Bukefalos 28 år!

Vad såg ni senast? Del 3

Såg just Troll på Netflix. Den var väldigt sorglig tyckte jag, men bra, och som vanligt skönt med något icke-anglofont som omväxling. Plus för modern och empatisk tolkning av sagotema, undvikande av stereotyper och vacker natur.
 
Såg just Troll på Netflix. Den var väldigt sorglig tyckte jag, men bra, och som vanligt skönt med något icke-anglofont som omväxling. Plus för modern och empatisk tolkning av sagotema, undvikande av stereotyper och vacker natur.

Jag hör så himla olika om den att jag nästan känner att jag måste kolla på den. Först var det någon Moviezine-recensent som sågade den och gav den 1/5 i betyg. Sen en jag jobbar med som hade sett den med hela familjen inkl lågstadiebarn och de tyckte alla den var bra och sa att den var "rolig". Och nu skriver du sorglig. Blir inte riktigt klok på vilken vibe jag ska förvänta mig 😅 .
 
Är det någon som sett Sanditon på svtplay?
Jag är lite nyfiken men än så länge slötittar jag på den gamla Cold Case på Viaplay och hittills har jag inte känt igen något fall iallafall! :D
 
Jag hör så himla olika om den att jag nästan känner att jag måste kolla på den. Först var det någon Moviezine-recensent som sågade den och gav den 1/5 i betyg. Sen en jag jobbar med som hade sett den med hela familjen inkl lågstadiebarn och de tyckte alla den var bra och sa att den var "rolig". Och nu skriver du sorglig. Blir inte riktigt klok på vilken vibe jag ska förvänta mig 😅 .
Alltså. Jag är världens sämsta recensent. Jag vet liksom egentligen inte vad som menas med bra eller dåligt. Vissa aspekter väger jättetungt för mig som många andra struntar i. Då kan jag premiera dem högre än kanske mer etablerade måttstockar (?).
Om vi säger såhär: Den kommer inte förändra någons liv, men inte heller göra det sämre 😆 Se en stund och se om det funkar för dig!
 
Är det någon som sett Sanditon på svtplay?
Jag är lite nyfiken men än så länge slötittar jag på den gamla Cold Case på Viaplay och hittills har jag inte känt igen något fall iallafall! :D
Ja, jag såg det. Jane Austen skrev ju aldrig klart det så jag utgick ifrån att det slutade där romanen tar slut, men det verkar produceras mer. Har för mig det var ganska bra? I alla fall en väldigt bra låt 😁
 
Har nu betat av

Blood and Water säsong 3 (Netflix). Betydligt mer dramatisk och mörkare än de första två säsongerna, men även någon storyline var lite svag så tyckte jag ändå att det byggde bra på det som blivit introducerat tidigare.

The Crown säsong 5 (Netflix). Tycker den håller fortsatt bra kvalitet, men nu börjar man ju komma närmare sånt som man hört och sett mycket om sedan tidigare, så det känns lite som att man håller andan och väntar på den riktiga smällen.
 
Tittar också på Wednesday, är på avsnitt två och lite besviken. Den är ju söt men jag trodde den skulle vara mindre amerikansk tonårsromans och mer creepy och cooky. :) Underhållande, men jag känner att jag inte är målgruppen.
 
Här hemma tittar vi på Lykkeland (eller State of Happiness som den heter på BBC) sedan några veckor tillbaka. En norsk serie som handlar om åren då den norska oljeindustrin utvecklades, och hur det påverkade människorna som bodde längs kusten. En hel del politik, mycket familjerelationer och så lite romans ovanpå det såklart. Riktigt välgjord och sevärd och med en härligt stark kvinnlig huvudkaraktär!
 
Här hemma tittar vi på Lykkeland (eller State of Happiness som den heter på BBC) sedan några veckor tillbaka. En norsk serie som handlar om åren då den norska oljeindustrin utvecklades, och hur det påverkade människorna som bodde längs kusten. En hel del politik, mycket familjerelationer och så lite romans ovanpå det såklart. Riktigt välgjord och sevärd och med en härligt stark kvinnlig huvudkaraktär!
Ja, den är bra! Lyckolandet heter den här och finns på SvT Play.
 
55 steps
Sf anytime
Verklighetsbaserat drama om Eleanor Riese, en psykiatripatient och Colette Hughes, patienträttsadvokat.
De tar upp kampen för att inlagda patienter ska få rätt att säga nej till medicinering.
Ungefär så.
Gillade filmen, Hilary Swank och Helena Bonham Carter spelar huvudrollerna. Den handlar inte så mycket om rättsfallet utan mer om hur de utvecklar en vänskap.
Obs! Det förekommer lite tvång i sjukhusmiljö så den kan vara triggande för vissa.
4,5/5

Lite fakta om Eleanor Riese:
https://www.ancientfaces.com/person/eleanor-j-riese-birth-1943-death-1991/88509343
 
Official Secrets
Svtplay
Verklighetsbaserat drama om visselblåsaren Katharine Gun, som läckte ett hemligt dokument för att försöka stoppa kriget mot Irak.
Kände inte till denna historien, konstigt nog.
5/5
 
Vi har precis sett klart 1899, jag gillade Dark och har en förkärlek för konstiga grejer så tycker den var bra 😁

Även sett Pinocchio på Netflix, helt fantastiskt film 😍
Ska se den igen i helgen när sambon är iväg, han tyckte det räckte att se den en gång 😁

Troll som tidigare nämnts gillade jag massor!
 
I övrigt så har jag just sett ”Hårt väder” med David Batra på SVT play. Han besöker platser där människor bor i extrema miljöer som kyla, värma och kraftiga åskoväder (de avsnitt jag har sett).

Det var rätt mysigt, speciellt när han besökte världens kallaste plats där de bland annat födde upp hästar. Det var intressant att höra hur dom löste exempelvis vattenförsörjningen men dom pratade aldrig om elförsörjning så nu går jag och funderar på det.
 
Jag har sett en massa memes och instastorys om White Lotus senaste veckan, har aldrig hört talas om den innan men förstår att många tycker den är bra? Kanske måste kolla upp det 🙂
Ja den är riktigt bra, andra säsongen var ännu bättre än första! De är fristående så behöver inte ses i följd, dock återkommer en karaktär i båda säsongerna. Första säsongen utspelar sig på en lyxresort på Hawaii och andra säsongen på Sicilien.
Tror minsann att det för min del var årets bästa serie faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp