Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om detta?

Sv: Vad säger ni om detta?

Embryo är det fram till v11 sedan kallas det foster och vid v21 kallas det barn ;)

Jag har inte sagt något om tidsgränserna gällande embryo/foster. Min poäng var att det inte är så konstigt att någon som inte är inne i barnskaffarsvängen vet hur mycket man kan se på ett ultraljud i en given vecka.

Jag har aldrig hört att fostret skulle övergå till att vara ett barn vecka 21, varifrån har du fått den informationen?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Läste "Abort och våldtäkt" på MRO. Så ytterst lite förvånad jag blev när det visade sig att det var en man som tyckte att man gott skulle föda, om än inte vårda, barnet som blivit till genom våldtäkt.:mad:

För efter förlossningen kan man ju bara duscha bort svetten, knata ut från förlossningen och möta upp polarna på Donken och sen dra iväg på stan! :idea: :grin:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Precis! Jag tänker att man väl får anta att folk inte går och skjuter på aborter för att det är kul, dvs att man får anta att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt.

Tja tiden går väl och jo jag tror att de hade fixat det bra

Alla dessa personer, som är så många att du känner att du behöver opponera på mitt antagande att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt, gör det alltså av samma skäl?

Jag tycker att det låter ytterst osannolikt.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Alla dessa personer, som är så många att du känner att du behöver opponera på mitt antagande att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt, gör det alltså av samma skäl?

Jag tycker att det låter ytterst osannolikt.


Det spelar väl ingen roll. Sena aborter är väl ganska tragiskt. Och jag har väl inte skrivit att alla som gör flertalet aborter gör det sent?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Jag har inte sagt något om tidsgränserna gällande embryo/foster. Min poäng var att det inte är så konstigt att någon som inte är inne i barnskaffarsvängen vet hur mycket man kan se på ett ultraljud i en given vecka.

Jag har aldrig hört att fostret skulle övergå till att vara ett barn vecka 21, varifrån har du fått den informationen?

Det är bara att läsa den bok man fick och även gå in på de sidor som skriver om de olika veckorna. Idag räddar man barn från den veckan så då är det väl klart att de ska kallas barn
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Det spelar väl ingen roll. Sena aborter är väl ganska tragiskt. Och jag har väl inte skrivit att alla som gör flertalet aborter gör det sent?

Du svarade

Tyvärr är det inte så :( Vet flera som velat och valt att vänta så länga som möjligt

på mitt

Precis! Jag tänker att man väl får anta att folk inte går och skjuter på aborter för att det är kul, dvs att man får anta att majoriteten av alla aborter görs så tidigt som möjligt.

vilket för mig låter som att du menar att det är vanligast/väldigt vanligt att folk förhalar sina aborter bara på "pin kiv".
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Enligt svensk definition är barnet ett foster fram tom vecka 28 ( om det föds dött ). Barn som föds och lever kallas barn oasvett i vilken vecka barnet föds i. Tidigaste vecka man i sverige räddat ett barn/foster är i v.22

Enligt WHO är definitionen att alla barn födda efter 22 fullgångna veckor (oasvett död eller levande ) - eller som är minst 25 cm långa eller väger minst 500 gram räknas som barn.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Trodde inte att man fick göra en abort så sent?? Eller det var inte det du menade?

Ta inte illa upp men jag tycker det är alldeles för sent att göra en abort om det inte skulle vara så att det var något väldigt allvarligt fel på barnet :crazy:
Det var inga problem för mig.

Jag ville verkligen inte ha ett barn och alternativet fanns, det var ett självklart val för mig. Hade alternativet inte funnits hade jag nog mått så dåligt så jag vet inte vad jag hade tagit mig till. Vill inte ha barn med en sinnessjuk partner, inte barn alls just nu faktiskt.

Det var inte så att jag väntade. Som sagt, jag hade mens, mådde bra. Pang, kräktes. Gjorde grav.test=gravid. Och långt gången.
Jag tror inte det är många som väntar. Dessutom hade jag preventivmedel, men jag blir gravid om någon kastar kalsonger på mig.

Att göra abort skall inte vara en enkel utväg! Är man vuxen nog att ha sex skall man skydda sig sen kan "misstag" hända ändå men det skall inte bero på lathet eller slarv.
Hur ska man avgöra vad det beror på? Jag är också emot sena aborter pga slarv, fast hellre det än att föda ett oönskat barn.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Men att göra en sådan sen abort kräver vad jag vet grava fel på fostret ( dvs v 20 ), det kanske var det som Olga Klara syftade på..
 
Sv: Vad säger ni om detta?

vilket för mig låter som att du menar att det är vanligast/väldigt vanligt att folk förhalar sina aborter bara på "pin kiv".

Så tolkar inte jag det.

Min erfarenhet är att:
Finns många som ignorerar det uppenbara, det man inte känns vid finns helt enkelt inte.
En i sambons bekantskapskrets hade ett syskon som förnekade det ända tills hon födde ett barn på köksgolvet innan hon skulle till skolan. Ingen visste någonting utan det doldes av större kläder plus personen fick ingen stor mage.

Många som inte vill inte ha barn, vill inte gå igenom en abort, utan hoppas det ska bli ett missfall där naturen löser det själv.
Där blir det automatiskt att dom väntar in till det sista då dom verkligen måste ta tag i situationen.
En abort är inget enkelt ingrepp även man oftast kommer hem samma dag.

Jag har själv gjort en när jag var yngre, trots vi skyddade oss så gick det tyvärr "snett" på sätt & vis är jag glad över mitt beslut att ta bort fostret i v10. Omständigheterna precis då gjorde att jag var inte kapabel att ta hand om ett barn eller kunna ge den ett dräglig uppväxt.
Men idag när jag är äldre så ångrar jag mig. Jag hade haft en 12 åring idag om den fått leva.

Idag har jag en ljuvlig 1 åring som var planerad & oerhört älskad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 271
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 155
Senast: Pratsch
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 571
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp