Skadade hästar och konvalescenter

och idag fick jag journalen och läste den lite mer noggrant. Det är en gammal, för mig okänd, skada som spökar! De hittade bla gammal ärrvävnad på den proximala delen av gaffelbandet nära fästet.
Jag har ju haft henne sedan hösten hon var 4, idag är hon 15, så hon måste fått den som ung tänker jag, innan jag köpte henne. Eller kan en sådan skada gå omärkt förbi? man kanske borde märkt det? Det är bara funderingar hos mig. En del hästar visar ju väldigt lite smärta och då är det ju svårt att veta.
Nu var den ju inflammerad, så det blev hon behandlad för. Annars är det en skada som hon inte varit märkbart berörd av tidigare.

Jorå, jag hade rätt, han är sämre i vf igen, dock blev det ingen större skillnad av bedövning i kotleden eller hov. Dock rann tiden iväg så han får campa på kliniken inatt så fortsätter vi med vidare utredning direkt imorgon bitti med ul av senor och även bedövning av karpus sen så får vi se vad vi gör efter det.

Vet sa att det var lite upp till mig, hon tyckte absolut att om jag bara ville rida lite lätt rakt fram i skogen så var det okej men om han ska fungera för mer ridning behöver han vidare utredas.
Men det känns inte rätt, speciellt me tanke på att han är jävligt snäll men extremt "hård" i skallen när det kommer till att visa smärta samt alltid i hela sitt liv varit en häst av det segare slaget som kräver viss uppmuntran frammåt. Sannolikheten att han då skulle ha ont under ridning och det då missas känns för högt.

Sen får vi se, jag kan ju inte sticka under stol med att plånboken inte är särskilt stor och jag litar för fan inte på mitt försäkringsbolag. 🙈🫣
Nu har jag inte läst alla dina inlägg om skadan, men det kan inte vara en belastningshälta då? Så att det kommer från hö bak?

Nu har jag inte läst alla dina inlägg om skadan, men det kan inte vara en belastningshälta då? Så att det kommer från hö bak?
Möjligt, men inget vet har varit inne på. Men vi ska gå igenom mer noggrant imorgon när det finns mer tid. (Blev lite dumt bokat, våran tid var ca tydligen 1 1/2h innan vet sluta för dagen. Kliniken bjuder på hans "hotell natt". Som tur är har jag semester så åker ditt direkt imorgonbitti så fortsätter vi. 🙈)

Just idag var han halt bara v.f på volt (enligt både mig, vet o appen hon använde, fråga inte men gissar på sleipner), däremot tydligt halt på rakt spår efter böjprov, både högt och lågt v.f.(men mycket kraftigare lågt), han hade minimal böjprovs reaktion bak men enligt vet helt ok för hans ålder.

Väldigt kortfattat, f.d ridskole häst med lång hälthistorik som inte längre håller för ridskole verksamhet. Där majoriteten av hälthistoriken har varit v.f, ridskolans vet har dock varit rätt låst till att det är kotleden v.f. Min vet inte lika säker. Ridskolan trodde att han nog håller för lättare hobbyridning eller promenad ridning. Jag var ganska skeptisk till det men mycket mera optimistisk till det efter vårat första besök på kliniken.

Han är min gamla sköthäst som jag skötte 2012-2016 så oavsett vilken nivå han kommer tillbaka till eller om han blir hagprydnad så har han ett hem hos mig så länge han har ett gott hästliv. ❤️

Vi vattentränar vidare, idag nummer fem av tio på klippkortet. Det svåra är att jag jobbar vardagar och vattenträningen är bara öppen då. Så nu får vi nog vänta två veckor trots att vi borde träna två gånger i veckan nu. Idag var han väldigt nöjd att slippa gå ut i ösregnet. Nästa vecka får vi rida igen. Då börjar jobbet med många galoppfattningar och övergångar i uppförsbacke.
IMG_2315.webp

och idag fick jag journalen och läste den lite mer noggrant. Det är en gammal, för mig okänd, skada som spökar! De hittade bla gammal ärrvävnad på den proximala delen av gaffelbandet nära fästet.
Jag har ju haft henne sedan hösten hon var 4, idag är hon 15, så hon måste fått den som ung tänker jag, innan jag köpte henne. Eller kan en sådan skada gå omärkt förbi? man kanske borde märkt det? Det är bara funderingar hos mig. En del hästar visar ju väldigt lite smärta och då är det ju svårt att veta.
Nu var den ju inflammerad, så det blev hon behandlad för. Annars är det en skada som hon inte varit märkbart berörd av tidigare.

Ja, hon kan ha skadat gaffelbandet utan att du har märkt det. Var det nedre fästet? Svårt att märka av någon svullnad där.

Min drummel verkar ju ha dragit upp och läkt ihop sitt gaffelband många gånger och han har ju inte varit särskilt märkbart halt utom precis när han har dragit sin sko, men då är han ju halt ändå, för att han inte har nån sko. :banghead:

Ja, hon kan ha skadat gaffelbandet utan att du har märkt det. Var det nedre fästet? Svårt att märka av någon svullnad där.

Min drummel verkar ju ha dragit upp och läkt ihop sitt gaffelband många gånger och han har ju inte varit särskilt märkbart halt utom precis när han har dragit sin sko, men då är han ju halt ändå, för att han inte har nån sko. :banghead:
Nej, det var det övre. Där tycker jag ju att man borde märka om det är svullet, men men... Sen är det ju omöjligt att veta när hon gjorde detta. Det kan ju varit innan jag köpte henne när hon var 4.

Nej, det var det övre. Där tycker jag ju att man borde märka om det är svullet, men men... Sen är det ju omöjligt att veta när hon gjorde detta. Det kan ju varit innan jag köpte henne när hon var 4.
Jag har haft gaffelbanddskada (lindrig) som inte gav någon svullnad. Hästen var dock halt, men det är ju olika hur de reagerar.

Ja, det var ju lite dumt att det blev så tight med tid igår, för vi hittade ju direkt efter ultraljud.
Kronisk gaffelbands skada, det är högst troligen den han har dragit upp varje gång. Mycket möjligt att den härstammar hela vägen tillbaks då han "vrickade" v.f 2013 och var halt i ett år pga hela tiden sprang upp skadan.

Så hagprydnad, som högst promenad ridning någon gång ibland i skritt. Visst enligt vet om jag verkligen ville ha honom som hobbyhäst kan man försöka med kortison o stötvåg men högst troligen kommer man bara dölja symptomen en kort tid och det kommer bara komma tillbaka.

Och ang diskussionen ovan kan jag ju bidra med att han har snustorra ben, alltid haft, jag tror jag kan räkna på en hand de gånger han varit svullen under hela tiden jag känt honom.

En av mina tidigare skadade och läkte övre gaffelbandsfästet utan att vi märkte det TROTS att han under den tiden var hos veterinär och undersöktes och böjdes flera gånger.

När det hela upptäcktes hade det läkt för länge sen men läkt dåligt (fibrerna kors och tvärs snarare än raka, förenklat).

Ja, det var ju lite dumt att det blev så tight med tid igår, för vi hittade ju direkt efter ultraljud.
Kronisk gaffelbands skada, det är högst troligen den han har dragit upp varje gång. Mycket möjligt att den härstammar hela vägen tillbaks då han "vrickade" v.f 2013 och var halt i ett år pga hela tiden sprang upp skadan.

Så hagprydnad, som högst promenad ridning någon gång ibland i skritt. Visst enligt vet om jag verkligen ville ha honom som hobbyhäst kan man försöka med kortison o stötvåg men högst troligen kommer man bara dölja symptomen en kort tid och det kommer bara komma tillbaka.

Och ang diskussionen ovan kan jag ju bidra med att han har snustorra ben, alltid haft, jag tror jag kan räkna på en hand de gånger han varit svullen under hela tiden jag känt honom.
Vad tråkigt, men ändå vad skönt att fått ett svar tänker jag?

En av mina tidigare skadade och läkte övre gaffelbandsfästet utan att vi märkte det TROTS att han under den tiden var hos veterinär och undersöktes och böjdes flera gånger.

När det hela upptäcktes hade det läkt för länge sen men läkt dåligt (fibrerna kors och tvärs snarare än raka, förenklat).
Ja, jag hört om flera hästar där man hittat gamla, tidigare oupptäckta, gaffelbandsskador när man undersökt för annat. Verkar inte helt ovanligt.

Ja, jag hört om flera hästar där man hittat gamla, tidigare oupptäckta, gaffelbandsskador när man undersökt för annat. Verkar inte helt ovanligt.
Nej. Och för min var det hältutlösande men det hittades ändå inte. Trots otal undersökningar, trots man misstänkte hasområdet på det benet osv. Vi behandlade i princip varenda led på hästen utan resultat, han fick återkommande hältor under flera år.

När vet varit på kurs i UK och lärt sig nya ultraljudstekniker och ultraljudade om området hittades det. Men då var det alldeles för sent

Och tekniken utvecklas ju hela tiden (det här var mer än tio år sen), så idag upptäcker man ju på rutin saker som inte kunnat upptäckas lika lätt för.

Det stämde bra att Nicken hade inflammation i bakknät men han har tyvärr också fått fång. Det måste ha kommit nån av de senaste dagarna för har inte märkt nåt förrän i morse då han var väldigt långsam ut i hagen… han är ju dock väldigt fet. Men nu blir det bantning och metacam. Han fick tuppkam intravenöst för knät också.

Mirre har dragit av sig skon på den dåliga foten. Och då rök sulan också så klart. jag är lite sugen på att ta ner honom till ridhuset och se hur han ser ut utan sko, innan vi slår på en ny... Jag hoppas verkligen att hovslagaren kan komma ut i morgon eller att han skor hos någon som jag kan åka till. Nöden har ingen lag när det gäller den här hoven.

Tror att de har rusat i hagen för de har fått nya grannar. En relativt stor flock vildsvin har flyttat och leker i våra hagar. Det beror troligen på att de har börjat röja skogen lite längre bort. Så jävla tröttsamt. Ska kolla med stallägarna om vi kan ta dit jägare och knäppa några kultingar. Då brukar de hålla sig borta ett tag efter det.

Min häst blev ju insatt på kortison vid förra återbesöket. Inte för gaffelbandet utan för att han var lite kort i steget ena bak. Han fick en spruta på kliniken och jag har gett honom 2 med några dagars mellanrum. Sista fick han i lösrdags (6 dagar sen) och sen dess har jag kunnat rida ut honom. :confused: (Jag rider ju ut i vanliga fall också, men då förenat med kris och panik och stanna och vägra gå för minsta lilla)

Han är fortfarande rädd för allt möjligt och tittar på saker, men på en mycket rimligare nivå, inga psykbryt och efter en liten andningspaus så går han igen. Har till och med kunnat galoppera ute och han tyckte det var kul!

Jag vet inte om jag ska vara glad för detta eller panika över vad det är vi missat. Och vad händer när effekten går ur? Så här har han ju inte varit på flera år.

Min häst blev ju insatt på kortison vid förra återbesöket. Inte för gaffelbandet utan för att han var lite kort i steget ena bak. Han fick en spruta på kliniken och jag har gett honom 2 med några dagars mellanrum. Sista fick han i lösrdags (6 dagar sen) och sen dess har jag kunnat rida ut honom. :confused: (Jag rider ju ut i vanliga fall också, men då förenat med kris och panik och stanna och vägra gå för minsta lilla)

Han är fortfarande rädd för allt möjligt och tittar på saker, men på en mycket rimligare nivå, inga psykbryt och efter en liten andningspaus så går han igen. Har till och med kunnat galoppera ute och han tyckte det var kul!

Jag vet inte om jag ska vara glad för detta eller panika över vad det är vi missat. Och vad händer när effekten går ur? Så här har han ju inte varit på flera år.
Det känns ju som att han haft ont eller en inflammation som har gjort att kroppen är på helspänn hela tiden. Eller hur tänker du?

Jamen precis!
Men var då?
Han fick kortison vid nåt tillfälle i vintras också (tror det var första återbesöket när han var så spänd i ryggen), utan denna effekten.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
2 062
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 997
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈