Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen?

andmatsam

Trådstartare
Om jag har förstått det hela rätt så har det varit lite turer fram och tillbaka när det gäller lag för ensamma djur, tänker så klart mest på hästar nu. Gick det någonsin igenom ett förbud mot att ha en ensam häst? Vad är lag och vad är riktlinjer? Om min ena häst blir skadad, behöver miljöombyte pga av skada eller så illa att den måste gå till slakt, vad gör jag då med min andra häst? Jag kan ju inte trolla med knäna. Jag har ingen som kan ta hand om min häst bara så där och jag vet heller inte hur jag ska få hit en annan som sällskap, inte med så kort varsel. Kan får godkännas som sällskap om de går i samma hage och har möjlighet till kroppskontakt? Även att fåren står i stallet?

Vad gäller i ett sånt läge? Hur tänker man?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vad säger lagen?

Vår ena dog sent en eftermiddag, den andra fick flytta dagen därpå. Det var inte så att vi hade några alternativ, det var bara att ordna. Han hade rivit stallet annars.
 
Sv: Vad säger lagen?

När jag hade 2 hästar så tänkte jag såhär.
Om jag måste avliva en av dom så har jag gott om tid att hitta en ny innan det blir tal om åtgärder (mer än besök) från djursskyddets sida.
 
Sv: Vad säger lagen?

Självklart är ju planen att snabbt hitta ett sällskap om du detta skulle hända, men jag kan inte ha avtal med folk att jag får ha deras häst OM en av mina försvinner. Det kan ju ta en stund att köpa en ny eller bli fordervärd/hyra en. Det är ju inte så bara.

Det är intressant att läsa hur andra tänker. :)
 
Sv: Vad säger lagen?

Jag hade samma problem med mina sista två marsvin. Skulle en dö skulle jag behöva avliva den andra, för enl reglerna får man inte ha ett ensamt marsvin. Eller köpa ett nytt marsvin, men då går ju allt runt runt, och man får ah marsvin hela livet.
 
Sv: Vad säger lagen?

Så länge hästen klarar det mentalt lär du ha tid på dig, det är inte så att djurskyddet knackar på samma dag din häst dör och kräver sällskap ( men hästen kanske gör det). Exakt vad tid du har kan säkert variera men allt från någon vecka till flera månader lär kunna räknas som rimligt. Blir det en inspektion så blir du förmodligen först anmodad att fixa sällskap sedan blir det förmodligen krav med vite.

Klarar hästen inte att vara ensam kan det blir ordentligt bråttom dock.
 
Sv: Vad säger lagen?

Beror på vad man har för krav på sin nya häst.
Vet två som la ut köp annons i höstas den ena efter ponny och den andra häst med krav som ridbar utan skador, ej travare och under 15 år har varit med ny häst efter mindre än 2 veckor :D.
 
Sv: Vad säger lagen?

Vad lagen säger: http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
Där står bland annat:
Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.
 
Sv: Vad säger lagen?

Men man kan ju undra hur lagen ställer sig till hormonstinna hingstar... Som exempel en hingst går ensam i en hage på ett litet stuteri. Ston och föl går på andra sidan gården och hingsten ser inte de andra hästarna. Är detta alltså olagligt?
 
Sv: Vad säger lagen?

Läs ordagrant...
Det är ingen tvingande lag utan det finns nåt litet "bör" någonstans. Om hingsten ifråga är lugn och harmonisk i sin ensamma tillvaro så är det högst troligt acceptabelt. Särskilt om den står i stallet så att den kan "kommunicera" med de andra hästarna. Dvs inte nödvändigtvis prata mule mot mule men ändå kommunicera (se varandra och utbyt blickar)
Sen är det ju lite speciellt med hingstar, vissa tål inte andra hästar...
 
Sv: Vad säger lagen?

Jag hade samma problem med mina sista två marsvin. Skulle en dö skulle jag behöva avliva den andra, för enl reglerna får man inte ha ett ensamt marsvin. Eller köpa ett nytt marsvin, men då går ju allt runt runt, och man får ah marsvin hela livet.
Ha! Ha! Ha! Ursäkta att jag skrattar men jag hade ingen aning om att lagen gäller marsvin också och undrar om folk i allmänhet vet om det? Annars blir det ju som du skriver att en gång marsvin = alltid marsvin om man inte gör sig av med dem båda. Nu har jag själv inget marsvin och har aldrig riktigt förstått charmen med dem men kanske just därför jag fann det som komiskt även om det säkert ÄR mycket viktigt för marsvin att alltid ha en kompis. Måste sällskapet vara just ett marsvin eller går det bra med en kanin? Jag tänkte att då kanske man kunde kringgå problemet fast kaniner kanske också har krav på sällskap?
 
Sv: Vad säger lagen?

Lagen gäller flocklevande djur och då ingår även exvis burfåglar, marsvin, kaniner osv. Det krävs inte samma art eller samma ras, bara den får social kontakt och med ett annat flocklevande djur och det fungerar som sällskap. En duva och ett marsvin skulle nog inte ha så stort utbyte av varandra, men en kanin och ett marsvin kan fungera utmärkt, beroende på individerna.
 
Sv: Vad säger lagen?

Jag hade två marsvin, mamma och dotter. Dottern hade aldrig varit ifrån mamman men hon verkade mest gladare när mamman dog.
 
Sv: Vad säger lagen?

Vi har ett gäng kaniner..skulle vi tula i hop någon av dom så blir dom flera eller slåss så dom får fint ha varisn kupe..men dom ser ju varann..
Å marsvin är såå mycke trevligare än kaniner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 561
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 851
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp