Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra??

W

Wera6

Jag har en häst (mkt fbl) på 20 år. Lånade ut honom för ett tag sedan och under sommaren tappade han hull och muskler. Det började med hullet. Sen tappade han musklerna pga att dom inte vågade rida honom. Har nu tagit hem honom. Han får fri tillgång till hö, 2 kg havre/korn, mineraler, betfor. Vad ska jag ge honom mer?? Han har fortfarande inte gått upp i vikt. Har satt i gång honom lite lätt för att bygga muskler.

Hjälp!
 
Sv: Vad ska jag göra??

Han fick det i somras dock utan resultat.
 
Sv: Vad ska jag göra??

Lucern är bra för muskeluppbyggnad eller om man vill ha mer hull så det hade jag lagt till
+ olja..
Linfröolja eller bara en billig vegetabilisk olja från stormarknaden,
d e ju lika feta så;)
 
Sv: Vad ska jag göra??

Glömde skriva i första inlägget att han får olja..
Men det har han inte fått så länge.
 
Sv: Vad ska jag göra??

prova att ge den nått tävlingsfoder, det innehåller mkt MJ och protein...och nått avelsfoder 50/50!Kollat tänderna?Den börjar ju bli till åren...Sen kan dom tappa hull mm om man flyttar på dom och då tar det tid att få upp dom igen...Annars fortsätt med olja kanske mer än du ger nu..vetekli och lusern.
 
Sv: Vad ska jag göra??

När han fått lucern innan, hur mkt fick han då?
Pelleterad eller den som är som klippt hö?
 
Sv: Vad ska jag göra??

Hej! För att bygga muskler behövs protein. Så för att han ska få det är det enklast att ge det i ren form, dvs sojaprotein, som tillskott t övriga mineraler o vitaminer och basfodret. Man får dock inte ge mer än 1dl i början och trappa upp det mycket långsamt. Maxdos är 0,1 kg /100kg häst. Men man behöver ju inte gå upp på riktigt fulldos... man kan också blötlägga det för att skona magen. Obs, detta ska nog inte prövas om du har en fånghäst.
 
Sv: Vad ska jag göra??

Han är kollad, tänder, träck mm....

Han fick lucern i somras (3-4 mån) pelleterad. Vet inte hur mycket men det var ganska mycket.

Han stod hos fodervärd ca 1 år innan han tappade hullet.

Jag kan inte ge honom foder med mkt energi för då blir han galen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
374
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 249
Senast: Bee
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 876
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp