vad ska jag ge henne?

Modest

Trådstartare
ska köpa en c-ponny som jag ska tävla rätt mycket med = en tävlingshäst.
då undrar jag, vad ska jag fodra med?
naturligtvis kollar jag på förra ägarens, och jag kommer ge betfor varje dag.
med det är vad stallet har att erbjuda;
hö(morron)
ensilage(middag & kväll)
krafft grund
saltsten
betfor (ger jag)

ska jag komplettera/köpa till något?
förstår att det är svårt, men ungefär vilka mängder?
det är en nätt, men ändå musklad maxad hopp c-ponny som har gått/ska gå msv.

tacksam för alla svar!:bow:
 
Sv: vad ska jag ge henne?

Hej!

Har du analys på höet och ensilaget? Annars går det inte att säga vad h*n ska ha. :idea:

Mvh / Fia
 
Sv: vad ska jag ge henne?

nepp det har jag inte men det är hyfsat,, det är ett sto, om det spelar nån roll! ;D
 
Sv: vad ska jag ge henne?

Hej!

Tyvärr är det omöjligt att säga om hon får i sig vad hon behöver utan analys. Även om höet ser bra ut kan värdena variera mycket på grovfodret.

Det enda du kan göra (förutom att analysera givetvis!!!!) är att fortsätta ge henne den foderstaten och se om hon håller sig i vikt/muskelmassa eller går upp eller ner i vikt. Problemet är att du kan få hela säsongen spolierad om det börjar rasa i väg åt något håll. Det kan ta lång tid att bygga på igen! Var uppmärksam bara!

Lycka till!

Mvh / Fia
 
Sv: vad ska jag ge henne?

Om du väntar mer än 2 minuter så kanske folk hinner tänka ut ett svar. Du skrev första inlägget 12,29 och börjar redan tjata efter 2 minuter att ingen svarat. Lugna ned dig litegrann så får du garanterat svar.
 
Sv: vad ska jag ge henne?

Förutsättningen för att ge hästen en foderstat utan kraftiga svängningar är att man har analys på grovfodret det räcker inte med erfarenhet för att kompensera för detta.
PL
 
Sv: vad ska jag ge henne?

peter_lundin skrev:
Förutsättningen för att ge hästen en foderstat utan kraftiga svängningar är att man har analys på grovfodret det räcker inte med erfarenhet för att kompensera för detta.
PL


Är analys på foder ett måste?
 
Sv: vad ska jag ge henne?

Nej det är det inte. Men det är en stor fördel om man skall veta vad man håller på med. Om ngn ställer foderfrågot här på forumet är det stort sett omöjligt att ge ett relevant svar utan analys.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: tuaphua
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 150
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp