Vad ska jag ha för pad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 781
T

Tiggertjejen

Ska ha en fårskinnspad till min hoppsadel, var inne i en butik och kollade på två stycken idag. Tyckte att de såg ut att vara väldigt kompakta i själva luddet. Jag vill ha en fluffigare modell.

De hade jacson och den såg inte tilltalande ut sen hade de en modell till som jag inte vet märket på, den var likadan som jacsons.

Någon som vet hur hööks fårskinnspaddar är och gärna andra såklart.

Sv: Vad ska jag ha för pad?

Tiggertjejen skrev:
Ska ha en fårskinnspad till min hoppsadel, var inne i en butik och kollade på två stycken idag. Tyckte att de såg ut att vara väldigt kompakta i själva luddet. Jag vill ha en fluffigare modell.

De hade jacson och den såg inte tilltalande ut sen hade de en modell till som jag inte vet märket på, den var likadan som jacsons.

Någon som vet hur hööks fårskinnspaddar är och gärna andra såklart.

Både Jacson och Hööks är bara ögongodis. de MÅSTE vara kompakta i luddet för att fylla rätt funktion, dvs lyfta sadeln, inte bidra till att sadeln blir trängre.

det är en Mattes padd du ska ha. de är dyra, men har en ergonomisk funktion i det att de INTE gör som övriga paddar, dvs agerar raggsocka i en lagom sko, dvs gör en lagom sko EJ lagom längre.

Var kan man få tag på dom paddarna? :love:

jag har en mattes padd.. dom är 100 ggr bättre en de andra "billigare" varianterna.,.. det är presis som mackan sa.. satsa på en sån ist.

jag har en jacson fårskinnpadd.
DEn är jätte bra och ligger bra på hästen.

De flesta välsorterade hästbutiker har eller tar in dom. de är såpass välkända och "etablerade". Sharpman har tex, men du kan säkert hitta dem genom att bara söka på nätet lätt som en plätt.

Har du ingen bild på mattes fårskinnspad?
Vad kostar dom ungefär, inte de hela shabracen utan de andra

Tiggertjejen skrev:
Har du ingen bild på mattes fårskinnspad?
Vad kostar dom ungefär, inte de hela shabracen utan de andra

Det finns massor med trådar med bilder på padden. finns i flera versioner, den jag pratar om är endera paddad fram eller både fram och bak. det finns även mer avancerade paddar med "fickor" som kan stoppas efter individuella hästen osv.

http://www.mattes-usa.com/

den med padding fram kostar i sverige ca 800 kr och den med padding både fram och bak runt 900-1000 kr.

Tack för hjälpen, jag ska ha en såkallad "halfpad" som har ull både fram och bak.
Ska försöka att hitta en återförsäljare i närheten, de flesta verkar sälja massa andra märken.

som sagt - en välsorterad butik brukar ha dem, de är så pass kända för sin kvalitet. annars kolla om någon kan ta hem åt dig!

Jag har mina aningar om några butiker.
Men hästsportbutiken vid flyinge borde ha dom, men det är ju överpris där säger folk.

Mantorps Travshop har en variant av Mattes pad.
Vet inte om den du vill ha, men så här ser den ut:

sadelpad%20fårskinn%20790.jpg

Kostar 790 kr på www.mantorpstravshop.se

något som jag tyckte kändes viktigt när jag köpte pad var att det skulle finnas en kanal utan "ludd" vid ryggraden.

Tror det är den som du menar, den där "halfpaden" som är längst ner. :)

Det står ju inget märke på hemsidan?
Den finns i strl 16" och 17½" Vilken strl ska man ha till en 17" sadel?

Det har du i oförsig rätt i. Men jag tror i alla fall det är en från Mattes, om du jämför utseendet på den och de på hemsidan du fick. Men för att säkerhetskolla det samt kolla hur du ska göra med storleken, maila eller ring till Mantorp och fråga.

Den var jättefin iallafall, men var den inte lite billig enligt mackans prisuppgifter för att vara en mattes?

Jo jag får mejla så jag får ett märke och rätt strl

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 500
Senast: Tiger tok
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka