Vad ska jag göra med plätten?

Tänk på att inte plantera ev buskar för nära gångbanan. Man ska kunna gå på hela gångbanans bredd utan att stryka sig mot buskarnas grenar. Det innebär oftast att man behöver plantera buskar cirka 0,5 m från gångbanan.
 
Jag har inte sått så många olika sorter av perenner men kantnepeta och trädgårdsriddarsporre är jättenkla. Vitpytta likaså.

Asså jag måste.... Vitpytta 😍. Aldrig hört det innan, gud så gulligt.

Min släkting har liknande plätt. Hen har lagt, heter det slipers? Såna långa mörka trästockar, sen lagt sten på själva plätten, såna runda lite stora som ligger fast med två eller tre halvrunda planteringar i med nån större buske och lavendel.

Det där lät ju fint! Bild?

TS: Kanske bara lägga ut vackra platta större stenar? :)
 
Typiska ängsväxter kräver ju lite handpåläggning om de inte ska konkurreras ut av ogräs och annat. Men om det finns lite tåligare så skulle det kunna vara en idé.
Man måste ju givetvis inte ha äng om man inte vill det. För att få "rätt" ängsväxter så krävs det en mager jord och det kan ta några år innan ängen är etablerad och fint. Men rensar ogräs gör vi aldrig i de ängar som anläggs, man får acceptera att det ser lite skruffsiga ut de första åren.
 
Jag tänkte också förespråka lavendel. Plantorna är relativt billiga, det blir en bra låghäck, doftar ljuvligt och fint för insekter.

Har själv lavendelhäck som ramar in rosenrabatten, utanför ligger slipers.

0706797c7cdadae9314cc9013e4058f6.jpg

(lånad bild för inspiration)
 
Om ledningarna nyligen är omlagda så ska det mycket till för att det ska behöva grävas upp de närmaste 40 åren, såvida du inte planterar något som har djupa aggressiva rötter.

Jag hade satsat på låga lättskötta buskar utan djupa rötter av någon sort som fyller ut ytan. Med barkmull under slipper man ogräs, ett alternativ är något ogenomträngligt som gillar skuggan under buskarna. Det finns även örtartade buskar som kan fungera.

Exakt vilka sorter som passar beror på var i landet du bor och vädersträck. Buskrosor som skulle kunna fungera är t ex the fairy, bonica 82, max graaf. Rhododendron är dyrare, men vissa sorter är billigare, brer ut sig mer och är lätta att föröka, t ex cunninghams' white, men de kan se lite risiga ut när de blir äldre. Praktspirea är exempel på örtartade buskar som brer ut sig. Vill du ha variation kan du placera olika buskar i grupper, på så sätt kan du också få blommor underr längre tid. Rosor och lavendel är en klassiker. Blir det för dyrt att köpa plantor till hela ytan på en gång så kan du ju ha lättsådda sommarblommor på en del av ytan de första åren och fylla ut med buskar successivt. Tänk på att många buskar snabbt brer ut sig! Det ska se glest ut de första åren.
Ledningarna är inte omlagda. De bedömdes vara i sådant skick att det inte var nödvändigt för tillfället. Elkabeln är allt utom ny, så det kanske är den som brakar först?
 
Om det är i rätt läge så pallkragar med grönsaker?
Det hade varit perfekt läge, men jag lär inte se röken av någon skörd. Det är ett populärt stråk att gå på under fredag- och lördagkvällar. Behöver kanske inte utveckla det närmre?

Även det är en anledning till att inte kosta på det alltför mycket. Bara senaste veckan så har det nattetid kommit in folk i intilliggande trädgårdar och klottrat ner både husgrunder och fasader. Skittrist...
 
Man måste ju givetvis inte ha äng om man inte vill det. För att få "rätt" ängsväxter så krävs det en mager jord och det kan ta några år innan ängen är etablerad och fint. Men rensar ogräs gör vi aldrig i de ängar som anläggs, man får acceptera att det ser lite skruffsiga ut de första åren.
Jag har sökt lite på nätet och anläggs ju både det ena och det andra av kommuner, längs vägar m.m., så det verkar finnas fröblandningar som inte kräver så vansinnigt mycket - varken vid anläggning eller fortsatt skötsel. Det behöver ju inte vara de raraste blommorna för att det ska bli vackert. Ska kolla lite närmre på det...
 
Jag har sökt lite på nätet och anläggs ju både det ena och det andra av kommuner, längs vägar m.m., så det verkar finnas fröblandningar som inte kräver så vansinnigt mycket - varken vid anläggning eller fortsatt skötsel. Det behöver ju inte vara de raraste blommorna för att det ska bli vackert. Ska kolla lite närmre på det...
Svårigheten är att få det tillräckligt magert. När jag jobbade i en kommun så försökte trädgårdsmästaren och jag förgäves få in gräsytor kring vägar etc som krävde mindre skötsel, dvs mer ängslika. Tyvärr så råkade vi ut för att entreprenörer "bjöd på" matjord överst eftersom de inte tyckte det såg färdigt ut annars. Och då hade man problem direkt med att det växte för mycket och att ogräsen kom in och tog över.
Det finns färdiga ängsmattor att köpa som kan vara ett sätt att snabbt få till en etablering.
 
Jag tänkte också förespråka lavendel. Plantorna är relativt billiga, det blir en bra låghäck, doftar ljuvligt och fint för insekter.

Har själv lavendelhäck som ramar in rosenrabatten, utanför ligger slipers.

0706797c7cdadae9314cc9013e4058f6.jpg

(lånad bild för inspiration)

Lavendel ar fantastisk! Har har vi "Lavendel farmer" som har falt efter falt med lavendel ... det ar sa fantastiskt vackert. Sjalv ar jag for latthanterat sa jag har bara en kruka ... eller tre :angel: varje sommar.
 
Finns bara ett svar som passar alla dina kriterier.
Växer var som helst, jättelätt att ta bort om det behövs, blir cirka 20-40 cm hög beroende på jord. Bra jord - kraftiga plantor. Tål torka och skugga och full sol.
Täcker så bra så de flesta ogräs får ingen chans. Inga taggar.
Grön nästan året om, blommar lite sådär lagom och tål eventuellt snedtrampande gående.
Men det ska vara Geranium macrorrhizum Flocknäva, dom andra nävorna är också trevliga men inte lika lätta.

Bor du nära Skövde kan du få några meter av mig.


1587401422923.png
 
Finns bara ett svar som passar alla dina kriterier.
Växer var som helst, jättelätt att ta bort om det behövs, blir cirka 20-40 cm hög beroende på jord. Bra jord - kraftiga plantor. Tål torka och skugga och full sol.
Täcker så bra så de flesta ogräs får ingen chans. Inga taggar.
Grön nästan året om, blommar lite sådär lagom och tål eventuellt snedtrampande gående.
Men det ska vara Geranium macrorrhizum Flocknäva, dom andra nävorna är också trevliga men inte lika lätta.

Bor du nära Skövde kan du få några meter av mig.


Visa bifogad fil 49279
Bor tyvärr inte jättenära, 2 timmar med bil! Men helt klart ett alternativ att överväga! Tack för tipset :)
 
Syrenhäck? Eller blir det för mycket rötter? Finns inget bättre än doften av syren tidig sommar🤗
Älskar syrén, men det blir för stort och för mycket just där. Har två långa syrénhäckar längs kanterna på trädgården också! Vi brukar göra syrénsaft varje år vid blomning.
 
Svårigheten är att få det tillräckligt magert. När jag jobbade i en kommun så försökte trädgårdsmästaren och jag förgäves få in gräsytor kring vägar etc som krävde mindre skötsel, dvs mer ängslika. Tyvärr så råkade vi ut för att entreprenörer "bjöd på" matjord överst eftersom de inte tyckte det såg färdigt ut annars. Och då hade man problem direkt med att det växte för mycket och att ogräsen kom in och tog över.
Det finns färdiga ängsmattor att köpa som kan vara ett sätt att snabbt få till en etablering.
Här är det inte så svårt, man skrapar bara av matjordslagret som är ca 15 cm och sedan sår man. Man kan också odla potatis först för att magra ur jorden (absolut inte gödsla då) eller blanda upp jorden med sand och grus. Men vi har en väldigt mager grundjordart vilket underlättar och har egna anläggare på kommunen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp