Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om detta?

Sv: Vad säger ni om detta?

Jag kan inte heller se ett 18-veckas foster som en liten människa.
Den skulle ju inte överleva utanför magen.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

I v15 börjar de höra så det måste finnas någon typ av medvetande då.

I vecka 12 kände jag dottern sparka. Då måste väl hon haft en själ?

Att vara medvetan, i gängse betydelse, är mer komplext än att kunna ta emot sinnesförnimmelser eller kunna utföra någon typ av rörelse.

ne.se säger
medvetande, förmåga till själslig verksamhet varigenom omvärlden uppfattas och analyseras; känslan att finnas till som en egen individ, ett eget jag; även om tillstånd som möjliggör uppfattning av omvärlden; även klar insikt, t.ex. om något.

Andra drar det ju till sin spets och menar att det är livet som sådant som är okränkbart, och drar gränsen vid befruktningsögonblicket...

För mig finns det fler liv än fostrets att ta hänsyn till: mammans och det potentiellt framtida barnets. Barn förtjänar att vara önskade!
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Vi var först i kompiskretsen att skaffa barn och när kompisarna tittade på UL bilderna från v.14 blev de helt förvånade för det syntes ju att det var en människa (vad nu de trodde de skulle se ut som?:confused:)

Tja, embryot ser ju från början mer ut som en liten räka eller alien, så inte är det helt chockerande att man inte vet när det börjar anta mer mänskliga former? Inte mer chockerande än att tro att (det födda) barnet inte räknas som barn innan vecka 28, när ett sådant barn faktiskt inte ens hör till den "högsta" graden av prematuritet ;)
 
Sv: Vad säger ni om detta?

delvis kl

Jag vet vad som finns därinne, skulle ha svårt för att göra en abort själv men är absolut för fri abort och allt. Men jag ser inte poängen med bilderna. Jag vill inte se sådant där om jag inte väljer det själv. Varför skall det basuneras ut på lastbilar? Jag tycker det får motsatt verkan, jag tycker det är respektlöst mot det livet som aldrig blev att få bli utfläkt sådär. Lite som att hänga upp bilder på döda människor för att få folk att sakta ner i trafiken.

Nä, jag tycker det är att sänka sig till en låg nivå.

Håller med dig om allt.

Knappen

Har inte varit inne och kollat på bilderna, är gravid och känner inte riktigt att jag har lust med den typen av bilder på näthinnan just nu, det kan jag fantisera ihop själv ändå. Tänker också på de barn/ungdomar som ser lastbilarna. Min dotter är tolv och förstår ju givetvis vad det är hon ser samtidigt som det händer massor i kropp och själ i den åldern och då är det kanske inte lämpligt att se sådant och då anser jag inte att man ska skydda sina barn allt för mycket mot det obehag livet kan medföra i vanliga fall.

Vad det gäller tiden för abort är jag jätte kluven i det också, tycker att det är för generöst som det är idag samtidigt tänker jag på t ex unga tjejer som blir gravida av misstag och kanske inte märker, eller vågar säga det i tid. För mig som vuxen, typ normalbegåvad och hyfsat frisk borde tolv veckor räcka men alla passar ju inte in i den mallen då är det helt plötsligt inte lika lätt.

Var en gång i en biologisal på en grundskola, minns inte vilken eller vad jag gjorde där men där hade de ett foster i en glasburk. Det kan ha varit ca 15 v och jag tog mycket illa vid mig av att se det. Det stod i ett skåp med glasrutor så alla kunde se det :eek:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Vad det gäller tiden för abort är jag jätte kluven i det också, tycker att det är för generöst som det är idag samtidigt tänker jag på t ex unga tjejer som blir gravida av misstag och kanske inte märker, eller vågar säga det i tid. För mig som vuxen, typ normalbegåvad och hyfsat frisk borde tolv veckor räcka men alla passar ju inte in i den mallen då är det helt plötsligt inte lika lätt.

Precis! Jag tänker att man väl får anta att folk inte går och skjuter på aborter för att det är kul, dvs att man får anta att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

I vecka 12 kände jag dottern sparka. Då måste väl hon haft en själ?
Inte nödvändigtvis. Som Uya skrev tror jag medvetande och själ är mer komplicerat än så. Sparkar i magen har nog med annat att göra, men som mamma förstår jag kanske att man vill se det som mer än så.

Precis! Jag tänker att man väl får anta att folk inte går och skjuter på aborter för att det är kul, dvs att man får anta att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt.
Håller med!
Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till om jag inte fått göra min, tror det var i vecka 19-20. Märkte verkligen ingenting förrän jag någon vecka innan började kräkas osv.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Att vara medvetan, i gängse betydelse, är mer komplext än att kunna ta emot sinnesförnimmelser eller kunna utföra någon typ av rörelse.


Fast det är väl inte helt rätt. Att ha ett medvetande är ju att kunna antingen se, höra eller känna saker. Känslor är något mer komplext och det finns ju vuxna människor som inte känner något alls, är dessa då människor utan medvetande?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

För mig finns det fler liv än fostrets att ta hänsyn till: mammans och det potentiellt framtida barnets. Barn förtjänar att vara önskade!

Som sagt så anser jag inte att abort är ett preventivmedel vilket det känns lite som idag när personer gör abort om och om igen. Självklart kan en olycka hända men då borde man veta om detta och kunna avbryta en graviditet så tidigt som det bara går istället för att vänta till sista veckan därför borde ju gränsen vara betydligt tidigare än i v 18 enligt mig

Och skulle man nu missa att man är gravid så kan man faktiskt adoptera bort sitt barn om man nu inte vill ha det.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Tja, embryot ser ju från början mer ut som en liten räka eller alien, så inte är det helt chockerande att man inte vet när det börjar anta mer mänskliga former? Inte mer chockerande än att tro att (det födda) barnet inte räknas som barn innan vecka 28, när ett sådant barn faktiskt inte ens hör till den "högsta" graden av prematuritet ;)

Embryo är det fram till v11 sedan kallas det foster och vid v21 kallas det barn ;)
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Precis! Jag tänker att man väl får anta att folk inte går och skjuter på aborter för att det är kul, dvs att man får anta att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt.

Tyvärr är det inte så :( Vet flera som velat och valt att vänta så länga som möjligt
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Håller med!
Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till om jag inte fått göra min, tror det var i vecka 19-20. Märkte verkligen ingenting förrän jag någon vecka innan började kräkas osv.

Trodde inte att man fick göra en abort så sent?? Eller det var inte det du menade?

Ta inte illa upp men jag tycker det är alldeles för sent att göra en abort om det inte skulle vara så att det var något väldigt allvarligt fel på barnet :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

Nej det är inte rätt sätt, kampanjen är avskyvärd!

men jag anser att tidig abort fram till vecka 12 är okej, därefter endast med särskilda skäl. Så sena aborter som i vecka 18-20 skall endast kunna få ske om barnet inte är livsdugligt.

Att göra abort skall inte vara en enkel utväg! Är man vuxen nog att ha sex skall man skydda sig sen kan "misstag" hända ändå men det skall inte bero på lathet eller slarv.

Sen är ju frågan vad man skall göra med alla oönskade barn som hårdare krav skulle kunna innebära. Vi är familjehem idag och efterfrågan på familjehem är stor och många barn far illa. Frågan är vad som är värst. Födas oönskad eller att bli aborterad?

Jag tycker abort är en mycket svår fråga men helt klar något som bör ses över.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

"Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort." (info från vårdguiden)

Gränsen mellan liv och vad man får "ta bort" är i mina ögon hårfin och detta reagarar jag över. Kanske skulle det i sverige vara lättare att både få adoptera och adoptera bort svenska barn.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

"Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort." (info från vårdguiden)

Gränsen mellan liv och vad man får "ta bort" är i mina ögon hårfin och detta reagarar jag över. Kanske skulle det i sverige vara lättare att både få adoptera och adoptera bort svenska barn.

Ja jag håller med.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Nej det är inte rätt sätt, kampanjen är avskyvärd!

men jag anser att tidig abort fram till vecka 12 är okej, därefter endast med särskilda skäl. Så sena aborter som i vecka 18-20 skall endast kunna få ske om barnet inte är livsdugligt.

och vad ar livsdugligt enligt dig? grava fosterskador?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Troligtvis samma bestämmelser som redan råder? ;


"Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande"
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Som sagt så anser jag inte att abort är ett preventivmedel vilket det känns lite som idag när personer gör abort om och om igen. Självklart kan en olycka hända men då borde man veta om detta och kunna avbryta en graviditet så tidigt som det bara går istället för att vänta till sista veckan därför borde ju gränsen vara betydligt tidigare än i v 18 enligt mig

Och skulle man nu missa att man är gravid så kan man faktiskt adoptera bort sitt barn om man nu inte vill ha det.

Jag undrar verkligen vad du vill med den har traden. Du ater gladeligen, gissar jag, slaktade djur och fiskar (som dragits upp och kvavts levande) - alla med medvetanden, luktsinne och horsel, vilket tydligen ar avgorande for att du ska fa moralisera over vad andra gor med sina kroppar. ska vi publicera ackelbilder fran slakterier och fiskerier och darmed sla ett slag for att alla manniskor ska bli vegetarianer, eller vad tusen ar din poang?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

kl

Min personliga åsikt rörande abort spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Vi har fri abort i Sverige och den ska vi vara jävligt rädda om, punkt slut!

Jag tycker att det är rent vidrigt hur dom kan åka runt med dessa bilder på lastbilarna. Målet dom vill uppnå, nås inte på detta sätt ( tror jag ) och jag hoppas att dom blir anmälda ( om dom inte redan är det )!
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Gränsen mellan liv och vad man får "ta bort" är i mina ögon hårfin och detta reagarar jag över. Kanske skulle det i sverige vara lättare att både få adoptera och adoptera bort svenska barn.

De där veckorna som skiljer mellan möjligheten till fri abort och bedömningen att fostret skulle vara livsdugligt på egen hand är evigheter i fostrets utveckling sett!
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Fast det är väl inte helt rätt. Att ha ett medvetande är ju att kunna antingen se, höra eller känna saker.

Jag citerade vad jag stödjer min uppfattning om "medvetandes" innebörd på, var hämtar du stöd för din uppfattning?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 155
Senast: Pratsch
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 571
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp