Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

F

Foxx

Vet ej om denna ligger rätt, men jag tycker den har med hästverksamhet att göra :)

Jag har ett problem, jag sköter en welsh, som nu ägaren ska sälja pga. att hon inte har råd med henne. Hon har samanlagt 3 hästar (en welsh, ett russ å en shettis). Nu säger hon att alla tre ska åka till samma köpare. Det är bara det att hon vill inte att jag ska åka till den nya ägaren och häsla på för hon vill inte att det ska bli "skitsnack". Jag fick reda på att dom skulle sälja hästarna av en kompis (som sköter russet).

Det jag inte fattar är att shettisen 4år är inte inriden, russet är halt (och har varit det i 1/2 år, men ägaren tror att det ska läka av sig själv) så russet kommer ju inte gå igenom besiktningen :crazy: . Sen är det min sköthäst, jättefin, i bra kondis och vill alltd göra rätt och vill glädja sin ryttare :love:

Det verkar inte som köparen är så seriös ( inte ägaren heller iof) , men eftersom ägaren fick ganska med panik att sälja hästarna, och dom var väl dom enda som ville köpa hästarna.

Nu till sak. Jag bor på landet, med massa stall runt om, och jag vill jättegärna köpa min sköthäst, som jag skött i över 5år 7dar/vecka. Men det är just det där med att köpa. Att äga en häst, jag tänkte att jag inte skulle ha tid med henne, men sen tänkte jag att där hon står nu är det ganska lång reseväg (ca. 1tim). Och jag har kommit VARJE dag i snart 2år. Och jag vill jättegärna köpa henne. Men jag är för stor.

Ibland funderar jag på att köpa henne, och sälja henne vidare direkt, till en liten ungen som kan älska henne lika mycket som jag gör, jag kan hälsa på henne mm. Men ägaren vill ha ett sånt överpris på henne som jag inte kan betala. Ibland tänker jag.. "fan vad fånig jag är, hon kommer få det jättebra hos sin nya ägare".

Men jag vet inte, hon är jättekänslig i munnen, men ändå väldigt het. Hon hatar att bara stå i en hage. Det är det värsta hon vet, hon vill ridas! Hon älskar det! Men tänk om nya ägaren vill ha henne som avelsto och inte tänker rida henne :cry: Hon är så personlig. När det kom en tränare till stallet, ville tränaren pröva att rida "min" häst. Det såg förjävligt ut, hon fatta inte att hon kunde gå så fint med mig. Men det är bara för att jag känner henne! Det tog flera år för mig att få henne att gå iform, men jag har speciella hjälper, som hon är van vid nu...

Vill att hon ska bli lycklig, och jag vill ha henne hos mig! Vet ej vad jag ska göra :cry: :cry: :cry: kände för att skriva av mig.... Älskar henne så mycket, vill bara att hon ska vara lycklig!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hon är inte inkörd, eller om du har möjlighet att låta henne bli?

I så fall har du ju en kompis för hela hennes livstid, för körning blir du ju aldrig för stor för med henne...
Sen är det väl knepigare med köpesumman, hur mycket hade ägaren tänkt sig för henne?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om du nu köper henne så kan du ju ha någon som kommer och rider henne. Då kan du lära ut hur hon ska ridas.
Och som buschiq skriver, du kan ju köra in henne så att du också kan ha användning för henne.
Men låter ju som ett problem att hon vill ha ett överpris.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Vet ej om denna ligger rätt, men jag tycker den har med hästverksamhet att göra :)

Jag har ett problem, jag sköter en welsh, som nu ägaren ska sälja pga. att hon inte har råd med henne. Hon har samanlagt 3 hästar (en welsh, ett russ å en shettis). Nu säger hon att alla tre ska åka till samma köpare. Det är bara det att hon vill inte att jag ska åka till den nya ägaren och häsla på för hon vill inte att det ska bli "skitsnack". Jag fick reda på att dom skulle sälja hästarna av en kompis (som sköter russet).

Det jag inte fattar är att shettisen 4år är inte inriden, russet är halt (och har varit det i 1/2 år, men ägaren tror att det ska läka av sig själv) så russet kommer ju inte gå igenom besiktningen :crazy: . Sen är det min sköthäst, jättefin, i bra kondis och vill alltd göra rätt och vill glädja sin ryttare :love:

Det verkar inte som köparen är så seriös ( inte ägaren heller iof) , men eftersom ägaren fick ganska med panik att sälja hästarna, och dom var väl dom enda som ville köpa hästarna.

Nu till sak. Jag bor på landet, med massa stall runt om, och jag vill jättegärna köpa min sköthäst, som jag skött i över 5år 7dar/vecka. Men det är just det där med att köpa. Att äga en häst, jag tänkte att jag inte skulle ha tid med henne, men sen tänkte jag att där hon står nu är det ganska lång reseväg (ca. 1tim). Och jag har kommit VARJE dag i snart 2år. Och jag vill jättegärna köpa henne. Men jag är för stor.

Ibland funderar jag på att köpa henne, och sälja henne vidare direkt, till en liten ungen som kan älska henne lika mycket som jag gör, jag kan hälsa på henne mm. Men ägaren vill ha ett sånt överpris på henne som jag inte kan betala. Ibland tänker jag.. "fan vad fånig jag är, hon kommer få det jättebra hos sin nya ägare".

Men jag vet inte, hon är jättekänslig i munnen, men ändå väldigt het. Hon hatar att bara stå i en hage. Det är det värsta hon vet, hon vill ridas! Hon älskar det! Men tänk om nya ägaren vill ha henne som avelsto och inte tänker rida henne :cry: Hon är så personlig. När det kom en tränare till stallet, ville tränaren pröva att rida "min" häst. Det såg förjävligt ut, hon fatta inte att hon kunde gå så fint med mig. Men det är bara för att jag känner henne! Det tog flera år för mig att få henne att gå iform, men jag har speciella hjälper, som hon är van vid nu...

Vill att hon ska bli lycklig, och jag vill ha henne hos mig! Vet ej vad jag ska göra :cry: :cry: :cry: kände för att skriva av mig.... Älskar henne så mycket, vill bara att hon ska vara lycklig!


Nu kan det vara så att jag bara är på dåligt humör men jag tycker mej se såna här trådar överallt, att just TS är bäst på att ta hand om en viss häst osv.Inte tänkt på att hästen faktiskt kan få det bra hos en annan ägare?
& vad är det för fel med att använda en häst som avelssto?då skulle majoriteten av alla hästgårdar vara djurplågare.
Ska själv köpa ett sto som jag tänker avla på, ridningen är inte lika viktigt.

Hur vet du att hästen säljs till överpris?
Hästen säljs ju för det man är villig att betala, oftast för underpriser pga snåla & orealistiska köpare.
& om den andra hästen är halt lär det som sagt synas vid vet.besiktning som du skriver.Om ngn är dum nog att köpa den är det väl deras problem?du kan inget göra åt det då det inte är dina hästar & sedan när blev det olagligt att sälja en oriden shettis?
Alternativ 1 :köp hästen
Alternativ 2:låt bli, enklare kan det inte bli.
Tycker snarare det låter som om folk som köper hästar för att sefan sälja dem direkt istället är ute efter att tjäna en hacka extra.
jag tycker det luktar skunk om tråden.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 882
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
609
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp