Vad ska jag göra..?

Solvira

Trådstartare
Nu har den sista skötaren slutat och jag står ensam med två hästar, dåligt med tid p.g.a. studier och dålig ekonomi... Vad ska en göra? Jag vill ju inte behöva göra mig av med nån av hästarna! :cry:
 
Hmm har du annonserat efter nån mer skötare ?
Jag vet att det är svårt att hitta dem men man får ju försöka sitt bästa..
Har ungefär samma problem fast jag är sjukskriven sen 6 månader tebax och hotas av vräkning från min lägenhet.. Men håller med dig man vill ju inte göra sig av med hästarna :(
 
Usch, hemsk sitaution! Jag har letat mer eller mindre aktivt i ungefär ett år nu. Från början var det inte problem med ekonomin, utan jag tyckte bara att min kalldstravare behövde mer ompyssling än vad jag hade tid med. Sedan förstörde jag ryggen så då kom det ut några, kanske för att de tyckte synd om mig... Men nu står det stilla igen, trots att jag har annonser ute både här och där och tipsar varenda hästmänniska som finns i närheten... Jag kan ju inte göra så mycket mer. :cry:
 
Har du funderat på att låna ut en häst på foder istället tills du kommer på fötter igen? Du kan ju försöka få tag på ngn som i första hand kan tänka sig att stå kvar i samma stall, men annars att den flyttas till Uppsalatrakten så du har lite koll?
 
jag har ju själv kolla på dina annonser ganska mycket och funderat på det.Dels ärjag ju inte 15 och har inte ridit i 9 år så! :crazy:Sen är det ju en bit från uppsala också!...Men annars låter de jätte bra tycker jag! ;)
 
Jag har också erfarenhet vad svårt det är att hitta en bra skötare.Alla verkar bara vilja rida rida rida!!!!Men hallå....man måste ju göra allt runt omkring med.Jag har haft ett antal ute på prov men det har inte funkat alls...man säger...börja med att skritta honom några gånger innan du prova på mer(han är speciell i sin riding)och vad får man sen höra av folk som träffat dom i skogen??ja att ungarna har setat och tok galopperat på ett gärden :mad:Nu har jag lite svårt att lita på skötare.I dag ska en tjej prova rida min pålle för första gången...håll tummarna att han accepterar henne för just nu behöver jag avlastning.
Hmm,jag har med ekonomi bekymmer nu och vet hur du har det?Tyvärr så vet jag inte vad du ska göra...fortsätt annonsera ...överallt...ica butiker mm.eller som nån skrev,kanske en ut på foder men ha kvar den i stallet om det går.Lycka till
 
Jag har sett dina annonser och tycker pållen är himla fin :)
Bor dock liiiite för långt ifrån :( Ca. 20 mil :angel:
 
Kanske sänka kraven på skötaren/ryttaren?
Jag är 48 men har bara ridit i 4 år.
Därför är ju jag diskvalificerad. :(
 
Jag tänkte bara på att det inte är säkert att man är bättre med hästar för att man har ridit i 9 år istället för fem. Det beror ju på hur gammal man är också och hur man har lärt sig osv. Vara en tanke
 
Jo, jag vet också att just åren spelar inte så stor roll. Jag hade ridit lite mer än sex år när jag skaffade häst, men jag red ca fem dagar i veckan på tre olika ställen, varav två ridskolor innan det så jag lärde mig ju väldigt mycket. Så är jag väldigt vetgirig också och slukar allt jag kommer över :p
Iaf är anledningen till att jag skriver en gräns för att det har tidigare hört av sig så många som skriver "Hej! Jag är tio år och har ridit i ett år. Jag tycker din häst är jättefin!" Jag vet däremot att det inte funkar, de känner sig inte tillräckligt säkra med hästen och så blir det bara spänt när de rider och hästen blir nervös osv... Min häst kräver att man litar fullt ut på henne, annars vågar hon inte. :S
Funderar på det där med fodervärd, men det är en nödåtgärd som jag inte gärna tar till... Älskar ju henne och har svårt att leva utan henne :love:
 
Okej!
Man skulle ju kunna skriva något i stil med att ser gärna att du har tidigare erfarenhet av privathästar. Delfodervärd då?
 
Hmm, det där var en bra idé, det ska jag nog skriva. :) Det värsta jag vet att "färskingar" direkt från ridskolan som inte vet hur de ska göra i stallet. Tar sån tid att lära upp dem, och så tycker de att det är för jobbigt och så slutar de för de vill ju egentligen bara rida... *ruck*
Delfodervärd har jag tänkt på en del, men jag vet inte riktigt vad det går ut på..?
 
Jag tyckte kravet om att vara 15 år och ha ridit i 9 år var lite att ta i. Man kan väl vara säker och duktig ändå?
Jag själv är 13 och har ridit på ridskola i 1 ½ halvt år men har mycket stor erfarenhet av privathästar då jag ridit in en isis, varit medryttare på olika hästar och just nu sköter/rider 3 araber. Den ena, som jag rider mest, är ju unghäst på 4 år och så himla go! Kasta sig åt det hållet, kasta sig åt andra hållet, skena upp på berg, galoppera iväg osv. men det går bara fint och det går bättre och bättre hela tiden!! :love:
Jag är hos de 3 dagar i veckan och ibland rider jag varje gång, ibland 2 dar, ibland 1 och ibland ingen alls. Det beror helt på tiden, mockning och pyssel går först! Jag betalar ingenting heller och jag tycker att allting bara är föööör bra :p.

jaja.. nu kom en liten oönskad redovisning om mig. Lycka till. /D. :bow:
 
Visst, de finns ju de som kan även fast de inte hållt på sådär superlänge. Men det finns också de som knappt kan nånting alls, fastän dom hållt på med hästar ett antal år. Jag tänker inte låta bli att sätta nån gräns, då hon kan vara en busig häst och en nordsvensk har mycket kraft att sätta bakom sina bockar! Innan jag försökte skaffa skötare var det aldrig nån som ramlade av henne (inte ens under tiden vi red in henne), men nu har det faktiskt hänt och det är jag som har ansvaret för det eftersom det är min häst. Det kan hända allvarliga saker, och därför vill jag -inte- ha en liten tjej som inte kan hantera hästen i olika situationer.
 
Men en "liten" tjej kan hantera hästen bättre än en vuxen. :devil:
 
Hej. Kollade på din hemsida o upptäckte Kinstaflickan. :eek:
Vart kommer hon ifrån? Känner mig nästan säker på att det va den hästen en klasskompis till mig hade för några vintrar sen så det är därför jag undrar. Hoppas du vill berätta! :)
 
Det är väl bättre att ha en lugn ryttare som ridit i fem år och som är trevlig än en som ridit i tio år som du inte kan umgås med och blir helt tokig på hästen....? :confused:
 
nej, en "liten" tjej kan inte hantera hästen. tro mig, jag har haft henne i snart tre år och lärt känna henne -så- pass bra att jag vet att en liten tjej inte kan hantera henne! Vuxna har aldrig något problem, men mindre tjejer har alltid nåt som de inte kan hantera hos henne.
 
Kinstaflickan kommer nånstans från Stockholmstrakten, något stort travstall där. Så vitt jag vet har hon alltid bott där sedan hon var liten, men det är inte något jag är bergis på... Så mycket mer om hennes förflutna vet jag inte, tyvärr :crazy:
 
Jovisst, det är mycket bättre med en lugn ryttare, särskilt då min häst absolut inte klarar av personer som höjer sin röst och blir arg på henne alltför ofta. Problemet är bara att hitta dem...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
Svar
17
· Visningar
639
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 377
Senast: Johannna1
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 685
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp