Vad säger ni om detta?

Sv: Vad säger ni om detta?

Jag har varit inne på deras sida förr och sett andra "skräckbilder" från aborter. Efter att nyligen själv fått barn blir man verkligen påverkad och berörd.
Min åsikt är ändå att kvinnan måste få välja abort om hon vill, men däremot får man sig en funderare på om vi är för generösa med hur många veckor man kan vänta innan aborten görs.
Usch det är verkligen svåra frågor!
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Fy fan! Det var min första tanke, och den tanken har jag kvar efter att ha varit DUM nog att gå in på deras sida.....

Jag är själv emot abort, men skulle ALDRIG någonsin döma den som väljer abort eller blir tvungen att genomgå en. Och det här var ju så smaklöst så det tog nog alla priser..... Tänk alla barn som får se den bilden, hur ska man förklara för dem vad den står för? Nej, det här är verkligen inte rätt sätt att driva sina frågor på, tvärtom tror jag. De förlorar bara på den här otäcka kampanjen.....
 
Sv: Vad säger ni om detta?

fy fan säger jag.....detta känns som hemsk propaganda från USA eller liknande. Hemska bilder, men jag finner det ännu hemskare att skuldbelägga dom som av olika orsaker väljer att genomgå en abort.
självklart kan man fråga sig om det är okej att kunna göra abort så sent som är okej i Sverige. Men att tycka att abort inte skulle vara ok alls anser jag vara sjukt.:crazy:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Är de sjuka i huvudet? Hur tror de att någon som har fått missfall reagerar? eller någon som fått veta att deras barn inte kan överleva utanför livmodern och valt att abortera? Hur mår de som en gång valde "fel"? Hur mår alla barn som ser men inte förstår?
Nä fy vad arg jag blir :mad::devil:

Det är ju ingen normal människa som tror att detta ger något positivt, det skapar enbart ilska och ångest. Vill man ta upp abortfrågan så finns det många sätt som är betydligt mycket bättre än att visa aborterade foster.

Jag önskar att alla barn som föds är välkomna och jag önskar också att alla barn som blir till är välkomna. Men, så ser inte verkligheten ut och oavsett om vi tillåter aborter eller ej så kommer de att utföras. Frågan är bara hur och till vilket pris.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Blir förbannad! Så går inte en normal abort till (i sverige alltså), i sverige får man inte göra abort till v 24, sjukt att inte skriva vad man gör på bilderna heller (sprutan, som antagligen är en PCB, ser otäckt ut). Man kan ju trissa upp detta till hur absurda nivåer som helst.

Ingen som genomgått en abort kan väl tycka att det var kul, men så här vidrigt är det INTE. Visst KAN det hända att ett foster måste plockas ut i delar, men det är MYCKET ovanligt. Sjukt som f*n, känns som en sekt. :mad:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Fy vilka hemska bilder! Nej, det här är nog inte rätt väg att gå för att sprida propaganda - men jag vet att abort ibland används väldigt lättvindigt, jag har själv vänner som regelbundet träffar olika killar och har oskyddat sex/har en partner som de inte vill ha barn med precis nu men ändå har oskyddat sex med. I min bekantskapskrets vet jag fyra tjejer som tvingats göra abort för att de struntat i att skydda sig. För vissa blir abort ingen stor grej, "något som alla gör". En av de som var lite yngre (19) tyckte att det var pinsamt att ta upp frågan om kondom med killarna hon träffade - och det var skälet till att hon inte skyddade sig. Och hon fick också genomgå en abort några månader senare.. :(

Men det är klart att det absolut inte gäller alla... Men det är beklagligt att det ändå finns de som inte alls bryr sig (förstår?) att skydda sig, eftersom det finns ett alternativ om olyckan är framme. Hur man ska nå ut till dem har jag ingen aning om. Själv vill man ju inte heller moralisera, men jag har försökt att stötta de jag känner att skydda sig, vad mer kan man göra? :crazy:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

nej, det där är inte rätt sätt tycker jag....

jag tycker inte heller att det är människor innan de livsdugliga själv, innan det är det bara ett skal, med mänskliga drag och former, men en människa är det inte. (för mig)

tycker inte helelr att abort är mord, var ch har rätt att själva bestämma hur, varför och hur många barn man vill sätta till världen.

och för att dra det hela till sin spets: hellre "mord" som det är i deras ögon, än en uppväxt utan kärlek eller omvårdnad.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Min åsikt är ändå att kvinnan måste få välja abort om hon vill, men däremot får man sig en funderare på om vi är för generösa med hur många veckor man kan vänta innan aborten görs.

Jag tycker som du, och tycker ändå bilderna är bra. Många verkar inte förstå vad det faktiskt är där inne.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

delvis kl

Jag vet vad som finns därinne, skulle ha svårt för att göra en abort själv men är absolut för fri abort och allt. Men jag ser inte poängen med bilderna. Jag vill inte se sådant där om jag inte väljer det själv. Varför skall det basuneras ut på lastbilar? Jag tycker det får motsatt verkan, jag tycker det är respektlöst mot det livet som aldrig blev att få bli utfläkt sådär. Lite som att hänga upp bilder på döda människor för att få folk att sakta ner i trafiken.

Nä, jag tycker det är att sänka sig till en låg nivå.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Min åsikt är ändå att kvinnan måste få välja abort om hon vill, men däremot får man sig en funderare på om vi är för generösa med hur många veckor man kan vänta innan aborten görs.

Jag tycker som du, och tycker ändå bilderna är bra. Många verkar inte förstå vad det faktiskt är där inne.

Det som "faktiskt är är inne" är ett foster under den tid kvinnan har möjlighet att fritt välja abort. På vilket sätt skulle det vara för "generöst"?

Efter den 18:e graviditetsveckan får abort endast utföras efter att Socialstyrelsen har gett tillstånd ges endast om så kallade synnerliga skäl föreligger. Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret antas vara livsdugligt utanför livmodern.

http://www.socialstyrelsen.se/halso-ochsjukvard/graviditet/abort
 
Sv: Vad säger ni om detta?

delvis kl

Jag vet vad som finns därinne, skulle ha svårt för att göra en abort själv men är absolut för fri abort och allt. Men jag ser inte poängen med bilderna. Jag vill inte se sådant där om jag inte väljer det själv. Varför skall det basuneras ut på lastbilar? Jag tycker det får motsatt verkan, jag tycker det är respektlöst mot det livet som aldrig blev att få bli utfläkt sådär. Lite som att hänga upp bilder på döda människor för att få folk att sakta ner i trafiken.

Nä, jag tycker det är att sänka sig till en låg nivå.

Ja jag håller med dig i allt
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Det som "faktiskt är är inne" är ett foster under den tid kvinnan har möjlighet att fritt välja abort. På vilket sätt skulle det vara för "generöst"?



http://www.socialstyrelsen.se/halso-ochsjukvard/graviditet/abort

Fast jag kan nog tycka att utan medicinsk orsak så är en abort så sent som v18 alldeles för sent :crazy:

I v15 börjar de höra så det måste finnas någon typ av medvetande då.

Jag är för fri abort men tycker också att gränsen är rätt generös
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Jag tycker som du, och tycker ändå bilderna är bra. Många verkar inte förstå vad det faktiskt är där inne.
Fast alla har väl också olika åsikter om vad som är därinne?
Jag har gjort 2 aborter, och jag anser inte att det är ett "barn" där inne, en själ alltså. Medan andra självklart anser motsatsen. För mig blir det inte ett barn förrän bra mycket längre fram än så.
Nog förstår jag vad det är därinne, jag ser det bara inte som andra kanske gör.

Men jag ser inte poängen med bilderna. Jag vill inte se sådant där om jag inte väljer det själv. Varför skall det basuneras ut på lastbilar? Jag tycker det får motsatt verkan, jag tycker det är respektlöst mot det livet som aldrig blev att få bli utfläkt sådär. Lite som att hänga upp bilder på döda människor för att få folk att sakta ner i trafiken.

Nä, jag tycker det är att sänka sig till en låg nivå.
Håller med!
Det är verkligen inte rätt väg att gå :crazy:



Sedan har jag svårt att förstå hur man kan vara emot abort. Hur mycket vi än skyddar oss mot sex så kan sånt här hända och då tycker jag man ska ha rätt att göra det här beslutet.
Skulle det förbjudas eller gränsen skulle bli mycket lägre finns det nog risk för olagliga metoder osv.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Tycker det är lite *kasta sten i glashus* då dom själva skriver att flertalet av dom bakom abort själva har genomgått en abort. :confused:

Dvs är det ok att dom genomgår en abort men ingen annan??

Och att ha ett aborterat foster på en lastbil, publikt är fruktansvärt smaklöst.

Jag anser att det är upp till var & en vad dom vill göra, man ska inte sätta oönskade barn till världen. Hellre abortera & vänta tills det blir efterlängtat & älskat.

Jag tycker Sverige är lite väl generösa med sina veckor, men av medicinska skäl ska det vara ok att abortera "sent".
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Det som "faktiskt är är inne" är ett foster under den tid kvinnan har möjlighet att fritt välja abort. På vilket sätt skulle det vara för "generöst"?

Tycker jag mött för många som inte trott att de är små små människor med fingrar och tår redan så tidigt.
Jag tycker abort är jättebra när det används på rätt sätt. Men jag tycker de skulle vara indelat 0-12 veckor, 12-22 veckor. Iställer för 0-18 veckor och sen 19-22 veckor. Kanske inte samma kontakt med socialstyrelsen men någonting mer mellan 12-18.

Vi var först i kompiskretsen att skaffa barn och när kompisarna tittade på UL bilderna från v.14 blev de helt förvånade för det syntes ju att det var en människa (vad nu de trodde de skulle se ut som?:confused:)
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Fast alla har väl också olika åsikter om vad som är därinne?
Jag har gjort 2 aborter, och jag anser inte att det är ett "barn" där inne, en själ alltså. Medan andra självklart anser motsatsen. För mig blir det inte ett barn förrän bra mycket längre fram än så.
Nog förstår jag vad det är därinne, jag ser det bara inte som andra kanske gör.

Men som de skrev på hemsidan, när blir det ett barn? Var väl inte så länge sen en kvinna födde ett barn i finland i graviditetsvecka 25 och så kom de hem till sverige så var det inte ett barn för här var gränsen 28 veckor.

I vecka 12 kände jag dottern sparka. Då måste väl hon haft en själ?

De skrev ju även att föräldraansvar är att man som kvinna föder ett barn efter en våldtäckt och adopterar barnet vid födseln. Det håller jag inte riktigt med om, utan tycker nog det är mer ansvar att avsluta graviditeten.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Jag tycker det är fel, Kvinnor som genomgått abort, fått missfall eller överlag ska man inte behöva se sånt brevid bilrutan på väg till jobbet. Det är ett tillräckligt svårt beslut/upplevelse och då mår man inte bättre av att se fostret. Dessutom kan jag bara rysa av tanken om hur många barn som skulle fötts utan möjlighet till ett drägligt liv om abort inte fanns. Däremot ska preventivmedel användas i första hand, men de hjälper inte alltid.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Jag tycker att abort är en kvinnas rättighet, men en abort ska skes runt vecka 12-13 och inte senast vecka 18. Abort är dock ingen rättighet om man använder det som preventivmedel.

Att åka runt med en sådan bild på en lastbil är både omoget, egoistiskt och himlans korkat. För en gångs skull så tänkte jag på barnen, de som inte kan få barn samt de som fått missfall. Jag förstår abortnejs budskap - men jag finner att de valde ett grovt sätt att visa det på då de tänkte inte så långt näsan räcker.

Men ibland är det ett bra budskap, jag har en vän som gjorde abort 8 gånger under 2 år, ändå förväntade hon att jag skulle stötta henne, de två första gångerna stöttade jag men inte mer. Efter den sjunde gången så blev hon så pass arg att hon skickade sin bror på mig..haha! Tyvärr, jag kan inte stödja din lathet att inte använda kondom samt att du förbrukar upp skattepengar som säkert skulle ha en bättre nytta på t.ex hjärtavdelningen och inte användas till hennes omogna lathet.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Men som de skrev på hemsidan, när blir det ett barn? Var väl inte så länge sen en kvinna födde ett barn i finland i graviditetsvecka 25 och så kom de hem till sverige så var det inte ett barn för här var gränsen 28 veckor.

Här finns ingen 28-veckorsgräns för att fostret ska räknas som barn. Praxis är att ett (friskt) foster räknas som levnadsdugligt utanför magen från graviditetsvecka 22. Av de barn som de facto föds i vecka 22 överlever 10 % idag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 151
Senast: Pratsch
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 567
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp