Vad säger ni..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare heeyhoney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 109
H

heeyhoney

.. om jag säger häst som inte gärna flyttar på bakdelen, går snett, ena bakbenet ser ut att vilja vika sig, puls i alla fyra hovar, hård svullnad i alla ben (mest bakben) och gräver upp strö i en hög runt bakbenen. Ingen feber, troligtvis inte korsförlamning enl. vet.

Jättetacksam för svar och funderingar

Sv: Vad säger ni..

Det låter lite som fång, men hästen går inte på gräs, eller det kan dem få ändå kanske? Jag är inte så hemma på fång :P
De gångerna jag har sett fånghästar har det varit raka framben och luta sig bakåt, eller hur man ska förklara det...

Hästar kan få fång av olika orsaker så de behöver inte gå på bete/gräs för att drabbas av det. Men på din beskrivning låter det mer som korsförlamning än fång för mig. Allstå jag går på veterinärens linje.

Ha vet, tagit blodprov för fästing bett? eller om det är nått i blod omloppet, vi hade en häst för längesen som likade det du säger men inte svullen i bena, och det var borelia och en infektion så hon fick medisin mot det, och blev bra,

Enligt vet så var det troligtvis inte korsförlamning, även om det var det vi trodde först per telefon. Sedan när hon fick klämma och känna så sa hon att det inte kändes som korsförlamning. Han blev behandlad för både det och fång dock, och nu mår han lite bättre. Han ska få finadyne tills på fredag och sen får vi se.

Nej, det gjorde hon faktiskt inte.. En fästing är inte så lätt att upptäcka alltid, så det är mycket möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade... 42 43 44
Svar
865
· Visningar
68 713
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 184
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 890
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31