Vad ska jag göra..?

Jag känner att jag kan dra alla tjejerna här runt omkring under en kam, då det har kommit ut många tjejer som påstått sig vara så duktiga trots att de hållt på med hästar så liten tid, men de har fortfarande inte kunnat hantera min häst. Min häst är väldigt speciell, man måste känna sig helt trygg med henne annars blir hon nervös, och hon behöver en ledare som säger vad hon får göra- på ett bra sätt. Det går inte att "skälla" på henne, då blir hon bara nervös och "trippig". Och många av de yngre tjejerna stupar på det när de ska visa hur bra de kan hantera henne- eller så är de för osäkra så att hon tar övertaget. Eller så är det så enkelt att de är för små, så att de inte kan sitta ordentligt på henne.
Trots allt är hon en stark häst med mycket kraft och olyckor kan hända- och har hänt. Inget allvarligt, men nog för att jag ska inse att det inte funkar med en ung tjej till min häst. Jag har inte haft något av de problemen med vuxna/äldre tjejer ramlar av och gör illa sig- det har aldrig hänt!
 
Solvira känner väl sin häst bäst själv... och har hon haft problem med unga tjejer på hästen flera gånger så är det lätt att dra alla under en kam...
 
Jaja, så känner du, det respekterar jag ( för tillfället ;) ) kan hålla med om att det finns många av de "raser" du beskriver, men jag vet också att inte alla är sådana, sorry men så känner jag och vi kan skriva om det i evigheter, ingen kommer ändra sin åsikt. Punkt slut. :D :o :angel:
 
Nej, jag kommer definitivt inte ändra min åsikt. Inte när jag vet att det kan leda till att tjejerna skadar sig när de ramlar av. Jag har inget emot småtjejer som -vill- lära sig men det är en helt annan sak om de inte vill, eller om de kan skada sig när de håller på med hästen. Då sätter jag hellre en gräns. :p
 
Okej, kollade på ATGs sida nu o de finns bara en Kinstaflickan, så det måste vara samma. Min kompis måste ha haft henne kort innan den andra tjejen fick henne. Hon är uppfödd i Söderala utanför Söderhamn. :)
 
Okej, ja, det kan nog stämma :) När jag tänker efter så tror jag det var nån fler ägare innan Ulrika (min kompis) köpte henne... Det -borde- ju vara samma häst :) Varför sålde din kompis henne?
 
Hon ägde henne aldrig, hade på foder. Tror att de va uppfödaren som ägde henne då. Kommer ihåg att hon va ganska het, men de hade inte min kompis nåt emot iofs :).
 
Jaja, okej, då förstår jag. :) Ja, jag red henne några gånger. Det skumma var att när jag red med Ulrika (som ägde henne) så var hon alltid jättetrippig och kunde aldrig skritta, men när jag tog hand om henne en vecka och red ut på henne själv var hon helt underbart lugn och mysig! Jag tror att det kan ha varit så att Ulrika (hon var inte precis en liten fjäder :) ) var lite tung för henne, för hon var så fruktanvärt mager och omusklad när hon kom hit att hon inte kunde rida henne på en månad eller så. Jag vet dock inte hur det är med henne nu, det senaste jag hörde var att Ullis letade fodervärd eller ny ägare åt henne då hon inte klarade av henne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
Svar
17
· Visningar
674
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 378
Senast: Johannna1
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 714
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp