Bukefalos 28 år!

Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

T

Tjalfe

Har för andra gången provridit min nya bomlösa(Stella, samma som cherokee) idag och har ett fundering jag inte kan hitta lösningen till.
När jag köpte sadeln hade jag i baktanken att den säkert skulle snurra(rund häst, mjuk sadel) men efter första ridturen var jag mycket glad för att den inte snurrat det minsta vid uppsittning trots att jag är lite klumpig ibland och drar mig upp. Den låg alltså helt på pricken stilla!
NU andra provridningen med samma sadel, samma häst, samma pad, samma gjord, samma ryttare, samma underlag, sex dagar senare så snurrar sadeln för minsta lilla påfrestning i ena stigbygeln. Man kan lätt trycka ner sadeln på sidan av hästen med bara handen.:crazy: Testade att sadla om 2 gånger(längre fram och längre bak) men med samma resultat. Hur är det möjligt? Och finns det överhuvudtaget något man kan göra åt det?

Förövrigt så är jag inte alls kompis med sadeln, hamnar i en konstig sits under lättridningen där skänkeln åker bakåt.:crazy: Och lättridningen över huvud taget känns mysko. Någon som känner igen det?

Det kan jag dock stå ut med/vänja mig vid, men snurrandet skulle det vara bra att kunna göra något åt då det kommer bli mycket uteritter i framtiden och jag är en sån som vill ha möjligheten att hoppa av när man ska över vägar och sånt, då är det ju bra om man kommer upp igen utan massa krångel. Är ju inte alltid man har med nån som kan hålla emot.. Tips?

Ny sadel känns inte direkt att tänka på.. har krånglat tillräckligt mycket med det nu tycker jag och har inte råd att lägga ut mer pengar på det.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Min London rörde på sig när han ändrade sig ytterligare lite till det ännu bredare hållet och när jag hade den allra vidaste pommeln som finns att köpa till i. Ju vidare pommel desto mer rörde sig sadeln för mig, satte jag i en mindre str även om den var för smal för ögat så låg sadeln mer still utan att för den skull hämma hästen.

Jag har upplevt det du talar om och trava var inte kul alls. Det går att vänja sig så att benen är still men vägen dit är ju olika lång. Jag som har en ej fullt inriden obalanserad häst ihop med att jag satt väldigt obalanserat i sadeln just i traven (skritt och galopp inga problem) blev inget bra utan jag hämmade honom istället i ridningen och valde att sälja.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Men det är ju väldigt konstigt om min ponny har hunnit ändra sig SÅ mycket på 6 dagar i samma hage.:crazy:
"Mellan" pommeln var ju med när jag köpte sadeln och den var ju på tok för smal så jag bytte ut den mot trasor istället. Men kanske skulle testa att sätta i den igen?

Jag tycker det här är mycket skumt och jag blev väldigt förvånad(och väldigt besviken..) hur det helt plötsligt kan ändra sig så mycket.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Du har troligen svaret i trasorna, det blir inget som "håller fast" sadeln och tyvärr så blir det så på vissa. Köp en vid pommel då istället och prova med. Ofta så brukar ju inte ens pommeln komma ned och trycka men ändå hålla sadeln lite på plats så jag skulle absolut prova med den för smala igen för att veta.

Sen så kan det ju hända massor på 6 dygn på en hästkropp med.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag hade ju trasorna i vid första ridturen med. Och såå himla mycket kan väl inte ändra sig på 6 dagar? Men ska nog göra ett försök att sätta i pommeln igen.:laugh:
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag förstår inte alls funktionen med en pommel. Har själv en sensationride.
Spontan tanke:
Har du dragit åt sadelgjorden ordentligt?

Eftersom de här bomlösa formar sig efter hästen efter ett par timmar i sadeln så sjunker de ihop, man kan få behöva dra efter sadelgjorden något hål när man ridit i ca 10 minuter i början.

Så var det med min sensationride i alla fall. Nu har den "lagt" sig och jag behöver inte dra efter någonting.
Fixt och färdigt, enligt tillverkaren tar det ca 10 timmar för sensationride att "sätta" sig.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag har dragit åt sadelgjorden så mycket som jag vågat(utan att det ska bli obehagligt för hästen) och det är hårdare än vad jag har behövt dra på andra sadlar.:crazy: Hoppas att det kan vara så att sadeln kanske "sätter sig" så småningom.

Har funderat på att skaffa mig en förbygel/brösta nu att ha som "säkerhet". Är lite rädd för att sadeln ska hamna på sidan/magen på hästen om jag trillar av(efter nått hopp åt sidan eller liknande) och att han ska få panik. En förbygel/brösta tycker jag ju borde hålla kvar sadeln när det glider åt sidan allt för mycket och i alla fall förhindra att den hamnar under magen?
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

En sak som bara ploppade upp i hjärnan... Spånar hej vilt.

Har det varit olika väder ute när du ridit? Tryckfördelade paddar blir ju mjukare om det är varmt ute. Kanske den ändrade styvheten i paden gjort att hela kittet blivit mer ostabilt?

Som sagt, spånar hej vilt. :D
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Hmm.. Nu var jag tvungen att tänka efter lite.:D

Första ridturen var det mulet men inte kallt, andra ridturen sol men ungefär samma temperatur.:p

Läste nu i en gammal tråd att en stadig förbygel + antiglidpadd kanske kan vara något? :laugh:

Mest vill jag ju ha säkerheten att hästen inte ska kunna få sadeln under magen om jag trillar av.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag har också upplevt samma sak när jag red dom 2 första gånger i min Freeform....

Hade koppjärnet i första gången och eftersom jag då upptäckte att det var för smalt tog jag bort det till andra ridturen... och då gled den när jag skulle sitta upp plus att hela sadeln kändes ostadig hela ridturen....

Så nästa gång blev det en stadig gam,mal "arme"brösta och kortare sadelgjord med dubbla resårer som jag drog tills jag inte orkade mera... Då satt den som gjuten...........

Min Freeform är också en begagnad men inte mycket använd då förra ägaren inte kom överens med sadeln...

Men jag ska i alla fall beställa ett mycket vidare koppjärn för säkerhetsskull..........
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Du kan inte lämna tillbaka sadeln eller?
Min erfarenhet är att trivs man inte i sadeln direkt så gör man det inte efter ett tag heller och det du beskriver med traven är verkligen inget man lär sig hantera på en kvart :crazy: En sadel ska ju hjälpa ryttaren till en bra sits, inte stjälpa.
Man ska inte behöva lära sig rida i en sadel utan man ska känna att man får det stöd man behöver och att ridningen blir enkel.

Om du inte kan lämna tillbaka så hade jag sålt, alternativt beställt en bredare pommel.
Du ska inte behöva dra sadelgjorden allt vad du kan, då är något fel. Även en bomlös ska ju passa hästen.
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag hade inte räknat med att jag skulle bli 100% nöjd med sadeln. Har letat sadel från och till sen jag köpte hästen för 3år sen. I mellan åt har jag gett upp och enbart ägnat mig åt barbackaturer. Men får fruktansvärt ont i knäna + att det är svårt att komma upp + att jag inte tror att det är bra för hästens rygg. Så detta var en nödlösning fram tills att hästen ändrat sig någorlunda färdigt(dom kan ju alltid ändra sig men) och så har jag en förhoppning om att det ska komma ut mer breda sadlar på marknaden.

Så lämna tillbaka(blir nog svårt eftersom jag ridit i den och det redan hunnit bli märken efter stiglädrerna)/sälja kommer jag inte göra för då står jag där utan sadel igen. Det här är trots allt det bästa jag kan få just nu och jag vill helt enkelt göra det bästa av situationen.

Därför vill jag gärna ha lite tips på hur jag får den att ligga stadigare och tips på hur man kan vänja sig att rida i den.:)

Sen är ju inte vi på någon speciellt hög nivå. Vi skogsmullar ju för det mesta bara helt utan krav.

Nu är i alla fall en brösta inhandlad så får vi se hur mycket den kan hålla emot.:laugh:
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag har dragit åt sadelgjorden så mycket som jag vågat(utan att det ska bli obehagligt för hästen) och det är hårdare än vad jag har behövt dra på andra sadlar.:crazy: Hoppas att det kan vara så att sadeln kanske "sätter sig" så småningom.

Vad säger försäljaren?
H*n som sålde min sadel (sensation) förklarade noga detta för mig och jag fick som sagt var sitta av och dra åt ett par gånger till efter en stunds ridning. Man kan inte dra åt allt på en gång när den är ny. Men det var inte en Barefoot!

Nu för tiden sitter jag inte av och drar efter förståss. Jag har alltid varit jätteförsiktig när jag drar åt gjorden.
(börjar inne när jag lägger på sadeln, bara så att den ligger där den ska. sen drar jag åt efter tränsningen och sista gången innan jag sitte rupp.)
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Därför vill jag gärna ha lite tips på hur jag får den att ligga stadigare och tips på hur man kan vänja sig att rida i den.:)

:

Rid!
Sitt av efter en stunds ridning och dra efter sadelgjorden. Den kommer att anpassa sig, dte är jag nästan säker på. :)
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Ska försöka med detta!:laugh:
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Jag förstår inte alls funktionen med en pommel. Har själv en sensationride.
Spontan tanke:
Har du dragit åt sadelgjorden ordentligt?

Eftersom de här bomlösa formar sig efter hästen efter ett par timmar i sadeln så sjunker de ihop, man kan få behöva dra efter sadelgjorden något hål när man ridit i ca 10 minuter i början.

Så var det med min sensationride i alla fall. Nu har den "lagt" sig och jag behöver inte dra efter någonting.
Fixt och färdigt, enligt tillverkaren tar det ca 10 timmar för sensationride att "sätta" sig.

Precis samma för mig. Jag ramlade av min häst för första gången på 6 år för att min nya bomlösa gled runt :o Men när den format sig låg den mycket bättre. :)
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Idag var vi ute på en långtur med nya sadeln.:laugh: Efter en stunds ridning kändes den mycket stadigare och efter ca 1 timmes ridning satt jag av och gick en bit. När jag sen skulle sitta upp igen kunde jag hoppa upp själv utan problem, då låg den jätte stadigt! :eek: :)
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Grattis :D

Jag hade min på stallets tunnrunda kallblodsunghäst utan manke, och jag satt som på ett moln :love:
Fast jag hade en stadig brösta som säkerhet förståss... :D
 
Sv: Lös detta mysterium! (bomlöst som snurrar och känns konstigt)

Ang stigbyglarna o lättridning så tror jag att du kommer att bli vän med det.
Trad engelska bomsadlar har stigläderfästet långt fram. När du i en bomlös får det rakt under dig så känns det konstigt.
Men tänk på att du behöver inte kämpa för att rida lätt. Har du benet rakt under dig så bara lätta på de ädlare delarna ur sadeln. Försök inte häva dig ur sadeln med hjälp av stigbyglarna (överdriven beskrivning).
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 489
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag hoppas jag inte missat någon tråd som behandlar det här nu... Men i alla fall så har jag en bomlös sadel som jag älskar, men den...
Svar
8
· Visningar
2 144
Senast: angelwings
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 307
Senast: agtatoon
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp