Jag tänker att reaktivitet inte behöver betyda skador. Nu vill jag inte jinxa något och det gör jag väl säkert nu.

Men jag tror det finns något som inte funkar helt fysiskt när de skadar sig ofta. Att de är reaktiva kanske ökar risken. Men det är något annat som ligger till grund för det.
Tar man min häst tex är han fortfarande reaktiv. Han är också en energifylld individ som helst lever livet i full fart, även i hagen.
Han hade onormalt dålig kroppskontroll förut(pga problem i kroppen) och slog sig, gick omkull etc. Med träning riktad på att få honom att hitta balans, snabba upp nervresponser etc så kan han fräsa runt utan att skada sig.
Jag får många rehabhästar som folk upplever som reaktiva och som därför drar på sig en massa olika skador. I många fall blir de väldigt mkt mindre reaktiva när man jobbar till dem i kroppen så att det inte finns ngt som hindrar där.
Plus att man kan i många fall slippa upprepade skador som egentligen blir lite som symptom på att de inte lyckas använda kroppen korrekt.
Och att avlar man på såna hästar så kan den där luddiga oförmågan till korrekt rörelse hänga med och innebära att avkomman också blir skadebenägen eller kräver "merhjälp" för att inte bli det.