Vad såg ni senast? Del 3

Vi har varit sjuka hela familjen så jag har knappt gjort något annat än glott på TV senaste veckorna :angel: har bland annat gjort några tappra försök att se en bra julfilm, med rätt uselt resultat. Om någon vet en bra julfilm som är lite som norska serien Hem till jul tar jag gärna emot tips!

Single all the way
Julfilm på Netflix som folk verkade gilla hyfsat. Jag pallade inte. Dialogen kändes inte minsta verklighetstrogen. Stängde av.
-1 av 5 toasters

Last Christmas
Ännu en julfilm som folk verkade gilla. Larvigt och inte minsta trovärdigt. Jag stängde av.
-1 av 5 toasters

Love hard
En till julfilm. En tjej går på dejter och skriver i tidningen om detta. Sedan åker hon iväg för att överraska en kille hon träffat online. Killen visar sig inte alls se ut som hon trott. Larvig film med larvig story :rage: såg dock klart denna.
1 av 5 toasters

Holidate
En kille och en tjej bestämmer sig för att vara varandras date på alla högtider framöver. Lite kul på sitt sätt men framför allt väldigt larvigt. Stereotyperna frodas förstås. Såg ändå klart. Alltid nåt.
1 av 5 toasters

En kunglig affär
Serie på SVT som handlar om en romans mellan Sveriges kung Gustav V och restaurangägaren Kurt Haijby. Välspelat, snyggt filmat och fantastiska kostymer. Men jag störde mig på några saker. T.ex. att de gjort Kurt Haijby till så pass mycket ”offer”. Det verkar som han begått en hel del brott, och däribland övergrepp mot barn. Och skulle verkligen kungen på den tiden ha åkt på en gaykryssning? Ändå helt klart sevärd.
4 av 5 toasters
 
Leave no trace
Sf anytime
Bygger på en bok som bygger på verkliga händelser. :cautious:
En krigstraumatiserad pappa bor med sin dotter i skogen (Forest Park, Oregon) tills de blir upptäckta av myndigheterna.
Lågmäld film, lite seg, men sevärd.
Boken som den bygger på heter My abandonment och är skriven av Peter Rock
3 av 5
 
Plötsligt ligger Gåsmamman framme på tv4play. Säsong 5. Det känns som det var 100 år sedanjag såg gåsmamman och jag har noll koll på vilken säsong jag såg sist, knappt jag kommer ihåg vad den säsongen slutade med ens? Är det en helt ny säsong nu alltså?
 
Jag kollade också klart på S2 av The Witcher för några dagar sedan, började med att kolla om S1 och det var nog bra fr att fräscha upp minnet och hängde med lite bättre i de olika tidslinjerna när man hade mer koll på de olika karaktärerna och rikena. Jag har alltså ingen erfarenhet från böcker/spel sedan tidigare, men tycker inte det varit några problem. Lite i början av första gången jag såg S1 som sagt, men inte så att det störde. Finns ett par saker jag undrar lite över som jag tänker att man kanske har mer koll på om man är mer inne i världen sedan tidigare:

Jag har t.ex. inte riktigt greppat det här med "Elders", vilka det är och varför det är så speciellt att Ciri har Elder-blod. Jag har på engelska cc och där står det också att de pratar "elder" när de gör besvärjelser. Och i "drömsekvensen" när de skulle hitta Ciris genetiska minnen såg det ju ut som att det var en alv som var hennes "stammoder", men även Yennefer skulle ju ha alv-blod så jag antar att Elders inte är samma som de "vanliga" alverna?
 
Plötsligt ligger Gåsmamman framme på tv4play. Säsong 5. Det känns som det var 100 år sedanjag såg gåsmamman och jag har noll koll på vilken säsong jag såg sist, knappt jag kommer ihåg vad den säsongen slutade med ens? Är det en helt ny säsong nu alltså?

Säsong fem släpptes i höstas. (Jag hade också tappat bort mig efter att ha börjat titta någon gång för länge, länge sedan så jag fick för mig att se om hela serien, men inser nu att jag ju slutade titta mitt i typ näst sista avsnittet av den här säsongen. Typiskt mig och serier.)
 
Säsong fem släpptes i höstas. (Jag hade också tappat bort mig efter att ha börjat titta någon gång för länge, länge sedan så jag fick för mig att se om hela serien, men inser nu att jag ju slutade titta mitt i typ näst sista avsnittet av den här säsongen. Typiskt mig och serier.)
Tack! Då har jag alltså en hel säsong att titta på nu! Plus att jag nog måste uppdatera mig genom att titta om på de två-tre senaste avsnitten i föregående säsong!
 
Kollat klart senaste säsongen av Lost in space och den har varit klart sevärd hela vägen.
Om en familj som kommit ifrån sin konvoj på väg till planeten Alfa Centauri, där mänskligheten ska ha sin framtid. Står med under serier för barn, men fungerar uppenbarligen lika bra för vuxna. :)
 
Kollade igenom hela ikväll, och håller med, ganska bra och också lite nytänkande serie i "unga vuxna-genren".
Men slutet, som sagt.
Jag vet inte om vissa saker blev lost in translation pga jag tittade utan text. Men det blev ju jättekonstigt, var nån människa ens på riktigt? Blev jätteförvirrad av gym-scenen, och sen när hon fortfarande följde efter in i exets lägenhet
Gah, blir sur på konstiga slut. Var beredd på att hon antingen skulle gå tillbaka till exet vilket hade varit lite tråkigt. Eller att hon skulle bli tillsammans med Clara Henrys karaktär. Men nu är jag bara förvirrad ☹️
ska googla lite och se vad resten av internet tycker
Håller helt med dig! Blev liksom lite otippat också med slutet, jag tycker inte alls det kändes som en sådan serie som skulle vara så.
 
Kollat klart senaste säsongen av Lost in space och den har varit klart sevärd hela vägen.
Om en familj som kommit ifrån sin konvoj på väg till planeten Alfa Centauri, där mänskligheten ska ha sin framtid. Står med under serier för barn, men fungerar uppenbarligen lika bra för vuxna. :)
Oh ja, Lost in Space! Jag tyckte säsong 3 var riktigt bra, bäst faktiskt! Är inte jätteglad i just scifi med robotar, men just denna serien gick det ändå. Gillar syskondynamiken och föräldrarnas som kändes väldigt "realistiskt".

(kom på att jag kanske skrivit om den tidigare?)

Jag har även sett om Dirk Gently, gillar den skruvade komiken, och har precis börjat med att se om Dicte.
 
Har börjat kolla på Netflix nyaste svenska serie, Folk med ångest.
Inte lika mycket "haha komedi" som jag väntat mig, mer åt drama. Men den är kul på sina ställen. Jag har inte haft nån koll på vad den skulle handla om, men hade inte väntat mig just det här. Men rekommenderar att kolla på den när man vill kolla på nåt, men inte är helt säker på vad man vill se. (Kul att se den ena killen från Leif och Billy i en lite mer seriös roll också. Kommer tyvärr inte på hans namn för tillfället 🙈)
 
Har börjat kolla på Netflix nyaste svenska serie, Folk med ångest.
Inte lika mycket "haha komedi" som jag väntat mig, mer åt drama. Men den är kul på sina ställen. Jag har inte haft nån koll på vad den skulle handla om, men hade inte väntat mig just det här. Men rekommenderar att kolla på den när man vill kolla på nåt, men inte är helt säker på vad man vill se.
Haha, jag försökte desperat förklara för sambon varför vi egentligen borde se den, men den är så jäkla svårdefinierad! Och det kommer från mig, som läst boken!

Som någon som läst boken kan jag dock säga att storyn är betydligt mer invecklad och intressant än vad som möter ögat, så jag skulle definitivt fortsätta titta (och ska tvinga min sambo att göra detsamma - vi har bara sett första avsnittet än). Sen har de fått väldigt mycket frihet i skapandet och Fredrik Backman har tydligen inte varit inblandad alls, men jag tror och hoppas att de ändå gjort något bra av det.
 
Jag kollade också klart på S2 av The Witcher för några dagar sedan, började med att kolla om S1 och det var nog bra fr att fräscha upp minnet och hängde med lite bättre i de olika tidslinjerna när man hade mer koll på de olika karaktärerna och rikena. Jag har alltså ingen erfarenhet från böcker/spel sedan tidigare, men tycker inte det varit några problem. Lite i början av första gången jag såg S1 som sagt, men inte så att det störde. Finns ett par saker jag undrar lite över som jag tänker att man kanske har mer koll på om man är mer inne i världen sedan tidigare:

Jag har t.ex. inte riktigt greppat det här med "Elders", vilka det är och varför det är så speciellt att Ciri har Elder-blod. Jag har på engelska cc och där står det också att de pratar "elder" när de gör besvärjelser. Och i "drömsekvensen" när de skulle hitta Ciris genetiska minnen såg det ju ut som att det var en alv som var hennes "stammoder", men även Yennefer skulle ju ha alv-blod så jag antar att Elders inte är samma som de "vanliga" alverna?
Elder blod har mer med härstamning att göra.
Alv mages ("sages") försökte få fram barn med starka linjer som hade mycket "magisk kraft" och de fick då "Elder blood" .

De ska tydligen stamma från en särskild "moder" men hur det funkar är jag inte 100 på.

Däremot så blandades blodet ut med människoblod och efter det trodde man att den kraften skulle försvinna.
Men med Ciri visar det sig att har man den genetiken i sig, så trots att den ligger längre bak i generationen så har den fortfarande betydelse.

Deras blod behövs ju för att göra fler witchers osv. förutom att de besitter stark magisk kraft.

Blev det svar på frågan eller snurrade jag bort det?
 
Haha, jag försökte desperat förklara för sambon varför vi egentligen borde se den, men den är så jäkla svårdefinierad! Och det kommer från mig, som läst boken!

Som någon som läst boken kan jag dock säga att storyn är betydligt mer invecklad och intressant än vad som möter ögat, så jag skulle definitivt fortsätta titta (och ska tvinga min sambo att göra detsamma - vi har bara sett första avsnittet än). Sen har de fått väldigt mycket frihet i skapandet och Fredrik Backman har tydligen inte varit inblandad alls, men jag tror och hoppas att de ändå gjort något bra av det.
Ahaa det är en bok egentligen.
Upptäckte när jag skrev inlägget att jag precis hade börjat sista avsnittet. Så snart är jag klar. Jag hoppas att du lyckas få sambon att kolla mera, annars får du fortsätta kolla utan honom 😊
Men som sagt, handlingen är mer komplex än vad man först tror.
 
Elder blod har mer med härstamning att göra.
Alv mages ("sages") försökte få fram barn med starka linjer som hade mycket "magisk kraft" och de fick då "Elder blood" .

De ska tydligen stamma från en särskild "moder" men hur det funkar är jag inte 100 på.

Däremot så blandades blodet ut med människoblod och efter det trodde man att den kraften skulle försvinna.
Men med Ciri visar det sig att har man den genetiken i sig, så trots att den ligger längre bak i generationen så har den fortfarande betydelse.

Deras blod behövs ju för att göra fler witchers osv. förutom att de besitter stark magisk kraft.

Blev det svar på frågan eller snurrade jag bort det?
Lägger till

Pavetta (Ciris mor) kommer från en blodslinje som kommer från en alv mage och en människo mage.
När Ciri födds finns det en profecia som säger att med henne så kommer "världens ände". Därav att hennes föräldrar ger sig av för att beskydda henne, men varför de inte har med sig henne vet jag inte.

Extra spoiler: I böckerna fejkar hennes pappa Dun/ Emhyr att de flyr och råkar döda Pavetta.
Ciri är genom sin pappa tronarvinge (eller nära på) till Nilfgard och genom sin mormor till Cintra.
 
Ahaa det är en bok egentligen.
Upptäckte när jag skrev inlägget att jag precis hade börjat sista avsnittet. Så snart är jag klar. Jag hoppas att du lyckas få sambon att kolla mera, annars får du fortsätta kolla utan honom 😊
Men som sagt, handlingen är mer komplex än vad man först tror.
Japp, den är baserad på en smått urspårad bok av Fredrik Backman! :)
 
Don't look up - på netflix, helt klart sevärd - såg hela vilket händer sällan, jag brukar börja göra något annat och sluta titta.

Midnight Mass - på netflix, positivt överraskad! Som en mysig skräckhistoria. Blev lite slötittande emellanåt men jag såg hela serien iallafall.
 
Utvandrarna på bio, bra! Välcastat, även duktiga barnskådisar. Har dock varken läst böckerna eller sett övriga dramatiseringar så har inte så mycket att jämföra med. Men gillar vinklingen att allt är från Kristinas perspektiv.
 
Jag har just börjat titta på Stay Close, den senaste Netflix-filmatiseringen av en Harlan Coben-bok. Det är samme författare som skrivit t.ex. The Stranger och Safe, vilka båda gjordes till Netflix-serier som jag tyckte jättemycket om. Efter ett avsnitt av Stay Close kan jag konstatera att den börjar på samma lovande, spännande och välgjorda sätt som de andra! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp