Vad ska jag ge för foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Komeli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 793
K

Komeli

Min häst är en blandad new forest och arabiskt fullblod. Vet inte riktigt vad jag ska ge för foder, ni kanske kan hjälpa :confused: Först lite fackta om honom:
Mankhöjd: 140 centimeter i mankhöjd
Vikt: vet inte exakt, runt 600 kg kanske :confused: vet inte va en häst ska väga..
Sen har han storlek 0 i skorna sa hovsöagare igår. kanske är typ bra att veta, jag vet inte :p

Nu ger jag honom:
5 kilo hö.
3 deciliter havre (hälften krossar jag)
2 deciliter korn
4 deciliter bettfor, sväller i vatten över natten, han får det påp morgonen.

Skulle ni ge mer eller mindre mat?

Sv: Vad ska jag ge för foder?

Om det är den foderstaten din häst har nu så borde du inte ändra den .. Om det har funkat innan o hästen är i normalhull så skulle iaf inte jag ändra på den . Har hört att man helst inte ska ändra på deras foderstat, förutsatt att man håller den i samma träning osv . Fas 600 kg kanske är lite mkt skulle ja tro .
Fick en fråga idag, var med på en grej på GBG horse show om hur mkt hö en D ponny på 450 kg skulle ha på en dag . O om en D pnny väger 450 kg så skulle kanske inte en C ponny? väga 600?

öka på höt tycker jag..min d ponny som är 143 cm går på fri tillgång (lösdrift) o han äter ca 11 kg hö dag..
han får även 300 g lusern, 100 g kraft pluss, 100 g kraft groov o 200 g betfor delat på morgonen o kvällen..
lycka till!

Som foxtrot mer eller mindre sa: Mår hästen bra? Är den pigg och glad? Är den i gott hull? Om du svarar ja på alla frågorna så är nog foderstaten rätt. Jag tror folk har en tidens att krångla till det för sig (eller rättare sagt sina hästar...) Lycka Till!

Och vart är höanalysen?

Såvitt jag vet är det lönlöst att försöka räkna ut en foderstat utan höanalys... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I... 2
Svar
27
· Visningar
3 495
Senast: Lyrisk
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det... 2
Svar
34
· Visningar
5 351
Foder & Strö Till hösten ska jag förhoppningsvis få hem ett islandssto, 15 år och nätt på sina 140 cm. Hon skulle stå på lösdrift med en annan häst...
Svar
4
· Visningar
889
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 555
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur