Vad såg ni senast? Del 3

Med brasklapp för att det var ett par månader sedan jag såg den, och för att jag inte vet vilken del det var du inte fattade, så kommer ett försök från mig här:

Det var ju då rättsläkaren Genz som var mördaren, och han hade under en kort period bott som fosterbarn hemma hos Rosas familj när de var små. Under den tiden anklagade Rosa Genz för att ha förgripit sig på henne sexuellt. Huruvida detta var sant eller ej vet vi inte, men han verkar ha känt sig oskyldigt anklagad i alla fall. Detta ledde till att Genz och hans syster blev omplacerade till ett annat fosterhem (som låg på kastanjegården där allt avslutades) där de blev väldigt illa behandlade. Han har i hela sitt liv beskyllt Rosa för detta eftersom han inte hade behövt flytta om hon inte "skvallrat". Han valde att hämnas genom att kidnappa Rosas dotter, som han skickade till Tyskland där hon fick bo med hans syster.

Genz har även i hela sitt liv närt ett hat för mödrar som inte sköter mammarollen tillräckligt väl i hans ögon, och det var så han valde ut sina andra offer.

Utöver detta insinueras det också att Genz började mörda redan som liten pojke och låg bakom morden på kastanjegården som hela serien inleddes med, där det alltså var de misshandlande fosterföräldrarna som hittades döda medan barnen var vid liv.
Tack! Men....
Ja, så långt var jag med, missade dock det där att Rosa hade anklagar Toke för sexuella övergrepp? När kom det fram, efter att hon började misstänka att det var han som var kastanjemannen och begv sig till gården? Hur kommer det sig att hon inte kopplat ihop hennes egen bakgrund med kristines försvinnande där de landade i att hon var mördad? Jag fattar inte, det glappar antingen i min hjärna eller i berättelsen!
Jag saknar berättelsen om varför han kidnappade Kristine, och hur, och varför Bakke blev anklagad för att ha mördat henne när han nu inte hade gjort det. Allt annat var jag ju med på i berättelsen, men det är DÅTIDEN jag inte fick förklaring på när jag tittade. Och varför han låtit Kristine leva, vad var hans tanke med det liksom... Utöver det var det väldigt hemlohemligt om Hess, hans bakgrund och förehavanden i Bukarest eller var det nu var han skulle vidare till....🤔
 
Tack! Men....
Ja, så långt var jag med, missade dock det där att Rosa hade anklagar Toke för sexuella övergrepp? När kom det fram, efter att hon började misstänka att det var han som var kastanjemannen och begv sig till gården? Hur kommer det sig att hon inte kopplat ihop hennes egen bakgrund med kristines försvinnande där de landade i att hon var mördad? Jag fattar inte, det glappar antingen i min hjärna eller i berättelsen!
Jag saknar berättelsen om varför han kidnappade Kristine, och hur, och varför Bakke blev anklagad för att ha mördat henne när han nu inte hade gjort det. Allt annat var jag ju med på i berättelsen, men det är DÅTIDEN jag inte fick förklaring på när jag tittade. Och varför han låtit Kristine leva, vad var hans tanke med det liksom... Utöver det var det väldigt hemlohemligt om Hess, hans bakgrund och förehavanden i Bukarest eller var det nu var han skulle vidare till....🤔
Det var ju så länge sedan det hände och var en så kort period så tror inte hon mindes helt enkelt? Poängen var ju att hon ljög om det för att få ha sina föräldrar ifred, Toke hade aldrig gjort något. Gården hon åkte till var ju inte där hon växte upp utan gården som Toke med syster hamnade på sedan där de blev illa behandlade så hon hade ingen anledning att relatera till den.

Bakke blev anklagad för att han erkände + hade ett "mordvapen" med Kristines DNA på, jag minns inte exakt just nu men har för mig att han kanske fick betalt för att ta smällen så att säga.

Att det med Hess är så vagt tror jag beror på att det är baserat på en bok, jag vet inte 100% men jag gissar att detta är som del av en "serie", där brukar det finnas lite lösa grejer återkommande som inte spelar så stor roll för berättelsen :)
 
Det var ju så länge sedan det hände och var en så kort period så tror inte hon mindes helt enkelt? Poängen var ju att hon ljög om det för att få ha sina föräldrar ifred, Toke hade aldrig gjort något. Gården hon åkte till var ju inte där hon växte upp utan gården som Toke med syster hamnade på sedan där de blev illa behandlade så hon hade ingen anledning att relatera till den.

Bakke blev anklagad för att han erkände + hade ett "mordvapen" med Kristines DNA på, jag minns inte exakt just nu men har för mig att han kanske fick betalt för att ta smällen så att säga.

Att det med Hess är så vagt tror jag beror på att det är baserat på en bok, jag vet inte 100% men jag gissar att detta är som del av en "serie", där brukar det finnas lite lösa grejer återkommande som inte spelar så stor roll för berättelsen :)
Jag tror jag måste se om sista avsnittet. Tycker det blev väldigt 'knyt-i-hop-säcker-nu-för-fan-det-är-sista-avsnittet' över det. Men tack för försök att förklara det som jag tycker blev för luddigt. Jag blir nästan autistiskt kritisk när detaljer inte hänger ihop i såna här produktioner.
 
Jag har också sträcktittat Witcher säsong 2. Det kändes som att man kom ur startgroparna nu och kunde börja bygga storyn, och jag tyckte allting kändes både stämningsfullt och snyggt gjort. Extra plus för Jaskiers musiknummer som höjer det hela lite extra, gillar stilen på musiken de skrivit till serien och hans röst har härlig klang. Humorn kändes välplacerad dessutom.
Däremot vet jag inte hur någon som är helt obekant med spelen eller böckerna fixar att hålla isär namnen på alla kungar, häxor och nationer.
 
Jag har också sträcktittat Witcher säsong 2. Det kändes som att man kom ur startgroparna nu och kunde börja bygga storyn, och jag tyckte allting kändes både stämningsfullt och snyggt gjort. Extra plus för Jaskiers musiknummer som höjer det hela lite extra, gillar stilen på musiken de skrivit till serien och hans röst har härlig klang. Humorn kändes välplacerad dessutom.
Däremot vet jag inte hur någon som är helt obekant med spelen eller böckerna fixar att hålla isär namnen på alla kungar, häxor och nationer.
Jag har varken spelat spelen eller läst böckerna men jag tycker det funkar bra :) Upplever iaf inte att det inte är nåt jag inte hänger med i. Sen kanske man har lite "försprång" då man vet hur större intriger osv utvecklar sig sedan.

Guld värt av Netflix att de har ett miniavsnitt på 15-20 minuter som sammanfattar hela säsong ett i kronologisk ordning. Jag insåg när jag tittade på det att det var vissa grejer jag glömt som hade gjort det lite jobbigt.

Förstår ärligt talat inte varför inte ALLA serier har sådant. Det är ju självklart att man inte minns allt efter 1-2 års uppehåll som det ju ofta är nu för tiden mellan säsongerna.
 
Jag har också sträcktittat Witcher säsong 2. Det kändes som att man kom ur startgroparna nu och kunde börja bygga storyn, och jag tyckte allting kändes både stämningsfullt och snyggt gjort. Extra plus för Jaskiers musiknummer som höjer det hela lite extra, gillar stilen på musiken de skrivit till serien och hans röst har härlig klang. Humorn kändes välplacerad dessutom.
Däremot vet jag inte hur någon som är helt obekant med spelen eller böckerna fixar att hålla isär namnen på alla kungar, häxor och nationer.
Jag tänker att jag kanske uppskattat serien mer om jag Inte försökt mig på böckerna först, jag tyckte att de var hemska och de har nu gnuggat av sig på TV-serien. 😅
Å andra sidan kanske den är värd ett nytt försök. :)
 
Hemska på vilket sätt?
Fel ord. Hemskt dåliga borde jag ha skrivit. 😅 Förlåt till fansen, men de var verkligen ingenting att hänga i julgranen.

(Jag tycker å andra sidan inte att LoTR är en bra bokserie heller men älskar filmerna ändå, så mig ska man kanske inte lyssna på. :angel: )
 
Fel ord. Hemskt dåliga borde jag ha skrivit. 😅 Förlåt till fansen, men de var verkligen ingenting att hänga i julgranen.

(Jag tycker å andra sidan inte att LoTR är en bra bokserie heller men älskar filmerna ändå, så mig ska man kanske inte lyssna på. :angel: )
LoTR är nog faktiskt det enda fallet där jag föredrar filmatiseringen framför böckerna (som var hemskt långtråkiga..).
 
Tolkien var banbrytande, visst, men en otroligt torr författare när han inte skrev prosa.
Jag har inte läst något annat av honom. Alltså berättelsen i sig är ju väldigt bra men jag tyckte de var så tråkigt skrivna. Och alldeles för mycket sånger/poem och liknande som jag ärligt talat helt slutade läsa någonstans i bok två, skippade bara de kursiva delarna typ.
 
Hemligt hav, dokumentärberättelse i avsnitt på tv4play om två unga tjejer som 1984 åker ut till sommarstuga ute på Väddö sthlms skärgård, där de en vacker dag gör en utflykt i en vik, men under eftermiddagen upptäcker de att de drivit ut på öppet vatten och klarar inte av att ro tillbaka till land. De driver längre och längre ut och är på drift i 2 dygn. Under tiden där ute ser de plötsligt något väldigt nära, en ubåt som de försöker ta sig fram till. De blir bländade av strålkastare och sen ger sig ubåten iväg och försvinner. Jag tror det var 9 timmar senare, blir de upplockade av ett ryskt handelsfartyg som ett par timmar senare överlämnar tjejerna till svenska myndigheter & svensk militär - som ber tjejerna att inte berätta vad de sett. Svensk och finsk sjöräddning hade under tiden haft ett stort räddningspådrag och sökt tjejerna. Idag söker kvinnorna svar på vad de sett och varför och omständigheter som ledde till att det ryska handelsfartyget 'hittade' dem i sin lilla roddbåt på ålands hav.

Intressant & sevärd, om en är dokumentärätare av den här typen av samhällshändelser.
 
Jag tror jag måste se om sista avsnittet. Tycker det blev väldigt 'knyt-i-hop-säcker-nu-för-fan-det-är-sista-avsnittet' över det. Men tack för försök att förklara det som jag tycker blev för luddigt. Jag blir nästan autistiskt kritisk när detaljer inte hänger ihop i såna här produktioner.
Jag håller med, nu var det ett par veckor sedan, men jag vet att jag under sista avsnittet spolade tillbaka för att jag trodde att jag missat något.
 
Jag har också sträcktittat Witcher säsong 2. Det kändes som att man kom ur startgroparna nu och kunde börja bygga storyn, och jag tyckte allting kändes både stämningsfullt och snyggt gjort. Extra plus för Jaskiers musiknummer som höjer det hela lite extra, gillar stilen på musiken de skrivit till serien och hans röst har härlig klang. Humorn kändes välplacerad dessutom.
Däremot vet jag inte hur någon som är helt obekant med spelen eller böckerna fixar att hålla isär namnen på alla kungar, häxor och nationer.
Jag valde att se om säsong ett innan jag såg säsong två och måste säga att det var betydligt lättare att hänga med i de olika tidslinjerna när man ser den för andra gången.
Nu ser jag om den en tredje gång (för att se om säsong två igen) och hittar saker eller personer som jag inte förstod hur det hängde ihop fören nu.
Verkligen en serie i min smak (även om jag tycker det är litelite ögongodis i form av män, många snygga tjejer där man ser urringningen eller tuttarna rakt av).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp