Vad ska jag ha för bett?????

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boy of Joy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 725
Sv: Vad ska jag ha för bett?????

Håller med dig ghost, att man ska undvika otillåten utrustning i den mån man kan.
Som jag beskrev i mitt fall hade hästen sådana problem i munnen att om det någonsin skulle till en läkning så var det "bettförbud" i minst en månad, helst mer. Mitt i tävlingssäsongen känns det lite drygt att bara ställa av en häst i full kondition även om det skulle vara för hästens bästa. När vi tränade med hackamore körde jag alltid i rygg på annan häst för att inte riskera att dra för mycket i henne. Det fungerade bra och munnen läkte, men man måste givetvis vara mycket försiktig. Jag har ett hackamore med väldigt korta skänklar som jag placerade lite högre än normalt för att inte orskaka skada. Skulle jag välja mellan att köra på sidepull och hackamore väljer jag hackamore, då har jag lite mer att säga till om. Ska jag däremot rida hästen väljer jag sidepull då jag kan inverka mer med sits och hjälper.

Är hästen okej i munnen och ändå väldigt hetsig, så det första jag gör är att kolla upp så hästen inte har ont någon annanstans. Smärta ger ofta utryck som hetsighet, omotiverad rädsla, istadighet mm. Samt att använda så snälla bett som möjligt.

Undrar oxå över stammen..?!

Körde en riktig virrpanna efter Silver Pine.. Pullade som en idiot, man fick orangutang-armar. Var inte roligt att köra den !!
Jag satte på Järvsöfaks-bett, spärrgrimma och tungband.. Tungbandet satte jag på relativt långt fram för att få bak tungan lite när jag spände fast det. Spärrgrimman drog jag så hårt som det gick.
Då kunde jag sitta och ha tömmarna med 2 fingrar. Hästen var jäkligt förbannad på mig över att han inte kunde greja med tungan och bita sig själv.
Men det gick lugnt och fint även i intervall-körningen.

Lägger hon tungan över bettet ?!
På min pålle kör jag alltid med spärrgrimma och tungband, och börjar han dra alltför mycket så kryper jag ned i rygg.
Har problem med min nacke och axlar så jag orkar inte sitta och dra hur mycket som helst.
Men inne på banan är han exemplarisk.. Ligger inte alls på, lättstyrd..
Tur det iaf..

Jag skullle nog som du hade planer om att skippe körningen för ett tag. Låt saker ta tid, och ta det när du känner på henne att hon är lugn och redo. Så det inte brister och du får börja om från början.. :crazy: Lycka till med din travare, har själv haft samma problem! :angel:

Det var bara som en tanke på hemmaplan för att kanske få bort ev obehag mot själva körningen, inte som en långvarig lösning...

1:stammen? 2:kontrollera vart hon har ont!!! 3:fodra henne INTE med havrefoder,även groov innehåller havre!!! 4:tror ett crescendobett med tungband och en riktig pullar grimma samt bomull och huva fungerar någorlunda,gärna springrem så du får ner huvudet.
MEN ALDRIG VÅLD MOT HENNE!!! till fodringen finns det även fler alternativ till lugnande foderstat. för mer info maila mig.

Hon är e Zoogin och u White singing.......vars far är Big Spender som är känd för att lämna stresskänsliga vildbasar :smirk:

Ägaren säger att hon är kollad flera gånger av tandläkare och massör. Men dom hittade inget hur dom än letat efter vad som är fel. Diagnosen blev att det sitter i skallen på henne och att hon måste bort från banan. Därav hamnade hon hos mig som tycker om att, och lyckas ibland!!!, lösa problem med hästar. Oftast är det miljön och personerna runt dom som är felet faktiskt. Har haft henne hos mig en månad nu och jag vet att hon knappast blivit bättre ens om ett halvår.......men jag måste ju lösa "bettproblemet" så att jag kan fortsätta motionera henne på något sätt. Har märkt att hon fungerar bättre om jag låter henne "explodera" och sen plockar in henne försiktigt. Då lyssnar hon bättre på tempoväxlingar, men så kan jag ju inte fara runt på grusvägarna här hemma :crazy: Lugnande foderstat lät intressant......

Jo,Big Spender är väl inte blodet som är ger de mest psykiskt stabila hästarna.Men jag tycker ändå att du själv ska kolla upp hennes tänder.Nya ögon kan se nya saker.

jag skulle vilja prata mer ingående om din häst.Big Spender kan lämna stressiga avkommor ja,men han gör dom inte galna. det är personerna runt hästen som fixar den biten,tyvärr.ett råd är att ge henne lugnande foder,en bra men lugnande foderstat.DET GÅR!!
sen hade jag tagit en equiterapeut på henne och en kotknackare och kollat henne från nos till svanstipp,köper tyvärr inte ägarens snack.en fråga,slår hon på sig när hon tränar??

Alltså en del hästar är heta och ibland kanske man får göra det bästa av situationen...:smirk:

Om du kan köra i rygg på någon så brukar det fungera för att heta hästar ska lugna ner sig. Det gäller att komma till ett läge där man inte behöver slita dom i munnen allt vad man orkar för att ha kontroll. Nu kanske du inte har flera hästar men många heta fungerar mycket bättre att ha på släp och då kan man i viss mån träna dem så samt ridträna om det fungerar.

Järvsöfaksbettet- min erfarenhet är att en del fungerar jättebra på det och trivs verkligen med det, medans andra trivs mindre bra med det bettet.
Crescendo- Man blir ju starkare men hästarna brukar oftast inte trivas med det. Kan ändå vara värt att använda för drar de hela tiden och man får slita i dem så spänner de sig ju inte bara i munnen utan hela kroppen och får spänningar och låsningar.
Tredelat- fungerar bra på en del som är känsliga i munnen.
Det finns en hel del otillåtet som är mer eller mindre bra. Till de bättre grejorna hör såna saker som får hästen att inte pulla utan att de tar skada, där hästen lär sig att inte pulla. Men det är ju upp till var och en och man får ju sen inte ha det i lopp.

Det kan kanske vara idé att ha en halsbygel/pullburk när du kör så hon inte kväver sig. Och självklart bomull och huva.

Min heta dam är efter Smasher och mamman är efter Wholly Arnie, vilket till viss del förklarar saken. Nu ställdes det rätt höga krav på denna dam som ung och varken psyke eller fräschören hängde med i de kraven. Det gör ju inte saken bättre heller.
När hon kom till mig var hon ju knappt körbar och det var alltid en evinnerlig dragkamp som slutade med att jag körde hem innan jag hade tränat klart bara för att vara säker på att jag och häste4n kom hem helskinnade....
Därav munproblemen senare. Nu är hon helt ok i munnen.

*knapplån*
Jag rider mina i all motionsridning med sidepull, det är överlägset bäst tycker jag.

om jag får säga vad jag tror, så behöver inte hästen ha ont någonstans. Jag har nämligen själv en rejält het häst. Hon är kollad av veterinär, tandläkare och massör. Alla säger att hon är i bättre skick än dom flesta hästar. Hon är helt u.a. Dessutom travar hon som en gudinna.

Hon är alltid lika het, spelar ingen roll hur man utfodrar eller vilket bett man har. Det är alltid fullt ös iaf. Iofs fodrar jag aldrig med havre och energirika fodermedel.

Hon körs/rids varannan dag ungefär. Hon är lugnare när man rider och lite mer kontrollerbar. En annan grej som fått henne lugnare är att gå på promenad med henne i skogen.

Nu när jag kör/rider använder jag pullarnosgrimma, järvsöfaksbett & tungband. Kanske funkar det på din häst också?

Men som sagt var, min tjej är het och kommer alltid att vara. Det är bara att försöka vara lugn själv och inte stressa henne mer än nödvändigt.

Lycka till ..

När du testar olika bett kom ihåg att det finns inga mirakelgrejor. Ge hästen tid att vänja sig vid och bekanta sig med det nya bettet.
"Min" häst var jätte het (skrev om honom här för nått år sen...) Han går med järvsöbett och har först nu efter 2 år lugnat ner sig. I höstas gick han inte att träna på vanligt bett längre utan järvsöbettet åkte på i träning också. Men nu är han jättefin! Man ser på hela hästen att han är nöjd och avslappnad!
Hur gammal är hästen? Det kanske växer bort när hästen blir äldre och klokare? :)
Lycka till!!

Har sett ett järvsöfax-bett och tyckte det såg hemskt ut!!!!! (fast det kanske är snällt??)
Tror inte hon tappar så mycket i kondition om du rider enbart ett tag framöver. Rid på hacket om hon trivs med det så du har en chans att få "ner" henne psykiskt till det lugn du vill ha.

Hon är e Zoogin och u White singing.......vars far är Big Spender som är känd för att lämna stresskänsliga vildbasar :smirk:

...

Hej :bump: !!!
Tänkte bara lägga mig i lite å säga att jag sen en tid tillbaka (1 juli 2004) har din hästs mamma white Singing i min ägo!!!

MVH// Sabina Larsson

Hej.....
Jag fòrstàr ditt problem fullt ut... Det àr inte kul men det àr en utmaning att lyckas. Vill dela med mig av mina erfarenheter.....
Jag jobbar utomlands och har sett ganska mycket inom travet som àr mer eller mindre effektivt. Jàrvsòfaksbettet fungerar, men inte pà alla. Jag passade en màrr efter Lemon Dra(kànd att làmna fòrvirrade och heta typer) och det enda som gick var ett vanligt àppelbett med ett minibett innanfòr samt ett pullnàt i tràning. Hon var dà reglerbar. Min andra toka efter samma pappa blev som ett lamm med jàrvsòfaksbettet.....
Nu har jag en annan utmaning framfòr mig...Det e en valack med Lemon Dra som pappa. Denna hàst e òkànd sàvàl hàr i Italien som hemma i Sverige som TOKIG!!! Jo visst, han e kanske lite snurrig men alla storys jag hòrt om honom, hmm ja.........
Han kom till mig i december...Han gick inte att rida, inte att kòra, absolut inte pà banan..... Dà jag bor vid havet tànkte jag att jag provar rida han pà stranden som de andra....Fòrsta dagen var det bara pull och galopp.....Jag làt han springa....Efter den dagen e han som ett lamm fòr sadel. Kòrproblemet har han lite kvar av.....Hemma gàr det fint. Kòr honom med en fòrbygel med springrem i, funkar mkt bra dà han jobbar i form utan mòjlighet till att kòra upp huvudet och bli stark. Har jobbat honom pà banan 3 ggr med gott resultat. Provade han utan kàk med bara vanligt travbett och springrem och han var riktigt duktig. Sist kòrde vi ett rejàlt jobb infòr kvalet nàsta vecka och han va fullt reglerbar hela tiden...àven tillsammans med andra hàstar. Han tàvlar nu med ett huvudlag med vanligt bett, kanadakàk(fàr man ha d i Sverige??), springrem me fòrbygel och e stor pullburk....

Oj, va mycke d blev....Hmm, fràga gàrna. Kan en hel del saker som àr mycket skonsamma fòr hàsten men som Sverige tyvàrr ratat bort. Lycka till.:bump:

Är jag inte felinformerad så har inte TS kvar denna häst längre? Rätt gammal tråd...

Har tagit hem en travardam som både tränare och ägare gett upp med pga att hon är oregerlig och skentravar osv. När jag nu haft henne hemma ett tag så är min teori angående henne att hon avskyr bettet och att hon inte har en susning om vad en förhållning är. Rider henne med Hackamore utan större problem.........men jag vill köra också!! Finns det nåt bettlöst eller liknande jag kan köra med tills hon förstått förhållningarna och lugnat nerverna? .......eller har ni några andra tips? :D
Jag har kört med sidepull. de gick bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 091
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 959
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 324
Senast: Hedwig
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 853
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka