Vad ska jag börja kolla på för märken?

Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Hm, ser att ett litet förtydligande kan behövas av mig själv; Crates är alltså ett exempel på en tillverkare som levererar ½-storlekar. Inget exempel på en medelpris-sadel med ralidebom. (Crates är en kvalitetssadel som man får betala en rätt rejäl slant för.) :)
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag kanner igen modellen men kan inte placera den riktigt, skulle du vilja ta ett foto fran andra sidan ocksa?

Skulle vilja se utformingen pa flarpen dar, aven om den bara har ett nummer pa sig.

(Och tack Jannice for dina fina ord :) )

Min make patalade precis att han tror att sadeln har blivit "fixad", om vi dommer pa lader och skruvar.. och att det saknas en "flarp" ... kan det vara sa att den har varit markt men att den tappats bort isf i processen?

Okvalificerade gissningar atm ar att jag lutar at en runt 15 ar gammal simco, maken lutar at en circle Y... ar bara gissningar dock, sa inget jag skulle hugga i sten.

Hur ser undersidan ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

U know it, är så skönt att ha dig att vända mig till när jag blir ett frågetecken :)
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Hihi :) ^^


TS: kom pa, har du kollat om det finns nagon stamp eller liknande pa fendrarna? Det kaaaaaan finnas markning dar ocksa...
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Du for lungna ner dig lilla liten.

Se du non ½ seat size i dom fabrik sadlar from Chicks, K&B eller non annan forsäljar?

Båda min sadlar som jag namn är av Herman Oak Leather, dom flesta av dom USA MADE SADDLES är av sånt läder.

Material massigt är dom flesta sadlar samma.
En sån dyr sadel som du prata om komma inte att fungera bättre eller håller längre än en som är lite billigar.
Det du måste fråga är "vad är det jag betala for"?
Och det är som jag sa, THE FINISH!
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Jag har pekat på två märken som gör halvstorlekar som säljs hos återförsäljare. Dvs färdiga sadlar som man antingen klickar hem på nätet eller åker till affären, plockar upp plånboken och åker hem med sadeln direkt. Det finns flera, det är knappast något unikt eller speciellt. Premier, Valley head, Cavalga, Reinsman är också exempel (som dock kostar mer än de du pekar på. Men likväl - sadlar som man i princip kan åka och köpa.). För att ta ett exempel som kostar knappt 10k ny i Sverige, har Double C också halvstorlekar. Jag hittade också en ponnysadel från Valley Head (4980:- ny) som finns i halvstorlek (12½") enbart.

Herman oak gör säkerligen läder av olika kvaliteter, som de flesta garverier. Men låt oss gå igenom vad en sadel kostar i tillverkning (för enkelhetens skull räknar jag inte med kostnader för tull och frakt, som tillkommer om man som jag bor i Sverige och köper materialet från bl.a. USA). Till en sadel får man räkna med att det går åt 2st sidor, dvs lädret från en ko. En sida (en halv ko) kostar ett par-tre tusen kronor inkl moms, av riktigt bra kvalitet. En costum bom kostar runt 600$ plus moms (finns de som är något billigare, och de som är dyrare), en "standard" bom (trä med råhud) kostar ungefär hälften plus moms. En ralidebom kostar runt 100$ plus moms. Det finns också riktigt riktigt billiga träbommar, som i princip är gjorda av en planka, men dessa tänker jag inte ens räkna med eftersom de borde användas som brasved pga passformen är närapå misshandel för en hästrygg. Sen tillkommer en del spik och skruv, och en bunt andra beslag, och ett halvt-ett barkgarvat fårskinn (till square skirts får man räkna med att nästan ett helt går åt, till mina sadlar med små butterfly skirts gick det åt ca ett halvt).
Det som kostar är kvaliten på materialet och tiden som sadelmakaren lägger ner på sadeln. Det är därför det kostar mer att få en helpunsad sadel, jämfört med en utan mönster, hos samma sadelmakare. Även med rabatter (som man kan få om man t.ex. köper riktigt många hudar läder av samma sort och färg på en gång) och momsavdrag etc., så finns det inte en chans att en sadel som säljs för säg 1000$ (drar till med en lite dyrare än du gör) och en sadel för 7000$ är gjorda av likvärdigt material - isf skulle den billiga sadeln säljas med förlust i slutändan. Lägg också till timlönen för den som tillverkar sadeln, och en slant för företagets kostnader (någonstans ska lokalen etc betalas..) och moms. Även om vi inte räknar med tiden som (när man specialbeställer en custom sadel) läggs på mallar etc, eftersom denna tid inte läggs på en billig sadel (tillverkarna har med största sannolikhet färdiga mallar och t.o.m. färdiga delar som plockas från en hylla när en sadel ska sättas ihop), blir det en hel del timmar för att göra en sadel "enligt konstens alla regler".
Man får vad man betalar för, vad det än gäller. Du pratar ju dessutom inte om en sadel som är "lite" billigare, utan jämför en sadel för runt 3k med en för 30k - det är en skillnad på 900%. Hade det handlat om en sadel för 22-25k vs en för 30k, hade resonemanget varit rimligare.

Som sagt, jag ger upp diskussionen. Du får tro vad du vill, för ärligt talat kommer det inte att spela någon roll vad jag säger. Det finns säkert många sadelmakare, världen över, som säkert kommer att säga samma sak om du frågar dem. Kanske litar du mer på någon av de riktigt duktiga custom sadelmakare som finns i USA. Nu tänker jag sluta att kapa TS tråd, eftersom tanken är att den ska handla om en sadel till dennes häst.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Nej vi ska inte kappa Fibusens tråd, men jag ska informera h-n att det behöva inte kosta en formogenhet att ta hem ett sadel.
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Och vad är det för något? Aldrig hört talas om....
 
Sv: Vad ska jag börja kolla på för märken?

Tusen tack för all hjälp! Uppskattas väldigt mycket. :)

Vilken modell bör man satsa på för att bara rida i skogen,finns ju trail,pleasure,reining osv.... Antar att det säkert finns lite allround också,men har den vad jag söker?

Jag vill ha ett mjukt (för alla kommande låååååångritter!) och lite djupare säte då jag som sagt rider unghäst och det kan skuttas lite ute i skogen! Vill känna lite att jag sitter på hästen,och inte upphöjt i en sadel...

Liten info:
Fabtron Lady Trail $625 (4000sk.)
www.youtube.com/watch?v=VelxFsjngs4

Wintec Synthetic Saddle Full Quarter $333 (2200sk)
www.chicksaddlery.com/page/CDS/PROD/1004/195501

I stor sätt samma sadel men for ½ priset.
Min rekomendation for att:
Den väger bara 8kg.
Den har Double D-Ring Rigging Fästet Sätt I Bommen! (en del har den bak gjörd i själva skirten som är inte så stark)
Lätt att hålla ren. (det största problem jag se bland western sadel äger är att dom är slarvig att hålla efter med sadel vård).
Mest är Priset!! mycket sadel for penger :up:

Har gjört en del Trail Riding i Arizona och Idaho och märkt att månge rytter hade typ Synthetic Saddle (women seem to love them:love:)

Jag sa att din häst är inte färdig växt och den se utt att behöva ett quarter bom redan nu.
Den har Wintec i Full Quarter Bom borda passa hästen sen med lite padding.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 307
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: Rimfaxe
·
T
Utrustning Har för andra gången provridit min nya bomlösa(Stella, samma som cherokee) idag och har ett fundering jag inte kan hitta lösningen till...
2
Svar
20
· Visningar
2 527
Senast: Tjalfe
·
Western Provade westernutrustningen här om dagen när en westernkompis var med ute för att provrida hästen för skojs skull... Hästen gick...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Anneli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp