Vad säger ni om detta?

Sv: Vad säger ni om detta?

Jag undrar verkligen vad du vill med den har traden. Du ater gladeligen, gissar jag, slaktade djur och fiskar (som dragits upp och kvavts levande) - alla med medvetanden, luktsinne och horsel, vilket tydligen ar avgorande for att du ska fa moralisera over vad andra gor med sina kroppar. ska vi publicera ackelbilder fran slakterier och fiskerier och darmed sla ett slag for att alla manniskor ska bli vegetarianer, eller vad tusen ar din poang?

:grin:

Ursäkta? Det har väl knappast med tråden att göra. Starta en tråd om det du skriver så svarar jag gladeligen i den!

Du behöver INTE vara ett dugg otrevlig mot mig och nej jag bryr mig inte vad andra gör med sina kroppar men jag tycker ändå att det skall finnas regler för hur sent man får abortera foster, eller det tycker inte du? Och tja regler behövs ju för annars skulle människor göra en hel del saker som kanske inte skulle ses som accepterat..

Och om du läser lite mer noggrant så tycker jag INTE att man skall ha aborterade foster på lastbilar och jag är INTE emot abort
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

:grin:

Ursäkta? Det har väl knappast med tråden att göra. Starta en tråd om det du skriver så svarar jag gladeligen i den!

Det har det i allra högsta grad - det är samma argument! Känsloargument. Personligen tycker jag foster, både levande och döda, är urläskiga att se på. Men det är klart att folk reagerar på den här typen av bilder - men vad är din poäng med att skuldbelägga? Det är ju inte första tråden du fördömer kvinnor som av olika anledningar väljer att göra abort. Det finns redan regler, så what's your point?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

I v15 börjar de höra så det måste finnas någon typ av medvetande då.

Sinnesintryck är väl inte samma sak som medvetande?

Vi var först i kompiskretsen att skaffa barn och när kompisarna tittade på UL bilderna från v.14 blev de helt förvånade för det syntes ju att det var en människa (vad nu de trodde de skulle se ut som?:confused:)

Tja, jag fick göra ultraljud i v 16, och det såg ut som bilder av månen ungefär. Vet inte vad jag hade trott, men jag trodde inte att jag hade månen i magen.

I vecka 12 kände jag dottern sparka. Då måste väl hon haft en själ?

Själ? Vad menar du med själ? Jag gissar att du menar något annat än medvetande? Oavsett, så trodde inte jag att barn sparkar med själen, men det kan jag ju ha fått om bakfoten.

Och om du läser lite mer noggrant så tycker jag INTE att man skall ha aborterade foster på lastbilar och jag är INTE emot abort

Om du inte är emot abort, varför tar du upp ämnet så ofta då?

Vi som vill att det fortsatt ska finnas fri abort i Sverige gör nog bäst i att inte prata så himla mycket om hur svårt och etiskt komplicerat det här med abort är, tror jag. För det är ju inte svårt! Blir man oönskat gravid kan man på tidigt stadium ta bort embryot/fostret, helt enkelt.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Sinnesintryck är väl inte samma sak som medvetande?

Sinnesintryck är väl i allra högsta grad en form av medvetande. det är tom synonymt med det.

http://www.synonymer.se/?query=medvetande

Om du inte är emot abort, varför tar du upp ämnet så ofta då?

Har jag tagit upp det ofta ??????

Vi som vill att det fortsatt ska finnas fri abort i Sverige gör nog bäst i att inte prata så himla mycket om hur svårt och etiskt komplicerat det här med abort är, tror jag. För det är ju inte svårt! Blir man oönskat gravid kan man på tidigt stadium ta bort embryot/fostret, helt enkelt.

Det var det väl ingen som säger något emot, men det är ganska stor skillnad på ett foster i v 18 och i v 9 det måste du väl ändå hålla med om
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

Det har det i allra högsta grad - det är samma argument! Känsloargument. Personligen tycker jag foster, både levande och döda, är urläskiga att se på. Men det är klart att folk reagerar på den här typen av bilder - men vad är din poäng med att skuldbelägga? Det är ju inte första tråden du fördömer kvinnor som av olika anledningar väljer att göra abort. Det finns redan regler, så what's your point?

Jasså

Och nej jag tycker inte att det är samma sak att slakta djur för mat som att abortera foster i v 18 eller senare. Du använder uttrycket skuldbelägga väldigt ofta är det någon som gjort det med dig eftersom du går på som en duracellkanin?

Nej jag skuldbelägger ingen hur kan du få det till detta i denna tråd??? Bara för att jag tycker att tiden är generös eller vad exakt menar du? Att jag inte tycker att det är ok med lastbilar med bilder på döda foster?

Och nej jag skuldbelägger inte kvinnor som väljer att göra abort möjligen de som använder det som preventivmedel och som gång på gång blir gravida. Läs igenom inläggen så ser du att det är fler än jag som har bekanta som gjort så!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

Det var det väl ingen som säger något emot, men det är ganska stor skillnad på ett foster i v 18 och i v 9 det måste du väl ändå hålla med om

Vad är det som stör dig - nuvarande regler?
Baserat på att bilder på foster som aborteras är äckliga?
Du talar om medvetande på ett luddigt plan. För det är ju inget aktivt medvetande. Det är ingen högre form av intelligens vi talar om. Det är ingenting som du, som fötts till världen, minns när du blir äldre. Fostret upplever intryck och reagerar på dem, precis som fisken i vattnet som vi utan betänkligheter drar upp, eller masken på kroken. Kanske har dessa djur dessutom mer utvecklade sinnen. Men några djupsinniga tankar handlar det inte om, hjärnan hos ett foster är inte utvecklad.

Jag säger inte att abort vs icke abort (i vecka 18 tex) är en okomplicerad fråga. Men ibland måste vi välja mellan alternativ A och B, där A är bättre, även om inget alternativ är optimalt. Och ser man det så finns det egentligen ingen orsak att moralisera. Naturen är grym, och vi gör vad vi kan för att mildra lidande. Det är vad aborten syftar till. Det betyder inte att vi kan utplåna alla former av lidande. Å andra sidan har våra förfinade tekniker, som tillåter oss att ta bort foster, också lett till att barn (önskade barn) föds friska, barn som för 100 år sedan inte hade haft en chans, och inte deras mödrar heller. Varför inte fokusera på det i stället?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

Vad är det som stör dig - nuvarande regler?
Baserat på att bilder på foster som aborteras är äckliga?
Du talar om medvetande på ett luddigt plan. För det är ju inget aktivt medvetande. Det är ingen högre form av intelligens vi talar om. Det är ingenting som du, som fötts till världen, minns när du blir äldre. Fostret upplever intryck och reagerar på dem, precis som fisken i vattnet som vi utan betänkligheter drar upp, eller masken på kroken. Kanske har dessa djur dessutom mer utvecklade sinnen. Men några djupsinniga tankar handlar det inte om, hjärnan hos ett foster är inte utvecklad.

Jag störs inte av något alls i det sammanhanget av skapandet av tråden. Jo jag störs av att det finns lastbilar som visar döda foster som åker omkring. Det tycker jag är FEL!! Jag tycker INTE att man skall driva en sak så som de gör och hade du läst vad jag skrev så lade jag INGEN värdering i abortens vara eller icke vara.

Jag hade tyckt det var precis lika hemskt om man körde omkring med bilder på tvättbjörnar som blivit skinnflådda.

Jag lägger ingen värdering i åldern så som du gör när det gäller intelligens för det är inte det som är frågan. Ett foster som hör, ser och känner har ju någon form av medvetande och mer än så. Jag vet inte vad du kommer ihåg i livet men glömmer gör man ju hela livet och det är knappast kopplat till hur intelligent man är.

Jag säger inte att abort vs icke abort (i vecka 18 tex) är en okomplicerad fråga. Men ibland måste vi välja mellan alternativ A och B, där A är bättre, även om inget alternativ är optimalt. Och ser man det så finns det egentligen ingen orsak att moralisera. Naturen är grym, och vi gör vad vi kan för att mildra lidande. Det är vad aborten syftar till. Det betyder inte att vi kan utplåna alla former av lidande. Å andra sidan har våra förfinade tekniker, som tillåter oss att ta bort foster, också lett till att barn (önskade barn) föds friska, barn som för 100 år sedan inte hade haft en chans, och inte deras mödrar heller. Varför inte fokusera på det i stället?

Det är väl knappast frågan om abortens vara eller icke vara utan att man kan sätta en gräns där det skall anses acceptabelt att utföra en sådan.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Och nej jag tycker inte att det är samma sak att slakta djur för mat som att abortera foster i v 18 eller senare.

Det handlar inte om mat. Det handlar om vad vi väljer att äta, för vi dör ju knappast om vi inte äter fisk eller kött. Det är ju snarare en fråga om vad vi tycker om. En abort handlar inte heller om något nöje. Ingen går igenom abort om det inte vore nödvändigt, som ett slags cool happening. Eller har du några andra belägg?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Det är väl knappast frågan om abortens vara eller icke vara utan att man kan sätta en gräns där det skall anses acceptabelt att utföra en sådan.

Och det finns en sådan gräns. Så vad är det du vill diskutera? Det är nog ingen som tycker att bilderna på lastbilen är ok, som sakargument. Så det är ju inte så mycket att orda om.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Det handlar inte om mat. Det handlar om vad vi väljer att äta, för vi dör ju knappast om vi inte äter fisk eller kött. Det är ju snarare en fråga om vad vi tycker om. En abort handlar inte heller om något nöje. Ingen går igenom abort om det inte vore nödvändigt, som ett slags cool happening. Eller har du några andra belägg?

Som sagt så är det ju faktiskt fler som är rätt glada att få gå igenom en abort än blir ledsna. Hur kan du missat det? Det är ju bara att läsa lite på olika familjeforum där de själva har skrivit om det.

Båda jag och andra här i tråden känner till kvinnor som gjort upprepade aborter. Jag vet två stycken som gjort minst 3 st aborter och ingen av dem var speciellt nedstämda av dessa.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Jag vet inte vad du kommer ihåg i livet men glömmer gör man ju hela livet och det är knappast kopplat till hur intelligent man är.

Smärta lär du minnas. Inte intelligent i bemärkelsen hur många iq-poäng över hundra du har, snarare skillnaden mellan att vara aktivt tänkande till hälften omedvetande, hälften medvetande.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Som sagt så är det ju faktiskt fler som är rätt glada att få gå igenom en abort än blir ledsna. Hur kan du missat det? Det är ju bara att läsa lite på olika familjeforum där de själva har skrivit om det.

Ja, glada för att få göra den, att hitta en väg ut - det betyder knappast att de gjorde sig på smällen för att sedan få det höga nöjet att döda ett foster, eller hur?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Smärta lär du minnas. Inte intelligent i bemärkelsen hur många iq-poäng över hundra du har, snarare skillnaden mellan att vara aktivt tänkande till hälften omedvetande, hälften medvetande.

Nej du lär inte minnas smärta det vet jag om någon. Jag vet att jag skrapade upp hela ansiktet i en cykelolycka när jag var ca 6 år men nej jag kommer inte ihåg hur ont det gjorde. jag minns inte ens hur ont det gjorde när jag födde barn och det är för ett år sedan.

Förstår faktiskt inte ditt resonemang här? Antingen har man en medvetandegrad eller så har man det inte. Allt levande har det, även ett foster i magen. Allt dött har det inte. har inte med hur dina känslor utvecklas med ålder
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Ja, glada för att få göra den, att hitta en väg ut - det betyder knappast att de gjorde sig på smällen för att sedan få det höga nöjet att döda ett foster, eller hur?

Knappast men man måste inse att handling ger resultat oavsett om man tycker resultatet är bra eller inte. Har man sex så borde man veta att barn kan bli till, eller?

De jag hänvisar till brydde sig inte om att de blev gravida för att abort är ju ingen stor sak ansåg de. och det är ju en väldigt tråkig inställning och ganska osund inställning till liv.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Fast alla har väl också olika åsikter om vad som är därinne?
Jag har gjort 2 aborter, och jag anser inte att det är ett "barn" där inne, en själ alltså. Medan andra självklart anser motsatsen. För mig blir det inte ett barn förrän bra mycket längre fram än så.
Nog förstår jag vad det är därinne, jag ser det bara inte som andra kanske gör.

.

Håller med du och om syftet är att få mig att ta avstånd från abort eller själv tveka att utföra en så har de misslyckats.
Jag känner ingenting mer än att bilderna är äckliga och det hade jag även tyckt om det hade varit bilder på ett harfoster.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Nej du lär inte minnas smärta det vet jag om någon. Jag vet att jag skrapade upp hela ansiktet i en cykelolycka när jag var ca 6 år men nej jag kommer inte ihåg hur ont det gjorde. jag minns inte ens hur ont det gjorde när jag födde barn och det är för ett år sedan.

Förstår faktiskt inte ditt resonemang här? Antingen har man en medvetandegrad eller så har man det inte. Allt levande har det, även ett foster i magen. Allt dött har det inte. har inte med hur dina känslor utvecklas med ålder

Nej, hur ska du kunna minnas det? Det finns ingen sådan evolutionär fördel att uppleva svår smärta om och om igen. Däremot minns du händelsen. Sådant som är viktigt för oss minns vi, det som är oviktigt glöms bort - kort uttryckt.

Du är - igen! - alldeles för svart-vit. Det finns olika grader av medvetande, det är alldeles självklart. Ett foster är sannolikt inte medvetet om sin egen existens, ens. Det bara är, kan inte betrakta sig självt som en självständig varelse eftersom hjärnan inte är färdigutvecklad.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

De jag hänvisar till brydde sig inte om att de blev gravida för att abort är ju ingen stor sak ansåg de. och det är ju en väldigt tråkig inställning och ganska osund inställning till liv.

Det är väl egentligen viktigare hur de betraktar människor och djur som faktiskt går här ibland oss? Hur vi ser på döda och ofödda gör ju ingen avgörande skillnad i praktiken. En del av oss tror till och med att döda aldrig dör och är rätt easy going när det gäller själens varande. Jag tror att läkarna som utför aborter inte gråter särskilt mycket, de heller. Det är ett jobb, punkt slut.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 151
Senast: Pratsch
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 567
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp