Sv: Vad Ska Jag GÖra Med Min RÄdsla
Många hästar älskar att bli kliade bär bak

så länge du inte upplever att hon hotar dig tycker jag att du ska klia där om hon vill det. Då visar du ju att du förstår hennes signaler och det borde väl bara stärka erat band.
En bekan till mig har en hingst som älskar att bli kliad i rumpan så mycket att han kutar fram till en när man kommer till hagen och när han kommer fram så svänger han runt med rumpan mot en, bresar med bakbenen och backar mot en

Jag vart lite rädd första gången faktiskt, men aldrig att han menade något illa, det är väl bara så att många av oss tror att hästen hotar så fort den vänder rumpan till...
Angående ditt andra problem:
Jag blev också avslängd en gång och blev jätterädd. Red aldrig den hästen igen, men jag var rädd länge för just svarta hästar (som den som slängt av mig) och även min sköthäst var jag rädd att rida. Men jag sa till ridläraren att jag absolut bara vill ta det lugnt och skritta i början, tillslut blev det ju lite tråkigt, så då ville jag trava osv. Det tog ganska lång tid, men tillslut går det till sig!
Se till att ha en vän som går med dig ut när du rider, som kanske kan ha hästen i grimskaft i början. Och se till att det är en vän som förstår att du måste få göra detta i din takt och att INGET tjat hjälper, BARA när du själv känner att du är redo att trava kommer det att gå bra. Andra ska inte säga åt en i vilken gångart man ska rida, vill man inte galoppera så kan det gå illa om man blir tvingad.
Lycka till! Om du älskar din häst så är jag säker på att ni hittar tillbaka till tryggheten!