Vad ska jag börja kolla på för märken?

Fibusen

Trådstartare
Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt tillfredställd med w-sadel,så nu tänkte jag faktist satsa på en sån att rida ut i när vi är själva då jag tycker man sitter säkrare i dom. Jag vart ännu mer taggad då jag tyckte han såg så himla supernöjd ut med W-sadel på sig,inte alls lite orolig vid uppsittning som han kan vara annars.

Hästen är ca 163,smäcker,mycket fullblod,och omusklad (född 2010). Vad ska jag börja leta efter för märken som passar väldigt smäckra hästar? Har dom flesta sadelutprovare tillgång till sadlar även för "tunnisar" eller är det bara för större raser?

Den jag har nu vet jag inte mycket om,mer än att tjejen som jag fick den av köpte den av nån som hade importerat den från USA. Tycker inte den låg helt 100 då den släppte lite bak och tippade fram,och då vart det för mycket tryck där bakom bogbladen,antar att den var för vid,för när jag lyfte upp fram nån cm så låg den an bättre hela vägen.

Min bästa vän har ridit western hela hennes liv,men hon har ju quarter,så vet inte hur mycket hjälp jag kan få därifrån heller med tips på sadlar för smäckrare hästar...

Ingen superbild,men ni får ett hum om hur han ser ut i kroppen,dock var det i sommras då han hade en växtperiod så här var han extremt hög bak.

423795_10200406954630658_1542992486_n.jpg
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Det rids western på alla möjliga raser så en riktig westernsadelutprovare borde absolut ha sadlar även för tunnisar :)

Vet att många rider western på t.ex f.d travare och de är ju oftast inte så grova :)
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Du ska titta efter quarterbom alt semi quarter. Har t.ex. en premier semi som legat på smäckra araber. Sen skiljer det sig väldigt mellan olika märken så prova är ända vägen till rätt sadel...
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Quarterbom är mindre än Semi,eller?

Jag har som sagt NOLL erfarenhet om westernsadlar,så jag kommer ju absolut ta riktig hjälp med det,men klart man endå är lite nyfiken på vad man ska leta efter på ett ungefär. Tex om jag får tips om ett specifikt märke,och trillar över en sån görbilligt så kanske man kan köpa för att prova iallafall.

Bighorn och Simco är väll dom enda jag vet om i dagsläget. B.h är det väll som har nån arab-variant? Dessa är väll dom lite billigare varianterna,men är det nån kvalite i dom,eller är det bara skräp? Kompisen har ju nån i 40.000:- klassen,och det är ju bara att fetglömma iallafall! :p

Jag hade väll tänkt att lägga runt 5000:- i slutändan på en w-sadel,då jag som sagt bara ska ha den att lulla i ute i skogen. (Kompisen kanske lurar dit mig på nån träning för henne också....) När man åker till en utprovare,skrattar dom en rakt i ansiktet med denna lilla budget? Och finns det någon i Dalarna/närheten? (Som då säljer begagnat,pga min budget) Vet att det fanns ens ut mot Falun för en herrans massa år sen.

Och sen det här med storleken i sisten. Vill inte alls ha för stort säte,har 17-17,5" i vanliga sadlar,har jag fattat rätt att man ska kika på 16" i western då? Hon jag ärvde nuvararande sadeln av TRODDE sätet va 15,5",dock tyckte jag att det verkligen var i minsta laget för mig,hade velat ha det lite större... En 16" känns ju inte som om den skulle vara så mycket större,men en 17" lär ju bli jättestor då?
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Semiquarter - Quarter - Full quarter. S.Q är smalare, F.Q vidare. Vilken bomvidd din häst ska ha är nästintill omöjligt att säga utan att prova, eftersom det varierar både mellan märken och mellan modeller. Men håller med Piraja; kika på S.Q och Q.

Hur stor sitsen upplevs beror också på hur sadeln ser ut. Bakvalvets lutning påverkar sitsens storlek en hel del. Det kan skilja en tum mellan två sadlar som är precis likadana, men med olika lutning på bakvalven. Forkens form påverkar också hur tajt sitsen känns (forken = det som hornet sitter på). Prova! Personligen tycker jag att 16" westernsadlar av de vanligaste modellerna är enormt, så jag skulle börja med att prova det. 17" är riktigt stort.. Tumregeln jag fått lära mig är att dra av ca 2" jämfört med engelska sadlar, men som sagt - det beror ju så mycket på hur sitsen ser ut.

Jag har två bladsadlar (varav en western) som är byggda på snarlikt sätt i sitsen. Bakvalvet på den ena bommen är några grader mer bakåtlutat än på den andra, vars bakvalv är i princip rättuppstående. Sitsen är beställd efter mitt lårs omkrets (måttbeställda bommar), och det är likadant. Men sadeln med lätt bakåtlutat bakvalv är 14 7/8", den med rättuppstående bakvalv är 14 ½". Mellan mina sadlar är det alltså knappt ½" i skillnad, och det känns tydligt när jag rider i sadlarna. Jag drar vanligen runt 16½" (i vissa fall 16") i hoppsadlar och 16½-17" i dressyrsadlar (17" om sitsen är ordentligt djup).

Jag skulle lägga på ett par tusenlappar i budgeten. Säg runt 7000:-, så blir utbudet på beg.marknaden lite större. Äldre Simco är trevliga sadlar (av bättre kvalitet än nya Simco). Dakota är också trevliga sadlar i den prisklassen.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Tusen tack för all hjälp! Uppskattas väldigt mycket. :)

Vilken modell bör man satsa på för att bara rida i skogen,finns ju trail,pleasure,reining osv.... Antar att det säkert finns lite allround också,men har den vad jag söker?

Jag vill ha ett mjukt (för alla kommande låååååångritter!) och lite djupare säte då jag som sagt rider unghäst och det kan skuttas lite ute i skogen! Vill känna lite att jag sitter på hästen,och inte upphöjt i en sadel...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag skulle vilja säga att modell är mindre viktigt för dig, leta främst efter en sadel som passar hästen!
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag skulle säga vad som helst utom en reining- eller cuttingsadel. Detta för att dessa sadlar i regel är väldigt utpräglat byggda för dessa tävlingsgrenar, vilket innebär att man sitter betydligt längre bak i sadeln - underlättar vid spinns etc men passar imo inte för så mycket annat. En sadel som ryttaren sitter mer lodrät i passar oftast bättre för uteritterna. Personligen trivs jag ofta i trailsadlar (gjorda för uteritter). Återigen - prova!

Det är inte så lätt att hitta en westernsadel som upplevs som riktigt mjuk (utom av mig då, som inte kan rida långt i en för mjuk sadel :p ). Nackdelen med en sadel med mycket padding/vaddering i sitsen, är att du också kommer högre upp från hästen eftersom det ligger en massa foam ovanpå grundsitsen i sadeln. Men lite padding är inte ovanligt att det finns - du får klämma och känna efter vad du tycker! Jag har fått får mig att barrel race-sadlar ofta har lite mer vaddering, men det kan jag ha fått om bakfoten.
Om du vill komma så nära hästen som möjligt, kan jag rekommendera en hard seat. Dvs en ovadderad, hård sits. Det är det bästa som finns, imo, på en längre tur. Om hästen inte rör sig stötigt, t.ex., dvs - då är det en annan femma. Men det är svårt att komma närmre hästen (barbacka räknas inte, i detta sammanhang ;) ) än så, speciellt om sadeln är byggd med tanke på kontakt (då är det mindre läder i grundsitsen, dvs på bommen under sitsen som du sitter på/i). Men som sagt, standard på de "färdiga"/masstillverkade sadlarna verkar vara att det finns någon typ av vaddering, av varierande typ och tjocklek.

Begreppet "djup sits" känns inte helt applicerbart på westernsadlar, även om de är mer eller mindre uppbyggda fram i sitsen (vilket främst påverkar var ryttaren hamnar i sadeln). Däremot finns det olika typer av forks (Forker? Forkar? Vad sjutton "fork" nu blir i plural på försvenskat språk :p ), och olika typer av bakvalv. Bakvalvet kan vara olika högt/lågt, och luta mer eller mindre. Även forken kan luta lite framåt, eller vara rätt uppstående. Vad som ger dig det stöd som du vill ha och känner dig bekväm med, måste du själv prova för att komma fram till.
Jag har min westernsadel till uteritt i första hand, och vill ha relativt mycket stöd. Min sadel har en smal fork, för att jag ska kunna ramla av (säkerhetstänk - vill inte sitta fastlåst vid händelse av olycka), en tajt sits (gjord efter mig) och ett högt bakvalv (5"). Sitsen i sig är flatare än westernsadlar vanligen är, och främjar en centrerad och lodrät sits. Den är inspirerad av old timer-sadlarna, dvs den gamla typen av westernsadel, och jag känner att jag äntligen har hittat helt rätt :love:. Jag får ett bra stöd av sitsen, sitter stadigt i krumbukter, kast och bocksprång, men är inte det minsta låst i sadeln.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Hästen är inte färdig växt en!!
Som hästen se ut nu behöva den Quarter bom.
Använda en teddy pad med 30x60 navaho filt så du kan vika den främ för att balancer upp sadeln.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag tycker det låter som att du fått jättebra tips här :) Jag kan inflika att jag har också en trail (eftersom jag och min fröken knappt har påbörjat inridningen och inte bestämt oss för vad vi vill göra än) och jag valde en sadel som är lite stor så hon kan växa i den. Har tjock pad under som gör att det funkar bra ändå. Detta eftersom jag förstod redan då att hon skulle muskla upp sig ordentligt. Så är han omusklad är det nog bra att inte ta en som sitter helt gjutet just nu då han nog kommer växa ur den rätt snabbt när du börjar rida ordentligt.

Jag har en Tex Tan och tycker det är en lagom "mellan-budget-sadel". Letade själv i din prisklass och sökte massor efter vilka märken som var kända för att hålla bra kvalitet. Du ska absolut satsa på begagnat, Billy Cook finns också några stycken runt den prisklassen, ev lite högre. Akta dig för Höökssadlarna.

Be om sadelns nummer, de seriösa tillverkarna enhetsmärker sina sadlar och du kan då söka på just den sadelns fördelar, fel och brister
Akta dig för masstillverkade sadlar, en sadel med maskinpräglade mönster t.ex. (tog jag till mig då det var lätt att se)
Av allt jag hittade är träbom att föredra, mer hållbart men tyngre
Kolla så allt sitter fast som det ska och kolla noga efter utstickande nubb/spikar som är ett tecken på en dålig gjord sadel

Finns några bra grupper på Facebook där folk säljer begagnade westernsadlar.

Jag är själv nybörjare, och det finns vissa användare här som är guld värda när man behöver tips och råd. Bewildered, Wrangler och _Eva (tror jag hon heter här, fick hjärnstillestånd) har jag haft en drös med hjälp av i alla mina frågor :)
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag sökte på Google och fick basfakta om just den typen av sadel, men annars är det bara att kontakta tillverkaren och få informationen från dem :)
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Semiquarter - Quarter - Full quarter. S.Q är smalare, F.Q vidare. Vilken bomvidd din häst ska ha är nästintill omöjligt att säga utan att prova, eftersom det varierar både mellan märken och mellan modeller. Men håller med Piraja; kika på S.Q och Q.

Hur stor sitsen upplevs beror också på hur sadeln ser ut. Bakvalvets lutning påverkar sitsens storlek en hel del. Det kan skilja en tum mellan två sadlar som är precis likadana, men med olika lutning på bakvalven. Forkens form påverkar också hur tajt sitsen känns (forken = det som hornet sitter på). Prova! Personligen tycker jag att 16" westernsadlar av de vanligaste modellerna är enormt, så jag skulle börja med att prova det. 17" är riktigt stort.. Tumregeln jag fått lära mig är att dra av ca 2" jämfört med engelska sadlar, men som sagt - det beror ju så mycket på hur sitsen ser ut.

Jag har två bladsadlar (varav en western) som är byggda på snarlikt sätt i sitsen. Bakvalvet på den ena bommen är några grader mer bakåtlutat än på den andra, vars bakvalv är i princip rättuppstående. Sitsen är beställd efter mitt lårs omkrets (måttbeställda bommar), och det är likadant. Men sadeln med lätt bakåtlutat bakvalv är 14 7/8", den med rättuppstående bakvalv är 14 ½". Mellan mina sadlar är det alltså knappt ½" i skillnad, och det känns tydligt när jag rider i sadlarna. Jag drar vanligen runt 16½" (i vissa fall 16") i hoppsadlar och 16½-17" i dressyrsadlar (17" om sitsen är ordentligt djup).

Jag skulle lägga på ett par tusenlappar i budgeten. Säg runt 7000:-, så blir utbudet på beg.marknaden lite större. Äldre Simco är trevliga sadlar (av bättre kvalitet än nya Simco). Dakota är också trevliga sadlar i den prisklassen.

15"-16", stora ska du inte har.

40.000 är att slänge pangar i sjön.
Här har du:
www.chicksaddlery.com/page/CDS/CTGY/Westerb_Saddles

(crap!! gå in till western saddles and tack.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag väntar på att få hem en build up pad (efter tips från kompisen som "alltid" ridit western) och ska prova sadeln igen då.

Nu vet jag inget alls om min sadel,inte märke,storlek eller liknande. Tror den hade träbom iallafall. Den väger BLY!!! Därför jag fick ärva den då tjejen som hade den inte orkade sälja den,skicka den och krångla,dessutom skulle frakten blivit så sjukt dyr så hon trodde ingen skulle nappa... Då fick jag ärva,och är superglad över det, då jag alltid varit sugen på en w-sadel,men trodde aldrig att hästen skulle acceptera det!

Dock så har den ett fyrsiffrigt (?) nr på en "läderlapp" som sitter fram där,kan man googla det utan att ens veta märket? Eller har "märkeslösa" sadlar också detta nr? För det hade varit intressant att veta lite mer om sadeln....

Nej,jag vill ju ha något riktigt märke helt klart,kommer garanterat köpa begagnat då jag enbart ska ha den till uteritter då och då,och skicket (så länge den inte kan skada häst/ryttare såklart!!!) spelar ingen roll,tex saknade conchos,fläckar,repor osv. :)

Hade mest tänkt mig att ha den nu när vi ska börja ge oss ut ensamma, som sagt så är han unghäst, och jag kände mig mycket tryggare när jag satt i w-sadeln än min vanliga när/om han börjar konstra! Kändes som om det inte fanns en chans i världen att han skulle kunna få av mig om han hade dragit igång! :P I framtiden så kommer nog även w-sadeln användas till långritterna,men för kortare vändor/dressyr kommer vanliga sadeln åka fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Man kan ju alltid försöka googla, men man brukar mest få en massa konstiga träffar om man bara har ett nummer att gå på. Det finns många sadelmärken dessutom och det är vanligt att sadlarna har nummer, så jag skulle nog inte ha så stora förhoppningar om att finna något...
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Du, det står klart och tydligt i mitt inlägg att mina sadlar är 14½" resp. 14 7/8". ;)

Angående priset så är 40k absolut inte att kasta pengarna i sjön. Det är stor skillnad i material (allt från bom till läder till tråd..) och även hantverksmässig kvalitet mellan en handgjord sadel (ca 30-50k i Sverige, beroende på utförande) och en sadel som ny kostar 6-7k. En dyrare sadel är byggd på en träbom, av laminerat trä som klätts med råhud vilket gör den mycket stark och hållbar. En dyrare bom är dessutom bättre konstruerad, för hästens del. En billigare sadel är i de flesta fall byggd på en ralidebom, dvs en gjuten plastbom, som förutom materialet skiljer sig från en riktigt välkonstruerad bom på flera punkter.
Däremot är, som alltid, ekonomin en faktor att ta hänsyn till och var och en avgör hur dyr sadel plånboken tillåter. Det finns gott om sadlar i medelprisklassen (15-20k) som är trevliga sadlar, absolut.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Ja,jag hade tänkt mig något i medelprisklass,fast begagnat då som sagt för att få ner priset. Kompisen som tävlar mycket,hennes sadel kostade runt 40.000:- och den är ju verkligen sjukt vacker! Det är ju en helt annan sadel än medelprisklassen (runt 15.000:-) men jag känner ingen mening med att lägga dom pengarna på en W-sadel eftersom jag varken kommer träna eller tävla i det. Fast vem vet,jag kanske blir sugen att gå över helt till slut! ;):D

Tog kort på min sadel i dag,någon som har nån aning om vad det kan vara för modell?

1390506_10201351218276659_503006571_n.jpg


Jag ska prova med build up pad, förhoppningsvis så funkar det över vintern,sen börjar jag jobba igen (mammaledig) så då blir det att prova ut en på riktigt! :D
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

You got a lot to learn about saddles:
Frabrik sadel bom är gjort i Full " sizes 12"-13"-14"-15"-16"-17" seats.
Sadel maker kan beställa ett ½" special från bom tillverkar.

Du få inte ett "bättre sadel" for såna priser, du få ett "snyggar sadel".
Det är för mycket pengar for lite silver och en massa lu lu monster som skaver under benen. Passa det varken dig eller hästen är en sån sadel inte värt sk-t....så visst kan det vara bort kastet pengar!

Haft ett K&B Slick Fork Roping Saddle www.kbsaddlery.com page 3 #1610 som jag betalt $500 flera år sen, still going strong.
Den sista jag tog hem var en Dale Blevin Ranch Saddle, hand gjort med Oak Leaf Hand Carving on the skirts for $700 (tro det var ett av hans sista sadel han hade gjort innan han gick bort)

Så bli inte lurad av hög pris sadlar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Ja, och du vet ju mycket väl att mina sadlar är måttbeställda (eftersom du i våras mer eller mindre idiotförklarade mig för det)..
Men du har fel i den frågan. Det finns färdiga sadlar som är t.ex. 15 3/8", vilket du ser om du besöker bomtillverkarens hemsida (som det inte är tillåtet att länka till här, eftersom sidan har en webbshop. Googla Ralide saddle tree, så hittar du den.). Bommens sitsstorlek = sadelns sitsstorlek. Du hittar även informationen om du tittar på olika ÅF:s hemsidor. Dakota 820 Reiner är ett exempel på en som tillverkas i 15½", så även Crates sadlar. Att inte alla fabrikstillverkade sadlar görs i ½-storlekar är en helt annan sak.

Om sadeln inte passar häst eller ryttare, då är det bortkastade pengar oavsett vad sadeln kostar och oavsett vilken kvalitet den håller. Att sadeln passar är en grundförutsättning, och att dra in sadlar som inte passar är därmed inte relevant för diskussionen.

Om du beställer och köper en sadel av en sadelmakare för säg 30-35k, får du en sadel utan det du kallar "lulllull" - utan silver, utan dekor. Du får en sadel i bra läder (t.ex. Herman Oak, som ska vara det bästa läder för sadeltillverkning i USA), med en riktigt bra bom, och av god hantverkskvalitet. En sadel som troligast kommer att överleva både hästen och dig själv i livstid, såvida den inte är inblandad i en riktigt rejäl olycka. En sadel som är gjord att kunna användas dagarna i ända, med hänsyn till både häst och ryttare.
Vill du ha silver och mönster, så kostar det mer - dels för att silver med gravyr är dyrt (och ännu dyrare om kunden vill ha unikt silver, dvs gjort just för denna sadel av en silversmed), dels för att det tar mycket tid att punsa mönster i lädret. På tal om mönster, så kan det faktiskt förstärka lädrets narv och göra den mer tålig mot t.ex. sådant som kan orsaka repor i lädret. När man punsar pressas narven och därmed fibrerna ihop. Vilket kan vara en orsak till att även väldigt många billigare sadlar har en hel del mönster.

Att du inte vill betala en sådan summa för din sadel, är din sak. Och det finns gott om sadlar i medelprisklassen (t.ex. Dakota) som är trevliga och fyller sin funktion för de flesta ryttare som inte arbetar dagarna i ända i sin sadel. Absolut. Jag har själv haft flera sadlar med ralidebommar, och de har hållit och är bra sadlar. Annars skulle jag aldrig rekommendera en sådan sadel, till någon alls (vilket du ser att jag gjort, bl.a. i denna tråd). Men hävda inte att en sadel för 500$ är samma sak som en sadel för säg 6000$, för det är inte sant.
Och därmed lämnar jag diskussionen för våra diskussioner brukar faktiskt ändå inte leda någonstans, och TS ger intryck av att redan veta skillnaden (och det är TS tråd). I hagen här utanför står en underbar liten häst som vill komma ut på tur idag. Ha en trevlig dag!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Finns det bara numret? Ingen symbol eller nånting sånt? Prova att söka på numret+westernsadel (eller på engelska om inget finns) och se vad som dyker upp :) Finns det bilder då kan du ju se om det ser ut som din!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 307
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: Rimfaxe
·
T
Utrustning Har för andra gången provridit min nya bomlösa(Stella, samma som cherokee) idag och har ett fundering jag inte kan hitta lösningen till...
2
Svar
20
· Visningar
2 527
Senast: Tjalfe
·
Western Provade westernutrustningen här om dagen när en westernkompis var med ute för att provrida hästen för skojs skull... Hästen gick...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Anneli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp