Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra med min hund?!

Ebine

Trådstartare
Har ett problem jag upplever som stort med våran Dobermann hane som är 10 mån gammal. När man är ute o går med honom och man får möte med antingen en människa eller en annan hund(värst när man möter andra hundar) så blir han som tosig o börjar skälla o dra till dom. När man då tar tag i honom o tex. drar han undan eller tar lite hårdare tag, så biter han mot mig/ på mig. Han blir alltså alldeles vansinnig vid dessa tillfällena, inte alls sig själv.
Vad ska jag göra för att få han att tex. gå förbi en busshållplats me folk utan att bli alldeles galen. Det är verkligen jobbigt när man får möte, nästan så att man börjat gå omvägar för att slippa det nu. :confused:

Vi har haltikoppel på honom.
Vill även tillägga att han hemma är världens goaste hund, det är när han kommer ut han blir sån här.
Tacksam för svar. /Ebine
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Som fd ägare av hundbutik, så kan jag INTE rekommendera halti. Även hundar kan få whiplash-skador om man råkar rycka för hårt.
Dobermann är skarpa hundar, men ett trix jag hade på min hund, var att ta med en sprutflaska på promenaden och när han fick sina utfall fick han sig en dusch med vatten. Jag riktade uppmärksamheten från den andra hunden. Nu morrar han endast lite lätt på andra hundar och det redan efter ca 1 veckas träning. (han var omplaceringshund) Annars är tipset jag kan ge, att försöka få hunden på andra tankar. Med lek eller godis. Nåt som hunden tycker är värt att anstränga sig för. Vad gillar din hund bäst?
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Jag kanske är tråkig och tjatig, men sök upp en bra instruktör. Vår hund visar samma beteende mot andra hundar. Tack och lov inget agg mot oss. Vår hund är 3 år vilket gör hela beteendet svårare att ändra på, så gör något innnan han blir äldre!!

/Timsetim
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Jag har haft sdamma problem med min dobermanntik. Hon blev helt vanssinnig när vi såg någon annan och värst var det om det var en hund. Vi gjorde inte så mycket åt det, mer än att flytta till landet! Det har hjälpt VÄLDIGT mycket på henne. nu trivs hon bra, för hon har slutat med det här beteendet. Nu går det att möta andra nästan alltid. Hon lyder allra bäst när hon är lös, så det är hon hemma och i skogen.

Vi har dock aldrig haft problem med att hon biter efter oss. Jag vet inte hur du ska lösa det problemet. Vår hund morrade åt mig när hon var ca 3 månader för att jag bad henne gå ner från sängen. Då gav jag henne en känga så att hon landade på golvet och hon har aldrig gjort så sedan dess. Hade hon gjort så mot mig nu, hade hon fått sig en rejäl åthutning, för jag accepterar inte det beteendet.

Det kvittar vad vi gjorde så brydde hon sig bara om att skälla och morra på andra, hon var helt knäpp och har varit så här från födslen och när vi flyttade var hon 3 år. Det är svårt att få bukt på. Vår hund struntade i belöningar i form av godis klappar eller annat, inget av de tips jag fick här bet på henne. Kanske ska du helt enkelt stanna en bit från människorna på busshållplatserna och bara stå och låta honom hållas. Han kommer att tröttna och när han gör det belönar du honom. ett annat tips är att träffa mer folk, vara ute i folksamlingar, ta hem folk osv. Jag tror att en del av vårt problem var att min man alltid stängde in vår hund när det kom hemn någon till oss. han tyckte att hon var stirrig. En dag blev jag arg på min man och sa att hunden visst skulle vara ute och träffa folk som kom hem till oss. Nu skäller hon inte ens på folk som kommer hem till oss.!

Jag önskar dig lycka till med din hund!!
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Försök att tänka igenom olika situationer i vardagen och fundera på hur din hund lyder dig. Just i den åldern händer mycket i kroppen, de blir könsmogna och är ju tonåringar. "Spökåldern" brukar man ju säga! Ofta har man en period då ingenting fungerar fastän ALLT fungerat veckan innan och man känner en panik komma för ingenting man gör hjälper. Då är det tyvärr lätt att ta till hårda nypor...Många gånger får det motsatt verkan vilket du just erfarit iom att han nyper tillbaka. Lyder din hund hemma när ni är ostörda? Fungerar det i ett tryggt sällskap? Jag gissar att problemen kommer när retningarna i omgivningen blir alltför stor. Hundens impulser att skälla, dra osv blir så starka att han har mycket svårt att hejda sig fastän han vet att han inte får. Att då fysiskt bestraffa en sådan reaktion skapar en mycket stor stress hos hunden. Nypet i matte är ingen aggressionshandling mot dig, utan en stresshandling där din hund inte vet hur han skall lösa situationen. Lösningen är att sänka kraven tillfälligt under spökperioden. Krav kan du ställa när du är 100% säker på att han kan följa dem. Se till att du aldrig hamnar i en väpnad konflikt med hunden. Se också till att du är trygg med det du bestämmer att hunden skall göra, dvs inga panikåtgärder när det hettar till. Ta istället lugnt undan hunden från platsen utan att dra, slita, skälla etc. Bara gå därifrån och nonchalera hans beteende. avled om det går med leksak, boll eller annat. Beröm små saker som en stunds tystnad, ögonkontakt, passivitet mm. När ni är på "säker" mark o du har hans uppmärksamhet kan du träna lydnad eller nåt skoj som han gillar. Glöm inte att vara hans kompis och inte bara morsa. Det är lätt hänt att man bara blir tjatmorsa när de är i muppåldern. Tonåringar gör det de tycker är kul och skiter i sin tjatmorsa om nåt roligare finns i närheten. Står man mittemellan en löptik och en matte som vrålar argt så slår jag vad om att löptiken är roligast. Var roligast i hela världen och släpp prestigen. Skit i vad folk tycker, ni skall ta er igenom en tuff utvecklingsfas och då helgar medlen ändamålen. Mupperioden tar slut jag lovar och då kommer allt ni gjort tidigare sitta som ett smäck och du märker att du kommer att kunna ställa högre krav i allt svårare situationer. Ta det lugnt nu och sänk kraven till bebisnivå, skapa situationer där du får tillfälle att berömma honom. Testa hur nära ni kan gå andra hundar tex och beröm när han är tyst. Provocera inte i onödan för oftast vinner vovven! Lycka till och läs Anders Hallgrens böcker. De är super!!
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

De andras tips är bra!

Jag tror det brister i hundens tillit till dig? Vilket kan drabba vilken hund som helst under spökåldern.
Det innebär i sin tur att hunden tror att han/hon måste ta hand om sin egen och flockens säkerhet och då kanske det är bäst att blåsa upp sig och verka farlig så att det där "farliga" inte kommer för nära och verkliga problem kan uppstå där hunden måste lösa situationen... åtminstone är det vad hunden tror ska hända.

Sedan kan det "bara" vara spökålder eller allmän osäkerhet också!

Den enda medicinen för tillit är att träna mkt ledarskapsövningar såsom varsågod vid maten, hunden sist genom dörren osv.... En kanonövning är att sätta ner hunden sedan själv gå fram och hälsa på en främmande hund el. människa ensam med den egna hunden kvar på sin plats. Sedan går du tillbaks till din hund och säger varsågod, nu får du hälsa. Då visar du att du har koll och din hund lär sig att den inte behöver bekymmra sig => den kommer lita på att du löser svåra situationer då de uppstår.
Pröva detta med hundar ni redan känner och som du vet går bra ihop med din hund till en början. Det är ren katastrof om du gör detta och sänder fram din hund till en "elak" hund, då har du ju misslyckats i din egen hunds ögon.

Dessa övningar kommer stärka hundens tilltro till dig som förare. Den kommer lära sig att du tar hand om bekymmren och löser dom, hunden behöver inte oroa sig eller bry sig om folk på busshållplatsen eller andra hundar.

Sedan så är det givetvis possitivt att träna och "avvänja" den med dess problem. Genom att gå sakta fram till "gränsen" och stanna där tills hunden lugnat sig, var bara tyst, fya inte och beröm inte bara var tyst och låtsas som det regnar så länge hunden lever rövare och beröm lugnt och sansat så snart den besinnat sig.
Gå sedan lite närmare, stanna och vänta och håll på så tills ni kan stå i kön på busshållplatsen tex.
Det är det säkraste sättet med minimal risk för felassosiationer.

En annan metod är att ha en tvålflaska eller blomspruta eller vattenpistol eller liknande med vatten. Ha denna redo innan ni möter faran och när din hund lever rövare så spruta den mitt mellan ögonen och tyck RIKTIGT synd om den samtidigt som du leder den bort från platsen. Hunden kommer garranterat glömma bort "faran" den hade fått för sig och med tiden kommer den sluta leva rövare helt och hållet.

Men framförallt! Tryck ALDRIG ner din hund inför andra hundar då den beter sig så här, om den gör det för att den är vek eller osäker kommer det endast bli värre av att den trycks ner inför ögonen på "fienden" el. "faran" och problemet förvärras oavsett din egen hunds ålder. Nästa gång kommer den låta dubbelt så farlig för att väga upp mot det faktum att du dess förare visar inför "farans" ögon hur "mesig" eller ofarlig hunden egentligen är.

Om den biter dig i farten så får du leva med det i det ögonblicket, förmodligen rör det sig om ett naffs?
Om hunden däremot biter dig då "faran" är över eller om den helt uppenbart tappat tanken på "hotet" och inriktar sig "mentalt" på att bita eller naffsa efter dig då är det nolltolerans som gäller anser jag.

Mvh
Björn
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Visst, tack Björn för lite mer detaljerat inlägg. Helt i linje med mina metoder. :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Oj tack för alla svar. Ska försöka att testa att inte gå så nära de andra hundarna även om det är svårt när man möts på stigar osv. Vattenflaskan har jag testat, men den bryr han sig inte ett dugg om, han fullkompligt älskar vatten.. och upplever det inte alls som otäckt?

Och ja han biter mig bara när jag förnedrar honom, aldrig annars. Men det e svårt att "inte" ta tag i han när där kommer en annan hund, dvs. så att han inte blir förnedrad..

Ska jag testa att sätta han ner o bara sitta brevid honom o klappa honom medans den andra hunden går förbi?

ska försöka imorrn, känns jobbigare för varje vecka eftersom han blir starkare o starkare. :crazy:
Nåja, tack!
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Ska jag testa att sätta han ner o bara sitta brevid honom o klappa honom medans den andra hunden går förbi

Ska svara på ditt första inlägg också, har inte läst igenom det så noga ännu. Men på frågan ovan kan jag säga att du absolut inte ska sätta dig på huk i möte med en annan hund. Då talar du om för din hund att du inte riktigt har kontroll över situationen, att du känner dig osäker inför mötet och då blir din hund ännu osäkrare och vet inte om du kommer att sköta situtionen eller om han måste ta över.
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Det vore bra om Du kunde ta ut en instruktör som kan hjälpa dig på plats med hans beteende. För att kunna råda dig helt rätt, måste man se hur han beter sig. Varför han gör det och hur du beter dig.

Hur ser han ut under dessa möten? Är han arg, rädd eller jätteglad och bara vill dit?

Oftas är det osäkra hundar som gör utfall. I så fall behöver du jobba med er relation. Visa honom att du löser dessa möten, att du ansvarar för att inget händer. Detta gör du genom att hålla honom på sådant avstånd till andra hundar att han är kontaktbar och du kan belöna när han är lugn.
Se till att han aldrig behöver gå på den sida av dig som mötet kommer att ske på. Se även till att han aldrig behöver hälsa på hundar som du inte har tillåtit. Du ska hälsa först och avgöra om den främmande går att lita på.

Nu blir det ett snabbt och förvirrat svar känner jag, för trött, men svara gärna på frågorna ovan så gör jag ett nytt försök att svara imorgon. :D
 
Sv: Vad ska jag göra med min hund?!

Det är väl kanske så att under en period så är det nödvändigt att faktiskt undvika de allra värsta sakerna. Blir det övermäktigt med hundmöten, så försök att gå på sådana ställen där ni har gott om plats och kan gå undan en liten bit. Träna på "säkra kort", dvs med hundar ni känner väl och i situationer där ni har en möjlighet att lösa problemen. Meningen är att övningarna skall stärka er relation därför är det viktigt att ni lyckas varje gång för att han skall lita på dig. Det är som att åka skidor - man börjar i barnbacken för att få självförtroende och vågar sedan mer och mer. Se hundmötena som ett mål i fjärran. Man börjar inte med målet i sig utan med små steg på vägen dit. När min hund var runt sju-åtta månader kraschade allting. Det gick inte att ha honom lös, han sprang fram till allt, skällde på folk i rullstol, folk som såg konstiga ut, vägkoner, åt upp inredningen hemma - kort sagt en liten terrorist! :devil: Han fick vackert gå i koppel för jämnan överallt tills vi hade kommit på ett bra sätt att jobba med honom. Jag gick nog tråkiga koppelpromenader i ett par veckor och bara funderade innan jag kom på en lösning. Den är ju individuell för alla hundar, men generellt kan man säga att du behöver komma på vad din hund älskar mest i hela världen och utnyttja det för att få hans uppmärksamhet. Först i mycket lätta situationer utan störningar för att sedan kunna lägga in mer och mer störningar och få hans uppmärksamhet i alla fall. Gillar han bus med leksak? Har han mycket jakt i sig? Är mat viktigast i livet? Vår hund kunde inte motstå att jaga oss om vi sprang iväg och detta utnyttjade vi. När vi var ensamma lekte vi tafatt runt träd, vi gömde oss i skogen och hade en mycket lång lekperiod med vår hund utan krav. Precis i den stunden när vi gick i skogen och ville ha hans uppmärksamhet så vände vi helt enkelt på klacken och sprang åt rakt motsatt håll samtidigt som vi kopplade en ljudsignal till det i exakt det ögonblicket. Jag tjoade "här" mycket högt och gällt. Busvissla funkar bra om man kan det ;) Det skall vara nåt som de hajar till av. Signalen satt som ett smäck på en gång och den blev så inarbetad att oavsett vad han gör, vänder han helt om på en tiondels sekund när jag tjoar och har en intresserad busblick. Om jag ropar "kom hit" som vi ej kopplat till bus och lek får jag en helt annan reaktion. Han står kvar, vänder på huvudet och kollar på mig som för att fråga varför det är nödvändigt. När det verkligen gällde - som en springande hare framför näsan - var det bara en sak som funkade och det var att tjoa och vända sig om och springa därifrån. Han kom klockrent!!! Inget grälande utan bara kul när han kommer som belöning. Hemma är det de små sakerna som räknas i ert umgänge. Se till att han alltid måste arbeta lite för att få det han är ute efter. Kli på ryggen, mat, leksak, tuggben - allt skall jobbas för. När ni är ute och går och möter någon hund, så prata med den andra hundägaren och be dem passera en bit ifrån och inte komma så nära. Det finns så många som har snälla hundar som tror att alla andra också är det. Du MÅSTE försöka att inte slita i din hund vi de tillfällena. Det är bättre att låtsas som att det regnar, INTE korta upp kopplet utan bara helt sonika gå åt ett annat håll, vissla en låt och nonchalera hans beteende. Låt honom inte stå kvar och skälla för vad har hänt då? Jo, i hans ögon har han inte flyttat sig. Han har behållt sin position, skällt på den andra hunden som faktiskt försvann bakom hörnet tills slut. Hurra, jag lyckades jaga iväg odågan!! :bump: Du som ägare är så självsäker att du kan ignorera alla andra hundar för de utgör inget hot. Du behöver inte stå kvar för att hålla koll på dem utan kan lugnt släntra iväg till något mer intressant!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 725
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp