Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra... Omplacera?

Jolanta

Trådstartare
Ja, det kommer nog att få bli så tyvärr...

Jag har fått reda på att jag ska få en bebis i oktober, inget planerat direkt, men så blev det.

Isa blir väldigt stressad bland barn, hon har aldrig gjort dem något, men man ser på hennes ögon att hon inte gillar dem något vidare. Hade det bara varit det så hade det varit lugnt, men för några månader sen så skulle Mattias krama henne, och då började hon tokmorra åt honom, och visa alla sina tänder.
Då ser jag bara framför mig hur ett barn gör lika dant...

Sen den största anledningen, hon trivs inte att bo med andra hundar, hon blir super stressad bara av Birk, som är världens lugnaste hund. Hon ska vara först på allt, ut genom dörren, in i bilen, ut ur bilen, först på promenaden osv osv... Vilket leder till en massa bråk mellan henne och mig.

Sen kommer jag inte ha samma tid nu, som jag hade innan, med att träna henne varje dag. Och om inte hon får träna, så blir hon olycklig!

Hon har problem med andra hundar, kan inte leka med någon, men nu har vi tränat bort utfallen, och vi har tävlat lydnad där platsliggning ju ingår...

Usch vad trist...

Hon har även haft någon klåda, vilket säkert kan bero på att hon är så stressad, men jag ska ändå göra ett pricktest


Fast hon har iofs slutat klia sig nu, men jag ska ändå göra ett pricktest, vill ju inte omplac en sjuk hund...

Nu vet jag inte vad som är rikitgt, att omplac henne IGEN (jag tog henne som omplac) eller att låta henne somna in.
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

hur gamal är hon?
Om hon är så stressad och så skulle nästan jag låta henne somna in.. men ja, jag vet inte.. eller det va kanske bara för den andra hunden?
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Hon fyller fem år...

Ja, jag tror det beror mest på den andra hunden, för när Birk har varit några dagar hos mitt ex, då är hon som ny. Inget gnäll när vi ska ut genom dörrar, in i bilen osv.. :confused:
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Att din hund vill vara först//före den andra hunden ut och in beror väl på själva "rang ordninge".

Du kommer förmodligen ha tid för din hund då babyn kommer sova mycket...

Min hund är inte speciellt förtjust i barn heller. Han tycker barn sktik och gälla skrik låter och skär alldeles för mycket i hans öron och klagar dågenom att morra väldigt tyst,men skämms gensat och går iväg. Men han älskar sin lillelillebror mer än allt annat!!!!!! Där liten finns där finn oxå hunden. Närliten skriker och jag inte går till honom med en gång såförsvinner hunden och lägger sig vid honom.
Dock har jag inte hunden och barn pågolvet ensama av säkerhets skäl... vem vet hur det kan gå om hunden råkar trampa på lite.


IMGP5916mindre.jpg
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Ja, kanske beror det på rangen. Men som jag också skrev så är hon VÄLDIGT stressad, över allt! Sen när Birk är borta, då blir hon som en ny hund, tyst och lugn.

Jag har gått i lite mer än tre månader, och har inte mått så bra. Isa har jag tränat 4 gånger under tiden, resten av tiden bara vanliga promenader, eftersom jag inte orkar mer. Hon klättrar på väggarna.

Ska hon då ha det så i 6 månader till?

Usch, jag vet inte alls.. :(
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Även hundar kan göra skillnad på egna barn och andras ungar.

En vän till mig har en hund som innerligt avskyr barn, men min kompis barn accepterades från första sekund. Aktiveringen har det inte heller varit några större problem med, dels har ju barnet en pappa och dels så är hon ute med barnvagnen många timmar och då är ju vovven med.

Så försök, vetja! Om det inte går, då kanske det är bäst att låta henne somna in.
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Tack! :)

Ja, först ska jag ju göra pricktestet, och se vad det visar!

Gud vad jag blev splittrad nu!
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Tycker nog att du ska överväga omplacering, förutsatt att hon är frisk. Det låter som om hon skulle må bra av att få komma till en person utan små barn och som är beredd att lägga tid på hunden i form av träning/aktivering.

Det lyser igenom lite mellan raderna när du skriver att du själv redan har insett att du inte kan ge den tid hon behöver. När man får barn så kräver det så mycket av ens energi och tid att man måste kunna lägga en hel del annat på hyllan. Tänk om man kunde klona sig...

Att låta hunden somna in låter lite drastiskt i mina öron. Hundar byter husse/matte på 14 dagar utan problem, de går inte och längtar efter oss som vi gärna vill tro. Blir de aktiverad och trivs i den nya miljön så brukar det inte vara något problem.
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

åh, tack vilket bra svar! Nej, jag tror inte alls att hon kommer gå å längta efter mig, det jag tvekar på är om någon verkligen kommer förstå sig på henne. Hon är riktigt knepig! :)

Som jag skrev så ska jag göra pricktest, och vet bes henne innan omplac.

Ja, jag inser ju själv att tiden kommer att tryta, hon är VÄLDIGT krävande, och måste få jobba. Min andra hund därimot, han nöjer sig med en liten runda, bara han får vara med sin lilla flock så är han dönöjd. Dessutom vill han inte ut när det regnar, när det blåser, eller när det är smågrus på vägarna! :D
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Det råkar inte vara en Basset möjligen? Han påminner misstänkt mycket om min fars hund:D
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

En Schäfer är det! :) Eller menar du hunden som är lat? För det är en rottweiler blandning!
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Vad tråkigt för dig att behöva ta ett sådant beslut.
Jag håller med om att hundar ser skillnad på familjens barn och andra ungar och att det kanske skulle fungera.

Men du skriver även att hon kräver mycket och skulle passa bättre som ensamhund.
Jag kan tillägga att alla bebisar sover inte.... min lille grabb skrek i 3 månader.... så jag hade INGEN extra tid till hunden!

Och kanske får hon det bättre i ett lugnt hem.
Hoppas du kan hitta ett sådant så du slipper besluta om avlivning.

Lycka till! Och gratulerar till bebisen!
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Latmasken menade jag:D Rottweiler i den, ja det förvånar mig inte i o f sig, har haft en förut och det var en markant skillnad på energin jämfört med schäfrarna... MEN en härlig personlighet!

Vi får snart en rottweiler i huset igen, om några veckor:bump:
 
Sv: Vad ska jag göra... Omplacera?

Haha, Ja det ända rätta ordet för Birk, det är LAT! Han har alltid varit otroligt lugn, ända sen jag tog honom som 8 veckors valp...

Ända gångerna han får upp farten det är under viltspår eller person sök! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 518
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: Lisalei
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 810
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 852
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp