Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill du jobba praktiskt eller teoretiskt?
Mer praktiskt -
Sjukgymnast, arbetsterapeut/ergonom, naprapat, kiropraktor, massör gärna i kombination med PT
Mer teoretiskt, men kan ändå ha med mer eller mindre praktiska inslag -
Hälsopedagog, personalvetare med inriktning mot arbetsmiljö, hälsa, rehab, dietist, sjuksköterska vid företagshälsovården
Ännu mer teoretiskt -
Folkhälsovetare
Det finns ju hur mycket kul som helst![]()
Hälsopedagog tänkte jag på, mitt intryck är att det är väldigt praktiskt? Särskilt utbildningen, en kompis till mig har läst den, och de hade väldigt mycket sport på schemat, typ kanotpaddling och bollsporter, osv. Sjukgymnast verkar i jämförelse vara en väldigt mycket mer teoretisk utbildning.
De hälsopedagoger jag träffat på har ofta jobbat mer strategiskt än operativt, men självklart beror det på var man arbetar någonstans. Och till viss del hur man själv är, en av dem jag träffat höll själv i många av aktiviteterna då hon vill ha kvar den praktiska delen av arbetet.
De sjukgymnaster jag träffat har däremot ofta jobbat med behandling.
Så även om utbildningarna är mer åt det ena eller andra hållet, så tror jag arbetet kan bli lite olika beroende på var man (ser till att man)hamnar.
Jag har ett syskon som är fysioterapeut (sjukgymnast).
Det är tufft att få jobb. Utbildas fler än vad det finns jobb... Jag vill helst jobba praktiskt. Därav mina funderingar på PT. Sitta hela dagarna på en stol vid en dator ger inte glädje att vilja gå tilk jobbet...
Men jag läser och funderar och tackar för alla idéer ni ger mig!
Jag vill göra saker. Jobba med människor och göra praktiska saker. Kan leda gympapass. Ha direktkontakt med människor. Bara jag slipper ägna hela arbetsdagen åt att glo på en datorskärm dag ut och dag in.Mycket praktiskt arbete gör man ju vid en dator, så det beror lite på vad du menar med praktiskt. Är det att du vill arbeta direkt med människor, eller att du vill jobba med händerna?
Jag vill göra saker. Jobba med människor och göra praktiska saker. Kan leda gympapass. Ha direktkontakt med människor. Bara jag slipper ägna hela arbetsdagen åt att glo på en datorskärm dag ut och dag in.