Vad sjutton är det?

morris

Trådstartare
Har hört talas om en "sjukdom" som tydligen kallas för rasp och är "en form av mugg som kryper uppåt i benen".
Skulle någon vänlig själ vilja förklara det här lite bättre :p
VAD är rasp? Är det en allvarlig åkomma? Vad kommer det av? Symptom? Behandling?

Med nåt som "kryper uppåt" tänker jag mig små otäcka insekter som krälar i pälsen :crazy: :rofl:
 
Rasp är samma sak som mugg, fast det har spridit sig över karlednen.
 
En av hästarna i förra stallet hade detta på ett framben. Det var små, rinniga/variga sår runt nedre delen av benet :p över kotan och upp ganska långt, 10-15 cm? :confused: Det lades om med någon sorts omslag om jag kommer ihåg rätt. Kommer inte ihåg några detaljer (5-6år sen) men det läkte i alla fall ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: dreampower
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 368
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp