Bukefalos 28 år!

Vad räknas som "jobb" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Det är inte 15 h i alla kommuner, här i Västerås är det 25 timmar och det är där jag inte fick ihop det alls. Jag tycker att 25 timmar är nästintill heltid och det vart då snurrigt :D
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

ainasoja skrev:
Det är inte 15 h i alla kommuner, här i Västerås är det 25 timmar och det är där jag inte fick ihop det alls. Jag tycker att 25 timmar är nästintill heltid och det vart då snurrigt :D

25 h????? Jag har aldrig hört annat än 15 h. Jag har ändå bott i Västmanland, men där ser man hur olika det kan vara trots att det är nära!
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

25 h har jag aldrig hört talas om, däremot så vet jag att bla Sthlms kommun har 30h för föräldralediga/arbetslösa. På den förskolan jag var gick de barnen mellan 9-15 varje dag.

Antalet timmar beror ju mkt på kommunens ekonomi, i min kommun är det 15h som gäller.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Jag ställde precis den här frågan till kommunens barn och utbild. ansvarig eller vad hon är, då jag nämligen jobbade en hel del under min förra föräldraledighet.
Är nu gravid igen (v 38) och har väl i och för sig inte planerat att jobba så mycket denna gången, men ville i alla fall veta hur reglerna för barn 1 på dagis var. Jag frågade om jag tex skulle jobba en dag i veckan (och var föräldraledig resten) om det då var så att jag skulle få ha barn 1 på dagis 15 h + den dagen jag jobbade, men nej det gick ju absolut inte för antingen är man föräldraledig eller så jobbar man (snacka om stelbent system). Då tyckte jag naturligtvis att det inte var någon idé att jobba eftersom jag inte skulle kunna få ha 1:an på dagis nåt mer trots att jag jobbar.
Det är just nu ganska många barn på vårt dagis tyvärr och jag frågade hur det funkar när det finns flera 15 timmars-barn och då är det tydligen så att de slänger in flera 15-timmars barn så att de tillsammans fyller upp en dagisplats. På pappret låter ju det ok men i verkligheten kan det betyda att alla 15-timmars är där samtidigt och då blir det ju många fler barn än bara en plats s a s.

Om man däremot jobbar (även deltid) och har barnet på dagis, ja då har man helt plötsligt en egen plats så dom kan inte stoppa in några fler barn då vad jag förstod. Jag frågade då om det skulle kunna bli så att min dotter bara fick vara på dagis en dag i veckan (om jag skulle jobba 20 % tex), men nej hon skulle få vara där mer i alla fall eftersom det inte skulle vara bra för kontinuiteten och så. Det fick man göra upp med dagispersonalen själv...

Naturligtvis måste du få ha barnet på dagis när du jobbar med egna firman. Hur mycket eller lite du tjänar spelar ju ingen roll, förutom för avgiften. Om du har möjlighet att låta bli att ta ut föräldrapenning för 2:an så kan du ju med rent samvete ha 1:an där mer än 15 h/v (efter uppgörelse med personalen) och samtidigt tar han ju då upp en hel plats så de kan inte knô in hur många ungar som helst där. Var du gör av 2:an när du jobbar är väl inte deras sak.

Till Aldente igen: självklart får du ha 1:an på dagis samma tider som när du arbetar om du är sjukskriven, du är ju nämligen sjukskriven från arbetet och är hemma istället för att arbeta. Jag har inte haft några problem med det nu när jag varit sjukskriven under min grav.

Vildvittra
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

I Västerås får barnen gå 9-14 varje dag och det går inte att rucka på tiderna alls, dom barn som går på min sons dagis (privatägt)får vara där 9-15 m-to eftersom personalen där tycker att det fungerar bättre så.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Det är ju "tyvärr" så att man som personal kan tycka att kommunens regler är hur korkade som helst, men det är ju de man har att rätta sig efter...Jag tyckte också att 15 var en bra hämtningstid, då hann barnen få mellis och var mätta och nöjda när föräldrarna kom:)

Inte riktat till dig, utan mer allmänt: Det är kommunpolitikerna man ska gå på ang reglerna i ens kommun. Det är de som portionerar ut pengar och bestämmer vilka regler som ska gälla i kommunen.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Vildvittra skrev:
Det är just nu ganska många barn på vårt dagis tyvärr och jag frågade hur det funkar när det finns flera 15 timmars-barn och då är det tydligen så att de slänger in flera 15-timmars barn så att de tillsammans fyller upp en dagisplats. På pappret låter ju det ok men i verkligheten kan det betyda att alla 15-timmars är där samtidigt och då blir det ju många fler barn än bara en plats s a s.

Det är olika från kommun till kommun hur mkt ersättning man får för 15-timmarsbarnen (vissa kommuner gör ju ingen skillnad på barn till f-lediga utan de får gå 30h/vecka). Men ofta är det ju så att det går två 15-h på en heltidsplats vilket gör att man kan, om man har otur, ha upp till 25 barn på en avdelning samtidigt. Barn till arbetslösa är ju också 15-h men har rätt att gå upp till heltid så fort föräldrarna får arbete, också ett dilemma. Ibland blir det överinskrivning på dagis!
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Personligen så tycker jag att 9-15 är bättre eftersom det då blir en "naturligt" att avsluta dagen, du förstår säkert vad jag menar.

Det är mycket snårigt med dessa tider som politikerna sätter och det gör i många fall att det är personalen som får ta skiten från föräldrarna, tyvärr!

Nu vet jag inte hur det fungerar i andra kommuner men i en grannkommun får 15 timmarsbarnen bara gå mellan 8-11 varje dag, rent idiotiska tider!
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

ainasoja skrev:
Nu vet jag inte hur det fungerar i andra kommuner men i en grannkommun får 15 timmarsbarnen bara gå mellan 8-11 varje dag, rent idiotiska tider!

Här är det ännu värre. Dom får börja 8.20 för att dom andra barnen ska hinna äta frukost och sen får dom gå hem 11.20. Kl 11.30 äter dom andra barnen lunch.

Vi som bor på landet med skolskjuts till dom andra barnen kan alltså inte skjutsa dom större barnen till skolan samtidigt som vi skjutsar 15 timmars barnet utan får skicka dom med buss 07.20 eftersom dom börjar 08.00. Med bil tar det bara ca 7 minuter till skolan men bussen åker ju runt. Skulle man skjutsa alla samtidigt fick man vänta 20 minuter innan man fick lämna in dagisbarnet. :mad:

Vi kan inte heller hämta barn samtidigt fast ett barn slutar 12.00 varje dag, man kan ju inte drälla runt i 40 minuter i ett litet samhälle.
Dom har lyckats lägga tiderna för 15 timmars barnen så att det inte passar med något annat för föräldrarna.
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

ainasoja skrev:
Nu vet jag inte hur det fungerar i andra kommuner men i en grannkommun får 15 timmarsbarnen bara gå mellan 8-11 varje dag, rent idiotiska tider!

Samma här..

Vildvittra:
:bow: - tack då har jag fattat rätt. Jag vill ju inte ha 1:an på dagis när jag ÄR ledig från både jobb och vilda unghästar så det får bli jobbplats rakt över. Borde ju vara bättre för dagiset också eftersom han räknas som "hel" plats då och inte behöver dela med ett annat 15h-barn, fast han troligen inte kommer vara där mer än 15h i snitt.

Fast hur de delar plats när alla har samma tider begriper jag inte :crazy:

Jag tar ut mina fp-dagar under dagisets sommarstängning i juli istället.

Och angående att ha med bebis kontra 3½-åring: I dag har vi varit 35 mil bort och ridit/hämtat unghingst. Det är rena semestern att bara ha med snälla bebin :eek: 70 mil i bil med Vidar - då skulle man allt behöva ha med mandalaki som lektant :D :idea:
 
Sv: Vad räknas som "jobb" ?

Grim skrev:
.
Dom har lyckats lägga tiderna för 15 timmars barnen så att det inte passar med något annat för föräldrarna.

Det har jag genomskådat! Det är för att föräldrarna inte ska tycka det är värt besväret att ha platsen, och så sparar kommunen - eller så säger dagiset att platsen är upptagen men det kommer inget barn och på så vis kan "skenbarnen" hålla uppe statistiken på hur stora barngrupper man har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp