Vad såg ni senast?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad såg ni senast?

Spännande :) Ska se Känn ingen sorg nu ikväll, får se vad jag tycker då :)

Ingen hit, alldeles för klyschig, ytlig och snabb för min smak. Märktes tydligt att filmen försökte nå en så bred publik som möjligt och få med så mycket det bara gick. Trist, tycker den ändå hade potential att bli en bra film men det var för mycket "hollywood" för mig...

Blev i alla fall riktigt sugen på Håkan, så lär bli en manisk period framöver :p

Senast ändrad:

KL

Jag som mest ser gammal stumfilm drar igenom minst en per dag, så det blir lite för mycket att lägga in här. :o Men två kan jag försöka trycka in.

03432.jpg

Safety Last! från 1923 handlar om Harold (Harold Lloyd) som lämnar sin lilla stad för att söka sig till storstaden och tjäna pengar. Han lovar sin flickvän att han skall skicka efter henne så att de kan gifta sig direkt då han börjar tjäna pengar. För att hålla uppe fasaden av att det går bra för honom (vilket det inte gör då han är en vanlig arbetare "på golvet", så att säga) så pantsätter han ägodelar för att kunna köpa dyra gåvor till sin flickvän att sända hem. En dag är hon bara där i storstaden oväntat och Harold måste imponera på henne. Harold lyckas tjuvlyssna då chefen i butiken utlovar 1000 dollar till den som kan locka folk dit, och dråpliga sammanträffanden ledde fram till den ikoniska scenen med Lloyd hängandes i klockvisaren. 4/5.

66171-004-1c98610a.jpg

Go west från 1925 handlar om Buster Keaton (vars karaktär är titluerad Friendless) som, på grund av brist på arbete i storstaden, söker sig till nya arbetsplatser. Olyckligtvis så lyckas han falla av tåget nära en ranch där han får arbete och blir vän med kon Brown Eyes (bilden) som följer honom som ett ljus. Ranchens ägare bestämmer sig för att det är dags att sälja boskap till ett slakteri i Los Angeles för att slippa gå i konkurs, och med på tåget vill han ha Brown Eyes. 5/5. Ja, den är så söt. :love:

Kvällens behållning blev även det en kortfilm, nämligen Yūkoku (Patriotism/the rite of love and Death) från 1966, skriven och regisserad av Yukio Mishima som även innehar huvudrollen. En halvtimmeslång produktion i svartvitt.

YUKOKU.jpg

Filmen handlar om en officer som tvingas att avrätta sina egna kamrater efter ett misslyckat kuppförsök. Då han finner detta etiska dilemma så svårt (lojalitet mot överheten och mot sina kamrater) så beslutar han sig för att begå seppuku. Hans fru Reiko beslutar sig för att följa med honom in i döden. Filmer skildrar sedan deras sista natt tillsammans samt deras självmord.

Det är en fruktansvärt snyggt filmad film och jag gillar den. Kanske för att jag älskar svartvitt och "morbida" saker. Den är klippt snyggt och fotot är snyggt, handlingen inte särskilt oväntad med tanke på upphovsmannen. ;) 5/5.

Filmen blir ännu mer absurd då man har i bakhuvudet att Mishima faktiskt begick seppuku fyra år efter att denna film släpptes. Det gick inte lika bra och vackert som i filmen: killen som skulle hugga av Mishimas huvud då Mishima stött svärdet i magen missade upprepade gånger varpå en annan medhjälpare fick hugga av det till slut. :eek:

Senast ändrad:

kl

World War Z - jag har svårt att ta zombiefilmer på allvar men denna var helt ok. Såg den i 3D och hoppade faktiskt till vid en scen så lite spännande var den med :p 3,5/5

21 & Over - såg denna sent på natten vilket kanske hade viss inverkan på min humor vid tillfället men jag skrattade i alla fall gott åt många scener. :D 3/5

kl

The Cove, dokumentär om delfinslakten. Ofattbart grym, man känner sig helt hjälplös och inte minst värdelös som bara sitter hemma i soffan och förfasas. Kommer aldrig besöka ett delfinarium. Efter lite googlande är det väldigt få som går ut med varifrån deras delfiner kommer. 5/5, för kunskapen.

kl

Har någon sett The Wolverine? Vad tyckte ni? Hur var den i jämförelse med tidigare X-men-filmer? Försöker bestämma om det är värt att dra med sambon på bio :D

Jag och sambon såg den. Den va helt okej tycker jag :) Den har ju blivit sågad på diverse "filmsidor" och ansetts vara ganska onödig(?). Men den får nog en 3,5/5 av mig.
Ganska spännande, intressant handling och helt otippat extra slut, så va du än gör, gå inte ut från biografen när den är slut! Det kommer mer ;)

Kanske inte lika actionfylld som tidigare X-men, men helt klart sevärd :)

KL

Igår kväll tittade jag på "The Sessions" eller "Mitt längtande hjärta" som den heter på Svenska.

Handling: Den handlar om en rörelsehindrad man som vill förlora sin oskuld och med hjälp av sin kurator och präst kommer han i kontakt med en kvinna som jobbar som "sex surrogat". Det låter som en dålig komedi men är en drama/komedi/kärlek och faktiskt riktigt fin film men ändå rolig och inte alls sådär 'seg' som vissa dramafilmer är. Den är även baserad på en verklig historia.

Betyg: Har fått 7,2 på imdb och får 4,5/5 av mig. :)

kl

Jag såg Känn ingen sorg på bio förra veckan och den var verkligen jättebra, hur härlig som helst och jag tror alla gick ut från salongen med ett stort leende på läpparna! :D Det står mellan 4.5/5 eller 5/5 hmm... tror det får bli 5/5 trots allt :)

kl

Neverland Ok film men det otroligt dåliga skådespeleriet förstörde mycket.. Svag 2/5

Dumma mig 2! :D 5/5!!

Vi var 10 vuxna pers i hela salongen som garvade oss genom filmen!
Underbar!

kl

Jag såg Känn ingen sorg på bio förra veckan och den var verkligen jättebra, hur härlig som helst och jag tror alla gick ut från salongen med ett stort leende på läpparna! :D Det står mellan 4.5/5 eller 5/5 hmm... tror det får bli 5/5 trots allt :)

Alltså va...? :p
Jag och min kompis gick lipande ifrån bion och fortsatte att gråta typ 10 min efteråt.

Igår såg jag den för andra gången på bio och grät en hel del då med men inte mycket i jämförelse med första gången.

Och den får helt klart 5/5 från mig också. Den och Les Miserables är de två bästa filmerna jag sett i år!

Alltså va...? :p
Jag och min kompis gick lipande ifrån bion och fortsatte att gråta typ 10 min efteråt.

Igår såg jag den för andra gången på bio och grät en hel del då med men inte mycket i jämförelse med första gången.

Och den får helt klart 5/5 från mig också. Den och Les Miserables är de två bästa filmerna jag sett i år!

Och jag grät under nästan hela filmen, hela vägen hem och sedan ungefär 2 timmar hemma också. Tårarna slutade inte rinna. Mannen trodde att något var allvarligt fel med mig ( :o ), men det var endast filmen som utlöste denna tårdrypande afton. Blev förvånad över min reaktion men är uppenbarligen högst mottaglig för Hellströmsk poesi, mer mottaglig än jag trodde att jag var (och då älskar jag musiken).

The Ides of March. Riktigt bra film, intressant regisserad. Den hamnar nog på 3,5, mest för att temat är lite uttjatat. Amerikansk presidenthets i all sin storhet.

Haha jo helt förstörd var man ju efteråt :p Syftade mer på att man i all sorg ändå blev helt varm och glad av den för att den var så himla fin :)

Kl

Bangkok Hilton från 1989 med Nicole Kidman, en bra miniserie som är lite halvseg emellanåt. 3/5

De skoningslösa med Clinton eastwood, jag fattar inte grejen med Clinton eastwood och cowboyfilmer, sjukt tråkiga att titta på 2/5

Oz the great and powerful - sjukt besviken. Jag brukar älska filmer i den genren, men den här var bara flamsig, osammanhängande och rätt kass. 1/5

kl

Silent Hill: Revelation.
Jag tycker att folk borde sluta förstöra och dra skam och vanära över bra spel så här. I övrigt ser Heather ut att vara 26-27, inte 18 som hon ska föreställa. Och när de inte ens lyckas göra Pyramid Head sexig är det fan illa. Buuu.
1/5.

Kl

Jag kollar genom serien Orange Is The New Black just nu, rekommenderas!! Får 3,5/5 av mig, men det är för att jag föredrar serier med lite mer komik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 351
Senast: Sassy
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 365
Senast: tomte
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka