Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

K

Kenzi

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga in denna tråden så flytta den om den ligger fel.

Jag har en liten undran ang. fodervärdsavtal och skador. Jag vet att fodervärden står för skador som uppkommer under fodervärdstiden. Men det jag undrar nu är följande:

Om hästen är skadad redan när man skriver på avtalet (vid en gårdsbesiktning är hästen ua men vid en senare utredning på klinik så visar han sig ha en skada, som veterinären kan intyga att han haft mer än dom 7 veckorna jag haft honom) gäller fortfarande uppsägningstiden på tre månader som står i avtalet?

Om hästen skadar sig så svårt att han inte håller för ändamålet som står i avtalet, och att han skadat sig under tiden fodervärden har honom men att det inte är en skada som fodervärden rådat för, vad gäller då med uppsägningstid krav på att hästen ska återlämnas i samma skick som vid avtalsskrivning m.m?

Jag är väldigt fundersam när det gäller dessa frågor och skulle bli tacksam för svar :)
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

När det gäller första frågan så förstår jag inte riktigt. Menar du om du som fodervärd kan få lämna tillbaka hästen tidigare om det upptäcks att den har en gammal skada? Eller menar du något annat?

Fråga 2. Hur menar du med att det är en skada som fodervärden inte har kunnat råda över? Handlar det om samma scenario som i fråga 1, att det är en skada som redan funnits där vid övertagandet? Eller hur menar du annars med "inte kunna råda över".

Men står det verkligen i avtalet att den ska lämnas tillbaka i samma skick? Har ni skrivit avtalet själva?
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

Oj nu har jag varit otydlig igen, ber om ursäkt :angel:
I fråga ett så menar jag, precis som du skriver, om man kan lämna tillbaka hästen innan dom tre månaderna på uppsägningstiden har gått ut.

I fråga två så tänkte jag mest om tex. hästen skulle bli sparkad och av de skälet få en skada som senare visar sig att han inte kan bli fullt ridbar igen... Men jag läste nu mitt fodervärdavtal och vet inte var ifrån jag har fått att hästen ska återlämnas i samma skick som när jag tog den :confused: Hm jag är snurrig. Men jag har rätt att säga upp avtalet och lämna tillbaka hästen om det skulle ske en sådan skada eller ?
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

Ingen fara. :laugh: Det blir lätt så. Fråga 1 är lite klurig eftersom att det har gjorts en besiktning vid övertagandet. Men visar den nya undersökningen på säkra tecken på att skadan funnits där länge (ex röntgenfynd el dyl) så borde det rimligen leda till en uppsägelsegrund utav avtalet. Men då är det samtidigt frågan om vad som står i avtalet angående uppsägningar av andra skäl än "frivilliga" så att säga. Jag har svårt att hjälpa dig där utan att läsa själva avtalet.

I fråga 2 så är det återigen frågan om vad det står i avtalet. Det går inte att svara på på rak arm. Om du har hästen i din vård och det enligt avtalet är du som ska ansvara för skador som uppkommer under tiden i din vårdnad så blir det du som får stå för kostnaderna för vet. om ni inte har avtalat om något annat. Sedan får man ju hoppas att det finns en försäkring som täcker för ersättning för att hästen blir obrukbar. Huruvida det sedan ger rätt till uppsägning utav avtalet utan uppsägningstid är beroende på hur avtalet är formulerat.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så utan att läsa själva avtalet.
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

tack för svaren :) Det visade sig att han har skador som både uppkommit innan jag fick hem honom och efter en spark när jg hade honom, men har pratat med fodervärden och hon hämtar hem honom redan i helgen då jag inte har möjlighet att ha kvar honom pga behandlingar m.m .
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

Vadå fodervärden hämtar hem honom ?
Var inte du fodervärd ?

Är det något fodervärd på fodervärdavtal ni kör ?

Eller vad har jag missupfattat :confused:

Annars är det ju bra att det löst sig för dig :) Och att pålle åker tillbaka utan problem .

Mvh Mia
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

Oj jag skrev fel, jag menar såklart ägaren :rofl:
 
Sv: Vad säger lagen vid skadad häst och fodervärdavtal?

Okey:rofl: Men vad skönt iallafall att ni nu är överens . Det blir så tråkigt om det blir konflikter ;)

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 188
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 041
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 656
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp