Bukefalos 28 år!

Vad räknas som "jobb" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
..när det gäller dagistider?

Vi har - efter ett antal turer - kanske en ny dagisplats på gång.

Vi har fått reda på att man får INTE under samma period (hur lång den är framgår inte, inte heller på direkt förfrågan) både jobba och vara föräldraledig med 15h-plats.

Jag börjar jobba på min arbetsplats på sjukhuset nu i maj - lite sporadiskt då och då när det behövs mest.

Alltså, om jag vill ha dagisplats de tiderna får jag inte någon 3-timmars plats de andra veckorna.

Det blir ju lite lite tid för Vidar att "skola in sig" på, bäst vore ju om han kom in bland de nya så gott som varje dag. Eller bedömmer jag det fel?

MEN - sedan har jag ju ett "jobb" till - det egna företaget som driver jordbruk och häströrelse med ett 20-tal hästar. Jag har aldrig tänkt på att Vidar skulle kunna vara på dagis den tiden men nu är han ju i en sådan ålder att det rent ut sagt är skitjobbigt att ha med honom och mycket KAN man inte göra med helt vilda hästflockar och en tre-åring runt benen. Det känns inte heller helsäkert att ha honom åkandes med i en gammal traktor nu i vårbruket :crazy:

Nya stallet ligger 2 meter från en 70-väg så bara att ha koll på var ungen är ett heltidsjobb... Jag kan ju bara göra något konstruktivt med hästarna om jag får med mig en barnvakt ut.

Bebin sover långa pass och är inga problem att ha med.

Men frågan är om eget företagande i form av uppfödning, träning av hästar samt vallskötsel räknas som arbete man har rätt till barnomsorg för? Hur gör bönder - de måste väl ha rätt till dagisplats till sina barn?

Firman är registerad men jag tar inte ut någon lön. (tvärtom) Jag behöver inte ta ut föräldrapenning från FK de dagar jag jag skulle intensivjobba i stallet med Vidar på dagis.

Min tanke var att bara ha "jobb-plats" åt Vidar och då fylla på med några hästjobbsdagar de veckor jag inte har det vanliga jobbet.

Någon som vet reglerna för detta?
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Reglerna vet jag absolut inte, men att du borde få ha Vidar på dagis med tanke på ditt företag, det tror jag nog. Det är ju ett jobb? Men du får ju inte ta fp samtidigt för något av barnen annars BORDE det inte vara något hinder för dagisplats.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag har alltid fått dagis för att sköta gården.
Så det skulle inte vara något problem där vad jag kan se.
Om du inte tar ut FP så har du rätt till dagis för att arbeta.
Vad du arbetar med, det spelar ingen roll.
Om det ger pengar eller ej, spelar inte heller någon roll annat än för avgiften.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag håller med Inte_ung, och dessutom borde kommunen har reglerna som gäller nedskrivna, så be att få ut dem och läs själv. Då är det lättare att argumentera om det är någon småpåve som sitter och tycker enbart...
Jag tycker att förskolan borde uppskatta lite regelbunda tider, det borde vara lättare att plannera med personal och aktiviteter...
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag kan inte föreställa mig att sköta en gård inte skulle räknas som jobb. MIn granne har en stor hästgård och hennes barn har alltid fått gå på dagis.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Ja dom här påvarna verkar finnas lite här och där. I Skövde går det till så att föräldrar som har jobb - i eget företag eller "vanligt" skriver i vilka tider som barnet ska vistas på dagis eller fritis. I ett lantbruk kan du ju bara inte ha med barnen jämt och vi bor ju i bonnabygder.Sen är barnet där dom tiderna om inte föräldrarna ändrar sig.
Det förutsätter narulrligtvis att man inte fuskar, men om någon har ett kvälls/nattjobb och därför har barnet på dagis på tider när man är hemma för att få sova så ses det som Ok även om kanske en tänjning på reglerna.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Din gård räknas som arbetsplats, men du har inte rätt till dagisplats så länge du har föräldrapenning för något av barnen. Då är du föräldraledig, vilket innebär att du ska ta hand om barn och inte arbeta. Mycket enkelt och väldigt logiskt!
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Det stämmer inte helt, man kan ju ta ut föräldrapening på halvtid och jobba halvtid och då får man ha barnet/barnen på förskolan utan att någon kan protestera, den tid man inte tar ut föräldrar penning alltså. Att det bara är det ena barnet har inte komun med att göra.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Tack för alla svar! :bow:

Verkar säkrast i min kommun att inte ta ut ngn FP alls från FK så de inte har något att hugga på, alltså inte ens de dagar jag verkligen ÄR ledig och Vidar kan vara med mig. Vi lever så snålt att vi kan klara oss ett tag på min deltidslön även om jag bara jobbar 25%.

Med en dagisplats kan jag ju också ha lite turridning så hästarna försörjer sig :idea:

Då sparar jag ju också dagarna för kommande behov om vi inte får någon dagisplats för Eskil :smirk:
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Precis!
Jag ska snart själv vara mamma ledig till mina barn, har alla garantidagarna kvar. Är det någon som vet om garantidagarna fortfarande bara ligger på 60 kr om dagen?
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Snurrfian skrev:
Det stämmer inte helt, man kan ju ta ut föräldrapening på halvtid och jobba halvtid och då får man ha barnet/barnen på förskolan utan att någon kan protestera, den tid man inte tar ut föräldrar penning alltså. Att det bara är det ena barnet har inte komun med att göra.

Ja, men så klart att man kan ta ut föräldrapenning på halvtid och ha barnen på halvtid. Det var inte så jag menade.
Hur menar du med det ena barnet? Om du är hemma med ett barn och är föräldraledig (vare sig det är halv eller heltid) kan du inte ha det andra barnet heltid på förskola. Föresten vem skulle vilja det???
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Wassego skrev:
Ja, men så klart att man kan ta ut föräldrapenning på halvtid och ha barnen på halvtid. Det var inte så jag menade.
Hur menar du med det ena barnet? Om du är hemma med ett barn och är föräldraledig (vare sig det är halv eller heltid) kan du inte ha det andra barnet heltid på förskola. Föresten vem skulle vilja det???

Nej jag menade så att silverkedjan kan ha med sig eskil till jobbet, vilket hon inte kan med Vidar på samma sätt. Men det har ju inte kommunen med att göra, var det andra barnet är.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Nu har jag inte några egna barn, men enligt kollegorna (som alla jobbar skift) + kompisen som är förskollärarinna: Antingen kör man dagis eller ej, dvs om man inte ska ha barnen på dagis så är det bäst att låta bli helt och hållet, vill man att de ska vara där bör det vara mer än 3 timmar/dag.

Problemet för vår yrkeskår är att vi jobbar skift och påfallande ofta arbetar både mamma och pappa på samma jobb så nattis skulle oftast vara mer lämpligt för oss. Mor- och Farföräldrar är oerhört värdefulla också. Trist att den kommunala barnomsorgen är så stelbent och har så trista tider - för oss skiftarbetare är det fullständigt värdelöst! Antingen måste någon arbeta max 75% (och då träffas föräldrarna knappt - stabilt äktenskap?) eller så får man förlita sig på mor- och farföräldrar.... :crazy:
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Hur menar du? Om det är som jag tror så menar du att om man är föräldraledig så har man inte rätt att ha det äldre barnet på dagis? Eller?

I min kommun får man ha det andra barnet på dagis 5 timmar per dag om man är mammaledig eller arbetssökande.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag hakar på tråden

Jag har en dotter som snart är 2,5 år hon har varit på dagis 11-17.30 = 6,5 timmar tre dagar i veckan när jag har jobbat (avbytare).
Nu är jag sjukskriven pga sammandragningar är i vecka 26-27 och vill ha kvar henne på dagis för att jag inte får lyfta ,jag klarar ju inte ens mocka. Hon trivs jättebra och behöver leka med sina kompisar.Nu vill dom att vi skall gå ner till 15 timmar i veckan kl:8-13. Kan dom tvinga en till det? Jag är ju sjukskriven inte föräldrapenning.Det känns som att det kan lika gärna kvitta då för dom tidernaär ganska värdelösa för mig :mad: .
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Nu är jag osäker men jag tror att om man är sjukskriven så ska barnet få vara kvar på dagis de tider de hade när man jobbade om man inte kommer överens om annat. Kolla upp med komunen och se vad de säger.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Som sjukskriven ska barnen få vara på dagis de tider du hade när du jobbade. Det är iaf så här.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag har varit sjukskriven nästan hela Pontus liv och jag har aldrig haft problem med hans dagis ang tiderna. Från början gick han 8-15 sedan drog jag ner det till 9- 15 men nu går han 9 -16.30 M - T och är ledig fredagar. Jag tyckte att jag bara sprang fram och tillbaka till dagis när han gick 9- 15 och jag fick hela tiden pussla med alla läkartider, träningar, massage och sjukgymnastik och nu går det mycket bättre.

Jag har för mig att du har rätt att ha kvar barnet på samma tider som när du jobbade precis som mysterious och Snurrfian säger, ring till din placeringsasstistent och fråga om hon kanske kan hjälpa dig. Kan hon inte det så hjälper hon/han dig säkert till rätt person.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Snurrfian skrev:
Nej jag menade så att silverkedjan kan ha med sig eskil till jobbet, vilket hon inte kan med Vidar på samma sätt. Men det har ju inte kommunen med att göra, var det andra barnet är.

Nej, det är rätt. Om hon inte har föräldrapenning under tiden, det var så jag menade.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

ainasoja skrev:
Hur menar du? Om det är som jag tror så menar du att om man är föräldraledig så har man inte rätt att ha det äldre barnet på dagis? Eller?

I min kommun får man ha det andra barnet på dagis 5 timmar per dag om man är mammaledig eller arbetssökande.

Jag undrade bara hur Snurrfian menade, jag vet att man får ha dem som 15h barn. Men jag skrev att man kan inte vara föräldraledig och ha det andra barnet på heltid. Det var så jag trodde att hon menade men fattade sen att hon nog menade att om man jobbar och har ett barn med sig och ett på dagis. Och inte är föräldraledig alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp