Vad ska jag jobba med?

veteranix

Trådstartare
Snart 53 år och den enda utbildningen som jag har gjort är till stillbildsfotograf för 100 år sen. Inte vård, klarar inte av sjuka människor. Kontorsjobb i någon form? Men hur utbildar man sig till det? Datorvana har jag ju men kan inte något annat än att surfa. Bussförare har jag funderat på eftersom jag har jobbat med det tidigare tills jag fick annat jobb inom medie/tv branschen. Klarar inte tunga lyft, dålig rygg. Mediebranschen finns det inga jobb inom och inte som fotograf heller. Jag satsade på fel brasch som ung...
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Komvux brukar ha utbildning till vårdadministratör, det verkar finnas hur mycket jobb som helst inom det området. Jag ville läsa det när jag var arbetslös för ca 10 år sedan men då avrådde arbetsförmedlingen, för det skulle inte komma att finnas några sådana jobb om några år, spådde de. Vad jag ångrar att jag lyssnade på dem. :(
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Vad tycker du är roligt? Vad tycker du är viktigt? Vad är dina starka sidor?
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Snart 53 år och den enda utbildningen som jag har gjort är till stillbildsfotograf för 100 år sen. Inte vård, klarar inte av sjuka människor. Kontorsjobb i någon form? Men hur utbildar man sig till det? Datorvana har jag ju men kan inte något annat än att surfa. Bussförare har jag funderat på eftersom jag har jobbat med det tidigare tills jag fick annat jobb inom medie/tv branschen. Klarar inte tunga lyft, dålig rygg. Mediebranschen finns det inga jobb inom och inte som fotograf heller. Jag satsade på fel brasch som ung...

"Kontorsjobb" kan vara ganska svårt. De flesta sådana yrken är alltmer avancerade och när det gäller tjänster som inte kräver högskola så är det stor konkurrens och det finns många med lång erfarenhet av sådana jobb ute på marknaden.

Jag tänker t ex på assistentarbete. Vad gäller datorer så är ett måste att kunna använda Word och förmodligen också i många assistentjobb viktigt att även kunna jobba med Excel och ev också PowerPoint.

Receptionist/växeltelefonist kanske? Jag vet inte hur konkurrensen ser ut där just nu, men är du en utåtriktad, trevlig, stresstålig och serviceminded person så kanske det kan vara något att satsa på? Om man börjar via bemanningsföretag som konsult så får man snabbt lära sig många olika typer av växlar och hänvisningssystem och har chansen att söka en "fast" tjänst om det är det man önskar. Det är dessutom roligt och omväxlande.

Med dålig rygg så är dock frågan om det är så särskilt bra att jobba t ex enbart i växel eller på kontor; det är inte optimalt att ha ett så sittande arbete om man har ryggproblem skulle jag säga.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Assistentsjobb inom media?
Lära ut svenska? Jobba inom turism mot Sverige eller på en tysk mäklarbyrå som kränger svenska hus.
Jag tycker inte busschafför verkar helt fel heller...

Min fråga är vad vill du göra, du har ju minst 12 år kvar på arbetsmarknaden?
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Förlåt men stresstålig är verkligen ett ord som borde raderas ur svenska språket. Vad betyder det egentligen? Ingen människa är stresstålig, man blir bara mer eller mindre stressad av olika saker vilket betyder att vissa människor inte upplever stress i vissa situationer men vilka situationer man blir stressad av är ju väldigt olika. :cautious:

Ursäkta men jag verkligen irriterar mig på det där uttrycket, eftersom det är väldigt individuellt vad man upplever som stressande. Bättre att beskriva vad det är för situation man bör kunna hantera. Typ, du bör kunna hantera att bli utskälld dagligen eller ha många bollar i luften eller inte ha någon makt över hur din dag ser ut eller ha stora arbetstoppar eller klara brist på struktur osv...
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Vad har du jobbat med hittills, då? Jag tror det är svårt att helt byta spår, betydligt enklare att spinna vidare på det man kan, genom erfarenhet eller utbildning. Efter 30 år eller så arbetslivet måste du ju ha massor av erfarenhet, jag skulle tro att det är viktigare än utbildning i ditt läge.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Förlåt men stresstålig är verkligen ett ord som borde raderas ur svenska språket. Vad betyder det egentligen? Ingen människa är stresstålig, man blir bara mer eller mindre stressad av olika saker vilket betyder att vissa människor inte upplever stress i vissa situationer men vilka situationer man blir stressad av är ju väldigt olika. :cautious:

Ursäkta men jag verkligen irriterar mig på det där uttrycket, eftersom det är väldigt individuellt vad man upplever som stressande. Bättre att beskriva vad det är för situation man bör kunna hantera. Typ, du bör kunna hantera att bli utskälld dagligen eller ha många bollar i luften eller inte ha någon makt över hur din dag ser ut eller ha stora arbetstoppar eller klara brist på struktur osv...

Jaa, det är sant.
Men å andra sidan; hur mycket bättre är begreppet "många bollar i luften"....?

;)
(I alla fall så ses det nog i de flesta sammanhang jag är i mitt yrke som ett begrepp som är topp 3 på "floskeltoppen" i jobbannonser.)
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Visst är det en floskel men många bollar i luften kan jag iallafall översätta till något jag begriper dvs jonglera flera projektsamtidigt eller svara i telefon, ta emot besök och skicka mail samtidigt.

Stresstålig existerar liksom inte, antingen upplever man stress och då blir man stressad eller så upplever man inte stress och då finns det ingen stress. Alltså är man inte tålig mot stress utan mot situationen i sig och då behöver man beskriva vilken typ av situation det är man ska vara tålig mot.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Visst är det en floskel men många bollar i luften kan jag iallafall översätta till något jag begriper dvs jonglera flera projektsamtidigt eller svara i telefon, ta emot besök och skicka mail samtidigt.

Stresstålig existerar liksom inte, antingen upplever man stress och då blir man stressad eller så upplever man inte stress och då finns det ingen stress. Alltså är man inte tålig mot stress utan mot situationen i sig och då behöver man beskriva vilken typ av situation det är man ska vara tålig mot.

För mig är stresstålig i regel = att kunna hantera just det du skriver om "många bollar i luften". Till exempel. Eller så kan det vara att kunna hantera förändringar med korta varsel; kunna hantera viss psykisk påfrestning eller tidspress. Det beror ju på vilken tjänst som utannonseras.

Påfrestande situationer är ju olika beroende på jobb tänker jag. Påfrestande/stressande situationer kan vara olika beroende på om det är en busschaufför, en undersköterska, en receptionist eller en driftschef som man söker.

Tillägg: man skulle kanske kunna formulera om det.... på något vis...
Jag tror att alla kan bli stressade; och många blir nog stressade i någon omfattning av att t ex ha en lååååååång kö med kunder som man ska hinna med så snabbt det går; det är hur man HANTERAR just den känslan som är avgörande. Kan man lugna ner sig själv så att inte stressen går ut över andra omkring (kund, vårdtagare, arbetskamrater osv) ? Kan man hantera det hela så att man inte går hem med en större och större stresskänsla varje dag och inte klarar varva ner och därigenom själv blir sjuk på kuppen? För mig är det nog vad som betecknar stresstålighet; att NÄR man känner stress i sitt yrke ändå kunna behålla någon slags "inre lugn" och inte bli helt blockerad och kanske därmed inte kunna utföra yrket lika professionellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag jobba med?

Men stress är ju en upplevelse en känsla och en kroppslig reaktion på något.

Det som de flestar menar med stresstålig är ju att man helt enkelt inte ska bli stressad i en situation där andra kan uppleva stress. Det många arbetsgivare dock inte vill förstå är att de flesta människor blir trots allt inte stressade av att enbart ha ett arbete där det är mycket att göra eller där man gör många saker på en gång eller liknande. De flesta människor upplever stress när de inte kan påverka sin situation, när det saknas struktur i arbetet, när man har en dålig chef eller en icke fungerande grupp att arbeta i.

Min absoluta fördom mot företag och arbetsgivare som använder uttrycket stresstålig är att de har en icke fungerande organisation, där personalen är överbelastad på grund av dåligt fungerande strukturer, bristande ledarskap och en ovilja att förändras. Istället väljer man att lägga över ansvaret på den anställde och hävda att den saknar den "personliga egenskapen" stresstålig.

Medan det dom egentligen menar är att de vill anställa en person som inte störs av att inte kunna göra ett bra jobb (eftersom det saknas fungerande ledarskap, strukturer och processer för erfarenhetsåterföring i stället gör man samma misstag varje gång, dubbelarbetar och levererar en sämre "produkt"). Det är även bra om man är okänslig för kritik och därmed inte blir upprörd eller ledsen av att bli utskälld eller kritiserad för sin dåliga arbetsinsats.
/Monster helt obitter ;)
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Det som de flestar menar med stresstålig är ju att man helt enkelt inte ska bli stressad i en situation där andra kan uppleva stress.

Det håller jag inte med om alls. Jag tycker inte alls att stresstålig står för att "du ska inte bli stressad". Jag tycker det står för att man TÅL stressiga situationer; situationer där man själv också kan känna stress; att man kan hantera känslan stress på ett bra/lämpligt sätt för att inte själv bli så påverkad av den att den går ut över andra eller skapar sjukdom hos en själv.

Det många arbetsgivare dock inte vill förstå är att de flesta människor blir trots allt inte stressade av att enbart ha ett arbete där det är mycket att göra eller där man gör många saker på en gång eller liknande. De flesta människor upplever stress när de inte kan påverka sin situation, när det saknas struktur i arbetet, när man har en dålig chef eller en icke fungerande grupp att arbeta i.

Där har du absolut en poäng! Det kan jag tänka mig att många inte förstår; just det här med känslan av att inte kunna påverka. Och det är ju otvetydigt precis som du skriver; det visar ju den mesta forskningen på området.

Men visst, jag har mycket stora möjligheter att påverka i mitt arbete, men nog kan jag känna stress av arbetsbelastningen, ansvaret mm ibland. Däremot är jag hyfsat bra på att hjälpa mig själv att hantera den känslan; att kunna "backa" och ibland hitta en rimlig distans rent mentalt för att inte riskera gå mer och mer och mer upp i varv för varje dag och vecka.

Så; det går nog hand i hand. Risken att drabbas av utbrändhet är ju enormt mycket större om man har både och; mycket att göra OCH dåliga möjligheter att påverka.

Att ha ett jobb där man inte kan påverka sin situation; där man är rätt styrd behöver nog inte alls resultera i någon som helst stress om man har en låg arbetsbelastning, låga krav på prestation och faktiskt inte kräver så mycket mer än att människor är på plats. (tänker på ett jobb jag hade som ung en säsong...) .


Min absoluta fördom mot företag och arbetsgivare som använder uttrycket stresstålig är att de har en icke fungerande organisation, där personalen är överbelastad på grund av dåligt fungerande strukturer, bristande ledarskap och en ovilja att förändras. Istället väljer man att lägga över ansvaret på den anställde och hävda att den saknar den "personliga egenskapen" stresstålig.

Medan det dom egentligen menar är att de vill anställa en person som inte störs av att inte kunna göra ett bra jobb (eftersom det saknas fungerande ledarskap, strukturer och processer för erfarenhetsåterföring i stället gör man samma misstag varje gång, dubbelarbetar och levererar en sämre "produkt"). Det är även bra om man är okänslig för kritik och därmed inte blir upprörd eller ledsen av att bli utskälld eller kritiserad för sin dåliga arbetsinsats.
/Monster helt obitter ;)

Hehe, det var ju helt obittert ja! ;)

Det kan ju också vara så att många som skriver stresstålig också skriver "många bollar i luften", "här är det högt i tak", "vi är ett glatt gäng som..." och dylikt... att man helt enkelt skriver ett gäng floskler som låter bra. Sånt som man sett i andra annonser och tyckte "lät bra". Många annonser är nog ganska ogenomtänkta helt enkelt. Många intervjuer också för den delen.... tyvärr.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Min absoluta fördom mot företag och arbetsgivare som använder uttrycket stresstålig är att de har en icke fungerande organisation, där personalen är överbelastad på grund av dåligt fungerande strukturer, bristande ledarskap och en ovilja att förändras. Istället väljer man att lägga över ansvaret på den anställde och hävda att den saknar den "personliga egenskapen" stresstålig.
Jag söker ny tjänst eftersom jag vill ha de arbetsuppgifter jag är utbildad för. Detta inlägg var så himla bra! Nästa gång jag är på intervju blir detta något jag ska sätta fingret på.
Medan det dom egentligen menar är att de vill anställa en person som inte störs av att inte kunna göra ett bra jobb (eftersom det saknas fungerande ledarskap, strukturer och processer för erfarenhetsåterföring i stället gör man samma misstag varje gång, dubbelarbetar och levererar en sämre "produkt"). Det är även bra om man är okänslig för kritik och därmed inte blir upprörd eller ledsen av att bli utskälld eller kritiserad för sin dåliga arbetsinsats.
/Monster helt obitter
Applåder!!

Många annonser är nog ganska ogenomtänkta helt enkelt. Många intervjuer också för den delen.... tyvärr.
Är det? Så tråkigt!
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Men stress är ju en upplevelse en känsla och en kroppslig reaktion på något.

Det som de flestar menar med stresstålig är ju att man helt enkelt inte ska bli stressad i en situation där andra kan uppleva stress. Det många arbetsgivare dock inte vill förstå är att de flesta människor blir trots allt inte stressade av att enbart ha ett arbete där det är mycket att göra eller där man gör många saker på en gång eller liknande. De flesta människor upplever stress när de inte kan påverka sin situation, när det saknas struktur i arbetet, när man har en dålig chef eller en icke fungerande grupp att arbeta i.

Min absoluta fördom mot företag och arbetsgivare som använder uttrycket stresstålig är att de har en icke fungerande organisation, där personalen är överbelastad på grund av dåligt fungerande strukturer, bristande ledarskap och en ovilja att förändras. Istället väljer man att lägga över ansvaret på den anställde och hävda att den saknar den "personliga egenskapen" stresstålig.

Medan det dom egentligen menar är att de vill anställa en person som inte störs av att inte kunna göra ett bra jobb (eftersom det saknas fungerande ledarskap, strukturer och processer för erfarenhetsåterföring i stället gör man samma misstag varje gång, dubbelarbetar och levererar en sämre "produkt"). Det är även bra om man är okänslig för kritik och därmed inte blir upprörd eller ledsen av att bli utskälld eller kritiserad för sin dåliga arbetsinsats.
/Monster helt obitter ;)

:up: :up: :up: Den bästa sammanfattningen jag någonsin sett!!!

Precis på pricken vad jag upplever också, och vad glad jag blir när det finns fler som ser rakt igenom detta. Jag känner mig ofta som den bittraste av dem alla när man diskuterar detta och andra människor bara "oj...".
Tack Monster, du har gjort min dag! :)
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Kl*

Förstår tankarna kring "stresstålig" i tidigare inlägg, men i min värld, som sjuksköterska, är det bra att kunna hantera oförutsedda händelser som kan bli stressiga. Ibland kör det ju bara ihop sig, och det är ju inte bara på akuten utan kan ju hända på både vårdcentral och på en vårdavdelning osv. Då är det ju bra att personen klarar av att prioritera/hålla huvudet kallt. Och det är inte alla som trivs med en sådan miljö=inte stresstålig, en del ser det som en tjusning, och gillar det. Och detta behöver ju inte bero på organisationen, för det kan ju inte vara överbemannat 7 dagar i veckan och det kör ihop sig i några timmar en utav dagarna. Typ.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Intressanta tankar. Håller med om att det blir märkligt att ordet stress ska bli ersättningsord för högt tempo och oförutsägbarhet (kanske?). Stress kan ju komma av vad som helst. Dessutom är det enligt min erfarenhet mer intressant hur man hanterar att man är satt under press. Det finns många som framstår som filbunkar utåt men i själva verket är fullt upptagna med att fly och undvika. Då jobbar jag hellre med nån som brister ut i gråt och är ärlig med vad den fixar än nån som gör sig onåbar och låter saker haverera i smyg.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Med dålig rygg så är dock frågan om det är så särskilt bra att jobba t ex enbart i växel eller på kontor; det är inte optimalt att ha ett så sittande arbete om man har ryggproblem skulle jag säga.

Fast sittande är nog inget absolut krav.

/Från en som absolut har ett "kontorsjobb" men inte suttit ned en enda gång på kontorsstolen det senaste året.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 178
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 727
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp