Vad ska jag jobba med?

Sv: Vad ska jag jobba med?

Exakt!
Jag har alltid sett mig själv som stresstålig, har ju inga problem med att langa iväg perfekta hamburgare i rasande takt till en lång kö, eller hantera fulla black-jack-kunder, eller arga människor som ringer till supporten när systemen kraschar. Vid en olycka, brand, oväntade situationer så håller jag huvudet kallt och löser problemen.

Men jag är inte alls stresstålig på det där andra sättet, jag mår oerhört dåligt av de faktorer du nämner såsom brister i ledarskap, struktur, och att arbetslaget hela tiden försöker komma med tips på förbättringar som skulle underlätta men som vi aldrig får gehör för. Jag klarar inte heller av snabba, oväntade förändringar såsom övertid med kort varsel eller ologiska förändringar.

Jag är rent av allergisk mot det. Mår tokdåligt. Och jag vet att den känslan jag har just nu, frustration och ilska, snart kommer att gå över i likgiltighet. Och företaget kommer att tappa en medarbetare som i början var glad, engagerad och lojal.

Så till TS: Om det står att dom söker en "stresstålig", fundera två gånger över vilken stress dom menar. Är det en stress i form av att det uppstår pressade situationer ibland under normal arbetsgång, där du måste hålla huvudet kallt och fatta snabba beslut? Eller är det en dålig arbetsmiljö?

Och angående vilket jobb, jadu. Det är ingen lätt arbetsmarknad just nu. Du konkurrerar med många unga arbetslösa om jobben, och många av kontorsjobben (callcenters) kommer du inte få bara på grund av det. Om jag varit du hade jag letat efter en tjänst som personlig assistent, hos en kund som du klickar bra med :). Någon med psykiskt handikapp, så att det inte är tunga lyft inblandat.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Fast varför skulle förmågan att kunna hänga med i ett högt tempo och att vara stresstålig vara samma sak? Jag tänker att om man inte fixar ett högt tempo så kan det handla om helt andra saker än att man är stresskänslig, det kan ju snarare handla om att man har svårt att släppa sin noggrannhet tex, eller att man inte har förmågan att ta snabba beslut.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Det finns många som framstår som filbunkar utåt men i själva verket är fullt upptagna med att fly och undvika. Då jobbar jag hellre med nån som brister ut i gråt och är ärlig med vad den fixar än nån som gör sig onåbar och låter saker haverera i smyg.

Japp, här är en av den senare typen. Blir det för jobbigt så överger jag skeppet på stört. Gråten och panikattackerna kommer när jag är hemma istället.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Exakt!
Jag har alltid sett mig själv som stresstålig, har ju inga problem med att langa iväg perfekta hamburgare i rasande takt till en lång kö, eller hantera fulla black-jack-kunder, eller arga människor som ringer till supporten när systemen kraschar. Vid en olycka, brand, oväntade situationer så håller jag huvudet kallt och löser problemen.

Men jag är inte alls stresstålig på det där andra sättet, jag mår oerhört dåligt av de faktorer du nämner såsom brister i ledarskap, struktur, och att arbetslaget hela tiden försöker komma med tips på förbättringar som skulle underlätta men som vi aldrig får gehör för. Jag klarar inte heller av snabba, oväntade förändringar såsom övertid med kort varsel eller ologiska förändringar.

Jag är rent av allergisk mot det. Mår tokdåligt. Och jag vet att den känslan jag har just nu, frustration och ilska, snart kommer att gå över i likgiltighet. Och företaget kommer att tappa en medarbetare som i början var glad, engagerad och lojal.

Så till TS: Om det står att dom söker en "stresstålig", fundera två gånger över vilken stress dom menar. Är det en stress i form av att det uppstår pressade situationer ibland under normal arbetsgång, där du måste hålla huvudet kallt och fatta snabba beslut? Eller är det en dålig arbetsmiljö?

Och angående vilket jobb, jadu. Det är ingen lätt arbetsmarknad just nu. Du konkurrerar med många unga arbetslösa om jobben, och många av kontorsjobben (callcenters) kommer du inte få bara på grund av det. Om jag varit du hade jag letat efter en tjänst som personlig assistent, hos en kund som du klickar bra med :). Någon med psykiskt handikapp, så att det inte är tunga lyft inblandat.

Finns tyvärr inga personliga assisenser jobb i Tyskland. Den sortens jobb som det bedrivs i Sverige existerar inte här. Men TS du säger du inte klarar av sjuka människor. Men inom vården kan man ju även jobba med äldre (och där skriker dom efter arbetskraft = du får garanterat ett jobb) skulle du fixa det? Som Hilfekraft är det bara en 6 veckors utbildning (alltså ingen lång, dyr historia), vi hade flera sådana på mitt förra jobb på ett boende. Fast en sak är säker, du måste klara av ett högt tempo. Fast jag upplevde det aldrig som stressigt men man måste vara rask och jobba på.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Men jag har inte heller skrivit ngt om ett högt tempo. Har man mycket att göra ska man ju då kunna sköta sina arbetsuppgifter noggrannt ändå. Behöver ju för den sakens skull inte vara gjort snabbt. Grejen är väl att man ska kunna tänka klart fastän man är stressad. Exempelvis.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Finns tyvärr inga personliga assisenser jobb i Tyskland. Den sortens jobb som det bedrivs i Sverige existerar inte här. Men TS du säger du inte klarar av sjuka människor. Men inom vården kan man ju även jobba med äldre (och där skriker dom efter arbetskraft = du får garanterat ett jobb) skulle du fixa det? Som Hilfekraft är det bara en 6 veckors utbildning (alltså ingen lång, dyr historia), vi hade flera sådana på mitt förra jobb på ett boende. Fast en sak är säker, du måste klara av ett högt tempo. Fast jag upplevde det aldrig som stressigt men man måste vara rask och jobba på.

Vad innebär det jobbet mer exakt? Tack för tipset! Ska googla.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Hjälpa helt eller delvis äldre med hygienen, klä på och av sig, komma i och ur sängen, toalettbesök, promenader, hjälp vid måltider osv. Viss del städning (byta sängkläder, torka av sängen och bord, resten görs av städare).

Sen finns det i alla spann så att säga, de som bodde där bara för att de inte ville bo hemma själva, men som gjorde i princip allt själv, tills de som bara kan ligga i sängen och måste ha hjälp med allt.

Som Hilfekraft (motsvarande vårdare i Sverige) gör du i princip allt utom att dela ut mediciner och det som innefattar medicinska saker (mäta blodsocker, spruta insulin, sondmatning osv) allt sånt görs av Fackkrafter (i Sverige motsvarande undersköterska).
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

Du skulle inte kunna tänka dig att jobba med barn då? Typ på förskola eller liknande. Det måste väl finnas dagmammor i Tyskland med ifall det finns utrymme för det i bostaden.
 
Sv: Vad ska jag jobba med?

I Tyskland måste du minst ha en utbildning som Kinderpflegerin. Den är 2 årig. Sen måste hon innan ha gjort praktik i en Kindergarten.

Sen beroende på Bundesland räcker inte en vanlig skolutbildning utan hon måste först läsa in en Fachabi. Hur det är i Bayern vet jag inte.

Eftersom TS planerar att återvända till Sverige inom några år är min uppfattning att hon först och främst letar jobb så hon får en inkomst och har råd att flytta tillbaka. Att då studera i 2 år och behöva betala för det (studiemedel finns inte här) så har jag i alla fall fått uppfattningen att det är för henne rätt ointressant.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 179
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 098
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 730
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp