Vad påverkar bilens pris?

Såklart inga elbilar under 50' men jag ser så många elbilar och har trott att det är det folk byter till. Lever väl under en sten.
Eller, bland folk som prioriterar bilen i sin ekonomi.Eller har pengar nog för att pynta upp för en sån.
Plus att det i stora delar av landet är så glest mellan laddstationer att det är smått omöjligt att köra ren elbil. Hybrid ja, men de är skapligt dyra de med.
 
Såklart inga elbilar under 50' men jag ser så många elbilar och har trott att det är det folk byter till. Lever väl under en sten.
Om de köper nytt kanske, ev elhybrid. Men en kollega som leasade elbil för ett par år sedan (i storstadsområde) blev vansinnig för att det var supersvårt att ladda den och böt till bensin. Själv vill jag inte ha "ny bil" innan jag känner att elnätet är utbyggt eller priserna på elhybrider gått ned eller innan man vet hur batterierna håller när man köper begagnat.

Nya bilar har så mycket skit i sig också som enligt vissa tidningar är nära trafikfarlig -skärm för saker som lätt kunnat sitta reglage på. Saker som också kan gå sönder lätt och känns onödiga men är jättedyra att laga som däcktrycksmätare. Däck på ny bil kan också vara oerhört dyra (när jag sa att jag köpte nya däck senast och det gick på 8000 -10 000 totalt och det var mycket sa kollegan att det var nära ingenting alls, 8 000 per däck var mer normalt på ny bil) Känns som att man hoppas att ens bil överlever tills hela den röran har stabiliserat sig.
 
Senast ändrad:
Det är jättestora skillnader i pris nu mot för ett par år sedan. Jag har en småbil, seat Ibiza, årsmodell 2012 och jag köpte den 2014 för 85', då hade den gått ca 4500 mil. Nu, idag, kan du köpa samma årsmodell, som gått ca 10k mil för 70-89k... Nu har min gått närmare 25k mil, så jag lär få ut mindre, men förra året när jag kollade hade jag fått typ 30k för min när den gått 15k mil.
Folk har inte råd med skatten och bensinen/dieseln för stora bilar och inte råd med elbil nu känns det som.
 
Det är jättestora skillnader i pris nu mot för ett par år sedan. Jag har en småbil, seat Ibiza, årsmodell 2012 och jag köpte den 2014 för 85', då hade den gått ca 4500 mil. Nu, idag, kan du köpa samma årsmodell, som gått ca 10k mil för 70-89k... Nu har min gått närmare 25k mil, så jag lär få ut mindre, men förra året när jag kollade hade jag fått typ 30k för min när den gått 15k mil.
Folk har inte råd med skatten och bensinen/dieseln för stora bilar och inte råd med elbil nu känns det som.
Jag har kommit fram till att jag får köra min bil tills det är dags för skotten typ, kommer inte ha råd att köpa en nyare likvärdig bil.
 
Jag har kommit fram till att jag får köra min bil tills det är dags för skotten typ, kommer inte ha råd att köpa en nyare likvärdig bil.
Lite samma här. Nu känns det ju dock som att jag kan få ut nått för bilen (den är helt avbetald, förra året hade jag ca 20k kvar på lånet och kunde inte direkt sälja den för 30k och hitta ny bil..) men ska jag byta så behöver jag en kombi för att få plats med hund och marknadsgrejer när jag är ut, men känner ändå att jag inte har råd att byta pga yttre omständigheter som bränslet.
 
Jag sålde en bil åt en bekant. Det var en hel del fel på den (nött invändigt, trasig bakruta, trasiga baklyktor, dåliga däck, lysande lampor med mera), och bilen startade inte utan behövdes bärgas från platsen. Planen var att köra den till skroten, men jag fick chansen att sälja. La ut den för 5000, blev TOTALT nedringd och sålde den två dagar senare för 8000 🤭
Motsvarande modell, som var hel gick på cirka 50-60k tror jag.
 
Mil påverkar
Årsmodell
Modell
(vad finns det för tillval)
Drivmedel, bensin är inte så populärt
Skatten, äldre bilar har högre skatt (påverkas av drivmedel även och motor)
Skick, är den servad t.ex och bra skött
Och såklart efterfrågan
 
Såna listor att se ca priser i gäller inte om det är renoveringsobjekt. Likaså om man har massa ex utrustning.
Så priserna kan vara väldigt mkt upp el ner från sån info.
Men för mig är nedanstående viktigt att de är de saker jag vill ha..
årsmodell
miltal
skick
utrustning
dragkrok
fungerande ac
fullt ifylld servicebok
manuell el automat
drivmedel
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 868
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 745
Senast: 95johsv
·
Äldre Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm...
2
Svar
28
· Visningar
2 570
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp