Vad pysslar vi med? Del LXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mamma, konstnaren, skapade en nagot tveksam forvantan hos mitt vuxna barn. :cautious: Hon gjorde de mest fantastiska adventskalendrar till sina barnbarn. :arghh: Nu forvantas jag, som inte ar en konstnar, gora en fantastisk adventskalender till mitt barnbarn. :nailbiting:
I gar gick jag igenom affar efter affar och konstaterade att det kan finnas en och annan konstgjord julgran i handeln nu och att tygaffarer fatt in jul tyger redan. Annars finns bara Halloween och Thanksgiving grejor ute annu. Nagor jag egentligen hyllar, men jag behover julgrejor NU och julgrejorna kommer inte forran mitten pa November.:confused: Gaaahhhh

Min mamma, konstnaren, skapade en nagot tveksam forvantan hos mitt vuxna barn. :cautious: Hon gjorde de mest fantastiska adventskalendrar till sina barnbarn. :arghh: Nu forvantas jag, som inte ar en konstnar, gora en fantastisk adventskalender till mitt barnbarn. :nailbiting:
I gar gick jag igenom affar efter affar och konstaterade att det kan finnas en och annan konstgjord julgran i handeln nu och att tygaffarer fatt in jul tyger redan. Annars finns bara Halloween och Thanksgiving grejor ute annu. Nagor jag egentligen hyllar, men jag behover julgrejor NU och julgrejorna kommer inte forran mitten pa November.:confused: Gaaahhhh
Låter som en jobbig tradition att tvingas göra något man verkan har lust till eller kunskap.
Din mamma ville säkert göra adventkalendar och hade idéer och insiration men det finns ju inget som säger att du nu måste följa i samma fotspår (annat än din dotter?).

Låter som en jobbig tradition att tvingas göra något man verkan har lust till eller kunskap.
Din mamma ville säkert göra adventkalendar och hade idéer och insiration men det finns ju inget som säger att du nu måste följa i samma fotspår (annat än din dotter?).

Min son ... och den gladje mina barn hade av kalendrarna. :angel:
Det var verkligen en av hojdpunkterna av jul. Det var inga stora saker, bara 24 smagrejor som var fint inslagna och hangde pa den fina hemgjorda kalendern (en hade ett "jul tag" av 24 tandsticksaskar som akte over ett julmotiv med kul tomtar och mycket att titta pa.:cool:) I dag nar de vuxna barnen pratar om barndommens jular kommer ALLTID kalendrarna upp.
Sa visst ar det klart att mitt barnbarn maste ha en fin kalender ocksa :p aven om den inte kommer att bli lika fin som de mina barn hade.:angel:

Kuk, kan verkligen inte sova. Hinner inte med sånt här. Och det är inte ens pga. dödsångest?! Det går bara inte. Vilket kommer leda till dödsångest imorgon ;)

Min son ... och den gladje mina barn hade av kalendrarna. :angel:
Det var verkligen en av hojdpunkterna av jul. Det var inga stora saker, bara 24 smagrejor som var fint inslagna och hangde pa den fina hemgjorda kalendern (en hade ett "jul tag" av 24 tandsticksaskar som akte over ett julmotiv med kul tomtar och mycket att titta pa.:cool:) I dag nar de vuxna barnen pratar om barndommens jular kommer ALLTID kalendrarna upp.
Sa visst ar det klart att mitt barnbarn maste ha en fin kalender ocksa :p aven om den inte kommer att bli lika fin som de mina barn hade.:angel:
Men det är ju bra att du har börjat i tid, det är inte sista minuten, eller första advent, ännu.
Fick du en ny kalender varje år? Jag tycker du kan återanvända kalendern nästa år och bara göra nya små paket. Lycka till, det blir säkert roligt att pyssla med! Och framåt jul kan du köpa saker för halva priset till nästa års kalender.
(jag skulle vara helt störd över ett sånt uppdrag men det är lätt att låta positiv när det är nån annan som ska göra jobbet)

Känslan som uppstår när man cyklar förbi en rabatt i jobbet som är full av Johannesört och innan man hinner blinka stannat cykeln för att rensa bort skiten :devil: när man plötsligt inser att det är någons odlade rabatt :o ....och diskret cyklar därifrån :angel:
Bara som en upplysning så finns det folk som odlar johannesört i rabatter......;)
https://www.runabergsfroer.se/?m=259

( Jag tycker den är vacker )

Men det är ju bra att du har börjat i tid, det är inte sista minuten, eller första advent, ännu.
Fick du en ny kalender varje år? Jag tycker du kan återanvända kalendern nästa år och bara göra nya små paket. Lycka till, det blir säkert roligt att pyssla med! Och framåt jul kan du köpa saker för halva priset till nästa års kalender.
(jag skulle vara helt störd över ett sånt uppdrag men det är lätt att låta positiv när det är nån annan som ska göra jobbet)

Kalendrarna ateranvands, men det ar ett himla jobb bara att tanka ut hur man ska gora bakgrunden till alla paketen. Sarskilt som en av mina andra barn i gar ocksa talade om hur mycket han gillade tandsticksaskarna (som var sa fantastiskt finurligt uppsatta sa de inte bara raknade dagarna, utan ocksa bildade ett tag som korde genom Tomte land). Det var sa himla kul att oppna dem varje morgon.:eek: Fast paketen var ocksa kul fick jag hora ... formodligen mest for att jag sag ut att fa en full panik attack dar och da.:p

Nu ar det sangdags. I morgon maste vi aka hemmifran klockan 4 for att Maken ska in pa en rygg operation som forvantas to minst 9 timmar, sa det vore bra om vi fick lite somn i allafall.

Ibland krävs det enormt mycket viljestyrka för att förmå sig att stänga av den varma, underbara duschen på morgonen :D men nu är jag nyduschad, håret tvättat och matsäck till dottern packat :up: "bara" att väcka henne kvar då :angel:

Var hemma vid tolv i natt. Utan marsvin, han fick stanna över natten. Så idag blir det en runda till till Göteborg. Hoppas jag.

Gärna :)! Skulle kunna tipsa min kusin om det som är väldigt pysslig av sig. Jag är tveksam till om jag själv skulle våga ta mig an ett sånt projekt. Risken är stor att jag börjar med stor inlevelse, sen kommer saker emellan och sen "glömmer" jag hela pysslet och hittar det några år senare bland diverse andra bortglömda grejer :o.
Kom på att jag hade bilder upplagda i ett gammalt blogginlägg.
Såhär ser det ut när man håller på (just denna hade runda "diamanter", vilka går snabbare att sätta ut, men det är samma princip med dom fyrkantiga). Det står alltså bokstäver/siffror/symboler i varje ruta, och då sätter man den motsvarande diamanten där. På just den här var det färgglatt och väldigt lätt att se skillnaderna, det är värre när man har fem nyanser av brunt eftersom man då måste ha lite mer fokus.
foto-2017-01-27-07-17-39.jpg

Här är en närbild av den förra tavlan jag gjorde, föreställande en av mina andra katter. Fyrkantiga diamanter täcker hela ytan och blir i mina ögon snyggare, men tar lite mer tid när dom måste positioneras rätt hela tiden.
img_1630.jpg

Såhär blev den som färdig:
18950028_838846519606751_2635587164859006976_n.jpg

Det som ser vitt ut är som vanligt blänk från diamanterna.

Bäst är att börja med en mindre och enklare tavla (dvs inte så många färger). Då är chansen större att man gör klart den ;) . De billigaste (likt min översta här) brukar dessutom inte vara heltäckta, utan bara ha vissa delar som man ska fylla i, vilket också är att föredra om man har kort tålamod.

Kollade på väderprognosen igår kväll och bestämde att hästen skulle gå utan täcke idag eftersom det bara skulle regna en millimeter under hela tisdagsdygnet, varav det mesta omkring insläppstiden (vill inte ha henne täckad mer än nödvändigt, men ändå ge skydd vid behov eftersom dom inte har någonstans att gå undan från nederbörd). Enligt både SMHI och YR är det inget regn nu. Men en snabb blick genom fönstret säger att det droppar på väldigt friskt där ute... Tur att hon inte är gjord av socker.

Tittar på Oscarssons redogörelse om masskjutningar. Helt sjukt att usa bara i år haft 273 stycken. I september 27 stycken. 12 000 döda i alla attacker :( När f.. ska de göra något åt detta?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka