Vad ska jag göra???

S

shampiz

Jag har en B-ponny som är 8 år. Förra året hade jag en duktig ryttare som tävlade honom t o m LB i hoppning och hon tog placering i så gott som varje klass hon var med i. Och ca hälften av dessa tävlingar var 1:a och 2:a placeringar.
Tyvärr blev hon för gammal i år, annars är jag säker på att hon lyckats få honom till L:a i år, för ponnyn har massor av kapacitet och vilja (till rätt ryttare). Dessutom hade den här tjejen två egna hästar hon tävlade med, så därför hann hon nästan aldrig rida min B-ponny förutom på tävling. Det blev någon enstaka gång i månaden hon red den.

Nu i år har jag ett par andra medryttare som har tävlat honom, i början i våras gick det bra, de fick ett par vinster och övriga placeringar.
Men nu under hösten har han vägrat ut sig i så gott som varje klass de har tävlat honom i. Det går jätte bra när vi haft träningstävlingar hemma i stallet, hoppar han allt. Och på framhoppningen så är han jätte pigg och hoppar kanonbra, men när de kommer in på banan, så är det alltid ett stopp på första hindret, och sedan kommer ytterligare två stopp innan de nått mål.
Har försökt att få tjejerna som tävlar honom att förstå att det är viktig att driva på honom och hålla om och ge stöd med skänklarna trots att han är framåt. Och de påstår att de gör det, men då borde han inte stoppa så där tycker jag.
Min teori är att han gick bra i våras för dom, p g a det jobb den tidigare tjejen gjort under förra året, och vid avsaknad av "ordentlig" ridning så tappar han då det förtroende han borde ha för ryttaren, som kan ta honom över hindret.

Nu skulle jag vilja att han åtminstone får avsluta den här säsongen med att gå en felfri runda i L:D, men då behövs det en ryttare utöver det vanliga. Vet någon var men kan hitta det? När jag sökt medryttare på honom har jag annonserat här på Bukefalos efter just en tävlingsryttare, jag har sökt via ridskolor också.
Han är ingen lättriden ponny, så det är inte lätt att hitta någon.
Vore tacksam för lite tips vad jag kan göra, eventuellt något jag kan hjälpa de som tävlar honom nu, så att han får en bra avslutning på säsongen.
Det är vid såna här tillfällen man önskar att det i alla fall vore 14-15 år på B-ponny (om ekipaget är proptionerligt). Eller kunde få vara med utom tävlan med en överårig ryttare.
 
Kan det inte vara så att han har ont? En vän till mig hade en häst förut som var jätteduktig ett bra tag. Plötsligt så började hon "dumma" sig och vägra ut sig på tävlingar.. På träningarna var hon som vanligt för det mesta. dom trodde hon bara var olydig men sen när det gick lite till överdrift så kollade dom henne. Det var kotledsinflamation..
 
Då borde han ha lika ont på våra träningstävlingar vi brukar ha i stallet och då vägrar han aldrig, och är då med på samma höjd som lokaltävlingarna.
Och då jag ägt honom i många år så brukar han ganska tydligt visa när han har ont någonstans, det har hänt vid ett par tillfällen under de år jag haft honom att han haft ont och då visat det tydligt, även om det inte varit något som direkt synts. Och det han visar på dessa tävlingar är att "här bestämmer jag"
 
Okej du vet bäst om din häst. Men hennes häst vägrade ju nästan aldrig på träningar utan skötte sig där!! Och på träningstävlingar också. Hon kanske började vägra på tävlingar för att det var stress samband med att det gjorde ont, vad vet jag?
Jaja, ha det bra
 
JAg får intrycket att det är flera ryttare som rider din ponny. Jag skulle försöka få en och samma ryttare att rida hela tiden, så ponnyn känner sig hemma med den ryttaren. Du skriver att det är en svårriden ponny, och då trivs den kanske bättre med bara en storts ridning.
Bara spekulationer, inget jag vet eller har provat... :crazy:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 851
Senast: Valle
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 799
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp