Bukefalos 28 år!

Vad ska ja göra?

C

carro_carat

Hej ja har en nordistravare på 10 år, har haft han i snart 2 år, han är inte den roligaste å träna, super stressad, de tog mej nästan ett år att få han att stå stilla när man sitter upp,skritten var nästa projekt som vi fortfarande har problem med.
Han har skit svårt att ta de lugnt, å de är riktigt irriterande harnog försökt med de mesta känns de som, när man rider ut flera så är ja typ 1km före alla andra inte roligt....
Nån som har förslag på hur de kan bli bättre?
 
Sv: Vad ska ja göra?

Ta hjälp av någon att få ordning på ridningen ordentligt.

När det gäller att den skrittar på som 17 så är ju vissa hästar så, många av dom blir bara stressade när man försöker få ner tempot hela tiden.
Man får försöka tänka väldigt sakta i sin egen kropp, göra halter, arbeta hästen ordentligt i skritten. Aktivera den helt enkelt.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Det ska inte ta två år att få ordning på en häst.
Ta hjälp av någon som har mer rutin, eller kanske sälj/låna ut hästen om du inte vill ta hjälp?

Jag har ridit/haft hästar som inte "kunnat" skritta på ett normalt sett och det har bara krävts att man varit lugn så har det såsmåningom gett med sig.
Slappna av, hålla igen dom, slappna av ännu mer.
Det är viktigt att du hela tiden är lugn och avslappnad, även om hästen pinnar på. Jag brukar göra så att om den går För fort så håller jag in den och sen mjukt tar fram den så den inte pinnar på direkt utan startar mjukt.
Det kan vara bra att kolla igenom din sits, så du inte omedvetet sitter och driver på hästen eller spänner dig så hästen inte kan slappna av.

Om hästen går före de andra hästarna, vänj den vid att stå STILL och vänta på dem.
Det har jag fått göra med min häst. Inget hon var sådär överdrivet förtjust i till en början ;) då hon helst backade ner i diket, snurrade runt och så vidare om jag tvingade henne att stå stilla.

Sen som alltid med hästar - vad koncekvent. Jag tror att det förstör mkt om man ibland "ger upp" och bara låter dem gå iväg.
 
Sv: Vad ska ja göra?

jag har ett varmblod sto som också var jätte streaad när jag köpte henne, och det har tagit 5 år att få henne så lugn som hon är idag, och äntligen nu kan andra till och med galoppera framför medens jag skrittar bakom, med långa tyglar! med det tog väldigt lång tid! var väldigt lugn själv med allt du gör, och rid helst ensam så att hon först kan känna sig lugn och trygg med dig som ryttare! träna mycket i skritt på att gå så sakta som möjligt och gör nästan allt i slow motion,
Jag gjorde det stora misstaget att kräva för mkt av hästen ibörjan, vilket bara ledde till en ännu mer stressad häst!
Ta allt jätte lugnt och träna grunderna länge tills de är lugna och avslappnade, mycket skritt, stopp, volter,
Och att träna för hand är aldrig fel, då många hästar känner sig lugnare och tryggare med ryttaren på marken, Träna NH, och skapa trygghet och lugn med din häst, och byte från havre till korn, detta har fått min vildruska till en luugn filbunke!!! Lycka till, !!!
 
Sv: Vad ska ja göra?

jag har ett varmblod sto som också var jätte streaad när jag köpte henne, och det har tagit 5 år att få henne så lugn som hon är idag, och äntligen nu kan andra till och med galoppera framför medens jag skrittar bakom, med långa tyglar! med det tog väldigt lång tid! var väldigt lugn själv med allt du gör, och rid helst ensam så att hon först kan känna sig lugn och trygg med dig som ryttare! träna mycket i skritt på att gå så sakta som möjligt och gör nästan allt i slow motion,
Jag gjorde det stora misstaget att kräva för mkt av hästen ibörjan, vilket bara ledde till en ännu mer stressad häst!
Ta allt jätte lugnt och träna grunderna länge tills de är lugna och avslappnade, mycket skritt, stopp, volter,
Och att träna för hand är aldrig fel, då många hästar känner sig lugnare och tryggare med ryttaren på marken, Träna NH, och skapa trygghet och lugn med din häst, och byte från havre till korn, detta har fått min vildruska till en luugn filbunke!!! Lycka till, !!!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 202
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 538
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp