Bukefalos 28 år!

Vad ska jag hitta på

G

Gloooria

Jag och mitt treåriga sto som jag har haft i snart två veckor har lite brist på roliga övningar. Hon har löärt sig att stanna när jag stannar och svänga när jag svänger och lite sånt, hon är också longerad och det går jättebra, nu har jag ingen aning om vad jag ska hitta på idag!
Ge mig lite ideer på övningar :p
 
Själv håller jag just nu på att övar på förflyttningar för tryck, kanske inte sådär buskul, men nyttigt! Flytta framdel, bakdel och backa.
 
Prova även backa och trava.
Sen kan du, som Ellinor skriver, träna att flytta med fysiskt tryck.

När det funkar, kan du träna med röstkommandon och senare enbart med psykiskt tryck.

*lycka till*
 
Samma övning MAX två ggr på rad, och aldrig två dagar i följd, allt behöver mogna i lagom takt mellan öronen på en "bebis"

Bommar på marken är urkul, lägg i mönster, låt kliva över, labyrint, osv.
Ut i skogen. Ut i trafiken.
Gå i alla slags miljöer!

Jobba aktivt max 10 min. åt gången, släpp det, och sen gör något annat.

Det är buskul att leka med unghästar, men de blir lätt uttråkade!
Sluta när de går som bäst och är som roligast!

:)
 
Gå ut på promenader och vänj din häst vid allt från lastbilar till flygande plastpåsar.
Den tid du lägger ner på det nu kommer du ha hundrafalt igen resten av hennes liv...
 
Kanske dags för en veckas paus?

Sen är det bara att ge sig ut i skogen i snöre på upptäcksfärd och passa på att muta in ditt "område", man är ofta tydligare i skogen med stigar och allt där man inte vill bli påsprungen.

Efter nästa skogstur kanske det är dags att löshoppa lite lätt, en enkel kombination för att presentera idén och sen ha det regelbundet varannan vecka eller ngt liknande. Lätt och enkelt, bygger muskler och de flesta tycker det är ROLIGT.

Det kan vara lagom att arbeta varannan dag eller kanske två dagar i sträck och sen bara pyssla en dag, för återhämtninga av ffa hjärnan!

Har du ngn som hjälper dig eller är lika "ansvarslös" som jag så kan du även börja tömköra när ni känner varandra lite bättre, förslagsvis i grimma och först när det fungerar att stanna för rösten. Kan bara hästen STANNA innan det går åt helvete så löser man de flesta problem.

Att tömköra hästen i skogen stärker självförtroendet och hästen blir van vid att gå först, underlättar lite sen när man ska börja rida.

Det finns MASSOR av saker att göra med treåringar :bump:

(Har en som jag har haft i nästan precis ett och ett halvt år)
 
Tack så mycket allihopa, nu ska vi ut och ha kul ja o min Pärla, Men imorrn blir det nog inget bara lite pyssel i boxen!!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 559
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp