uppskatta om jag aldrig var på plats, jag är ju allt som oftast det och vi har en väldigt bra och öppen relation, det är väl därför hon kan tänka sig det. Än så länge har det aldrig ens hänt att jag inte varit på plats.. eller jo, jag kom ut när hon var klar med en häst och hade en kvar. Det var när min bebis skulle ha mat eller något sådant, minns inte exakt. Men jag fanns bara 100 meter där ifrån och tillgänglig på telefon.
 
@Lavinia Oj, vilken skillnad, jag har nog aldrig haft en hovslagare som krävt att jag varit på plats. Visst när Apollo var stökig, då fanns det ju inget annat på kartan, men har hästarna stått inne och hovslagaren kommit innan jag hunnit ut igen så har de alltid börjat. Jag har tom blivit erbjuden av hovslagarna att de skulle ta ut hästarna själva vid enstaka tillfällen då det på något sätt kört ihop sig så det blivit svårt att passa in en tid typ. Inför nästa skoning har tom min hovis erbjudit sig att ta in hästarna själv och ta ut dem.. men det är för att vi bokade skoningen samma dag som två andra hästar i stallet och jag är gravid och bebisen är beräknad ett par dagar innan eller så ;)
Sen är jag oftast på plats, min hovslagare är ju så trevlig att prata med så ;) Dessutom vill jag gärna ha lite koll på vad som händer. Men det är långt ifrån ett krav av min hovslagare.

jaha jag svarade på detta inlägg. Ser rätt annorlunda ut än det du sen skrivit iof :)

vad det kostar varierar ju men ngn 50 lapp per gång extra på anläggning brukar vara standard för avvikande tjänster som är tilläggs tjänster som inte ingår normalt i service. Brukar isåfall handla om täckes service och benskydd av eller på osv. Om spolning och torkning av ben utöver det ska tillkomma så vet jag inte - har aldrig sett att ngn sån service ingår öht såvida det isåfall som sagt inte handlar om special och total helservice som isåfall är helservice plus ett snäpp.
 
Utsläpp alla dagar i veckan
Utfodring när dom går i hagen
Paddock/ridhus med bra underlag
Bommar och hinderstöd
Bra hagar
Bra boxar
Spolspilta
..
Skulle vara nästan omöjligt att åka till stallet innan skolan. Även bra om hästen/hästarna får foder i hagen medans jag är i skolan, så att när jag kommer dit så kan jag ta in och rida på hästen/hästarna direkt efteråt. Middag och kvällsmat kan jag nog fixa själv. Väldigt bra med en paddock eller ett ridhus, den/det/dessa måste även ha bra underlag. Skönt att ha bommar och hinderstöd också.
Viktigt med bra hagar som inte är för lerigaö
Boxarna ska inte vara för små eller ha hårt underlag.
Spolspilta är ganska viktigt.

Jag vill däremot mocka själv, smörja in utrustningen själv, rida, fodra (förutom i skolan) ta in själv osv.
 
Önskvärt vid uppstallning

In/utsläpp vardagar
Fodringar
Täckesbyten
Skydd på/av
Mockning - möjlighet att köpa till vid särskilda tillfällen vore fint men generellt gör jag det själv.
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården
Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?SMHN = fodring en gång till natten, då kan jag fixa det själv. Annars vill jag ha i vart fall tre fodringar, helst fyra.
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra? Behövs inte, kraftfoder kan jag lägga i krubban på kvällen, om övriga hästar får kraftfoder på morgonen vill jag dock att min också skall få.

Hur önskar du ha din häst i hage? Helst på lösdrift i stor, kuperad hage med träd/skog och roligt sällskap. Men skall det vara lösdrift skall det vara mockning och täckesbyten etc. så att det är en välskött lösdrift, inte mocka bara själva vindskyddet utan även någon mån av mockning i hagen, detta kan dock skötas kollektivt.
 
Det som är ett måste för mig:
In och utsläpp alla dagar
Fodringar alla dagar, kan dock tänka mig att fodra kvällar
Möjlighet att köpa analyserat grovfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården
Sadelkammare med tillräcklig plats
Spolspilta med tillräckligt med varmvatten för att tvätta mer än en häst
Ordentliga hagar
Ridhus med bra underlag och hindermaterial
Fungerande avmaskningssystem i stallet
Vettig stallchef/ägare som tar tag i saker


Stort plus och som jag gärna skulle betala extra för:
Täckesbyten
Nattbandage av, skydd på och av
Insläpp och spolade ben åt hovslagare, och utsläpp efteråt
Tvättmaskin och ordentligt torkrum
Solarium
Skrittmaskin
(Utsläpp&insläpp i skrittmaskin)
Mockning

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Minst 4, helst 5

Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Minst 2, helst 3.

Jag vill ha möjlighet att kunna välja hur hästsen ska gå. Gärna en dränerad grushage under blöta och snöiga perioder,
 
Om jag måste ha hästen på box så vill jag absolut ha:

Utsläpp alla dagar (ta in kan jag göra själv, men det är ok om det ingår också)
Alla fodringar (kan tänka mig att ta kvällsfodringar/helgfodringar på rullande schema, men vill helst slippa)
Möjlighet att köpa grovfoder och att man då kan välja mellan hö och hösilage
Uppvärmd sadelkammare med gott om plats
Spolspilta med varmvatten
Torkrum för täcken
Alltid tillgång till vatten i hagen
Gräshagar, tillräckligt stora för att de inte ska bli söndertrampade och leriga

Skulle gärna vilja ha:
Möjlighet att ställa upp transport på gården
Möjlighet att köpa täckespåsättning de dagar det regnar och är kallt (ta av gör jag själv på kvällen)

Bra om det finns, men knappast avgörande:
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa mockning (och insläpp, om det inte ingår) enstaka gånger, om man har svårt att hinna ut.
Möjlighet att köpa strö

Inte alls intresserad av:
Skydd/bandage på/av
Möjlighet att köpa kraftfoder (alla vill ju ha olika sort, så det verkar lite bökigt att få till så alla blir nöjda)
Skrittmaskin
Solarium


Grovfoder tycker jag de ska få minst 4 gånger/dag, om de inte har fri tillgång.
Kraftfoder får min bara lite skrammel ihop med mineralerna, så för mig räcker det med en gång/dag. Två gånger per dag borde väl vara tillräckligt för de flesta kan jag tycka.

Vill ha stora, kuperade hagar, med både skog och fält, gärna ligghall även om det inte är lösdrift, så de kan få lite skydd mot väder och insekter. Ihop med andra hästar, men inte för stor flock, 5-6 hästar ihop i en ca 5-8 hektar stor hage tycker jag är perfekt.
Ute minst 10 timmar per dag, gärna mer.
 
De flesta fullskotselstall som jag har statt pa har haft:

In-och utslapp varje dag
Mockning varje dag
Alla fodringar (minst 3, och sjalvklart ingar allt foder)
Tackesbyten
Skydd av/pa
Avspolning av ben
Borstning och visitering varje dag
Rengoring av utrustning varje vecka
Assistans med hovis och vet
Ridning/longering/skrittmaskin om sa onskas (till extra kostnad)


Och faciliteter som:

Minst en belyst uteridbana med superbra underlag, som harvas etc regelbundet
Ofta ridhus
Skrittmaskin
Parkering pa hart underlag for transport
Tvattmaskin
Spolspilta
Solarium
Fikarum med tekokare, mikro, bord/stolar etc
Uppvarmd sadelkammare
Toalett, och ofta dusch
Tackestorkare

Mao, om man t.ex. aker pa semester sa behover man inte ordna nagot extra for sin hast utan allting tas om hand.

Men sen maste man ju komma ihag att de flesta fullskotselsanlaggningar kan inte erbjuda 12h utevistelse, for det skulle innebara att personalen maste arbeta orimliga tider. Plus att man nog inte alltid kan forvanta sig gigantiska kuperade hagar - det beror nog pa vart i landet man bor...
 
För dig som har din(a) hästar uppstallade på anläggning, eller för dig som önskar ha de(n) uppstallad på anläggning, vad för tjänster hade du velat ha? Vilka tjänster är ett måste och vilka är ett plus?

Jag tänker mig en anläggning med ridbana och ridhus, alltså inget skogsmulle-stall.

Tjänsterna jag tänker på är ex
In/utsläpp vardagar
in/utsläpp helger
Fodringar
Täckesbyten
Skydd på/av
Mockning vardagar
Mockning helger
Handräckning åt hovslagare/veterinär
Tvättmaskin
Möjlighet att köpa grovfoder
Möjlighet att köpa strö
Möjlighet att välja mellan hö eller silage
Möjlighet att köpa kraftfoder
Möjlighet att ställa upp transport på gården

Hur många grovfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?
Hur många kraftfoderfodringar vore minsta acceptabla antal och vilket antal tycker du är bra?

Hur önskar du ha din häst i hage?
Platt hage?
Kuperad hage?
Med eller utan sällskap?


Fyll gärna på med någon tjänst eller liknande om du tycker att någon saknas.

Så här ser det ut för mig. Jag kanske är knusslig, men jag är också beredd att betala för mig.

Krav:
In och utsläpp vardagar.
Fordringar vardagar, minst tre helst fler.
Täcke på och av vid in och utsläpp (byte är inte nödvändigt).
Analyserat grovfoder finns att köpa eller ingår i hyran.
Möjlighet att parkera släp (har ingenstans att ha det annars).
Ridhus på gården.
Bra hagar med hästkompisar av samma kön (med bra menar jag minst 1500 kvm/häst, att hagarna inte blir allt för leriga och att hästarna kan sysselsätta sig med gräs, grenar och liknande).
Minst 8h hagtid per dag, men helst betydligt mer.
Fräscht stall med god ventilation och boxar på minst 12 kvm.
Plats i uppvärmd sadelkammare.
Hyffsade ridvägar.
Sjukhage (eller att en kan ordnas vid behov).

Stort plus:
Belyst ridbana.
Strö finns att köpa.
Halm finns att köpa eller åtminstone möjlighet att förvara.
Tvättmaskin.
Handräckning till hovslagare (kan givetvis betala extra för).
In och uttag ingår även på helger.
Skydd av och på.
Sommarbeteshagar.

Övrigt skadar inte, men är heller inget jag är i behov av för tillfället. Mocka gör jag helst själv i och med att jag är så pedantisk.
 
Måste:
Stor box, bra ventilation
Halm och grovfoder på gården
In/utsläpp vardagar.
Fodringar vardagar.
Bra hagar, helst gräshagar.
Vettiga stallägare
Ridbana/ridhus som kan brukar året om.
Uppställning av transport.
Spolspilta

Plus
In/ut helger
Fodringar helger.
Täckesbyten
Kraftfoder på plats.
Uppvägning av grov/kraft foder
Inga stallpass
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 480
Senast: Hannah199
·
Ekonomi & Juridik Hej. Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall? Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står...
Svar
18
· Visningar
2 578
Senast: Långnos
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp