Bukefalos 28 år!

ännu en sadeltråd...

Seabaz

Trådstartare
Provade westernutrustningen här om dagen när en westernkompis var med ute för att provrida hästen för skojs skull...

Hästen gick skit, ville bara springa framåt framåt och ej lyssna...

Efteråt var det rätt grova märken efter sadeln, den hade tryckt på/bakom bogbladen och uppepåryggen längst bak. Pälsen var ruggad och det var inga märken alls någon annanstans, som om den inte ligger an på hästen annat än på de två punkterna...

Inte konstigt hästen försökte springa ifrån allt :(

Jag mätte sadeln i fram mellan conchona på insidan, den är 17 eller 18 cm bred...
Det är en Dakota med standard Quarterbom och min erfarenhet säger att dakotasadlar är lite smalare än andra sadlar i sina storlekar. Så jag antar den här sadeln har en gullet på 7" (det heter så va?)

Nu är problemet att hitta en ny sadelmodell... Som är bredare men även passformen...

Den får inte vara för lång så jag har funderat på rundskuren men tycker det är fult, men fungerar inget annat så får det bli så...

Hästen har väldigt bred och låg manke och bred bog. Ryggen skulle jag kalla normal mot vid och jag antar ett ganska kort sadelläge. Rumpan är stor och bred. Hästen är något något överbyggd.

Hur vet man hur lång sadel man ska ha? Vilka punkter på hästen kan man mäta?

Jag tycker det är svårt att hitta en sadelutprovare för westernsadlar. Hade kontakt med ett företag som säljer sadlar för ett par år sedan. Dom beskrev på sin hemsida hur man skulle kolla sadeln och så gjorde jag det, ringde till dom och över telefon sa dom en helt annan sak, som kändes som det var för att sälja på mig sadeln och inte för min hästs välbefinnande...


Ni som har koll och har ridit i många olika sadlar, finns det vissa typer/märken på sadel som kan tänkas passa min häst bättre än andra?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: ännu en sadeltråd...

Din hästs rygg låter som vår..har hafft Continental reiner och nu en Equiflex Continental Steffen Breug reiner..bommstr mellan conchona på den senaste är 23 cm, en bred quarterbom. Finns också Crates sadlar som är korta med bred bom, så att bogarnas muskler får platts..lägg hellre på ett par tusenlappar på en bra sadel som inte stör hästen än att köpa en billig.
 

Liknande trådar

Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 424
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 412
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 210
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp