Vad ska jag köpa för ridkläder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maja123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 071
M

maja123

Jag ska börja på ridskola i höst efter ett sju år långt uppehåll från hästlivet. Nu undrar jag vad som gäller, vad ska jag egentligen köpa för utrustning? Jag är 24 år.

Vilken hjälm är det som gäller? (Max 800 kr) Det verkar vara "inne" med sådan silvergrej fram på hjälmen, kommer det hålla i sig eller vara totalt ute om något år?

Vad ska man ha för ridskor? Shortchaps eller bara strumpor? Vad används egentligen nu? Jag har ingen koll!

Tacksam för hjälp innan jag beger mig ut och shoppar.. :)

Sv: Vad ska jag köpa för ridkläder?

Först och främst en bra ridhjälm, det finns bra på hööks om man inte vill kasta ut flera hundra, tror dom kostar 300:-
En vanlig klassisk sammetshjälm.
Dom har oxå ventilationshjälm, men den är lite dyrare.

Vi köpte hjälm till min sambo på hööks, och det va den mest prisvärda vi kunde hitta.

Ridskor skulle jag personligen satsa på något vettigt.
Jag har Blundstone, det är stålhetta i dom. Kostar över tusenlappen med håller i flera år och är supersköna.
Rider med dom i kombo med chaps, eller en ridstrumpa.
om du har ett chaps beror ju på vad du vill ha för stöd, strumpan ger ju inget stöd, medan chapset gör det.

Du skall självklart satsa på en godkänd, CE-märkt hjälm. Testa olika, gå mer på hur den sitter på huvudet än hur den ser ut! Olika människor har ju lite olika form på huvudet, så det kan ju vara lite skillnad mellan hur olika hjälmar sitter på just dig.

De där hjälmarna med "silver" framtill är ventilationshjälmar, och jag tycker personligen inte att de är snygga, men det är ju en smaksak. De har funnits några år, kommer säkert att finnas ett tag till....

Jag föredrar ridskor framför stövlar, tycker det är skönare. Finns både med och utan snörning och med olika grov sula. Köpte ett par till dottern utan snörning (bara att dra på) och med grov gummisula och stålförstärkning i tån (bra om man blir trampad). De var av märket Horze och var i 500-kronorsklassen, vill jag minnas. Funderar starkt på ett par sådana till mig själv också! Till dem kan man ju antingen ha shortchaps (skall man följa trenden är det UTAN fransar som gäller) eller ridbyxor som är gjorda för att ha till skor. Jag tycker det är hysteriskt fult med långa, rutiga strumpor ovanpå ridbyxorna, men det är ju återigen bara jag....

En annan sak du bör fundera på är säkerhetsväst. Vet att en del ridskolor numera kräver det, men de brukar också ha att låna ut (de är ju rätt dyra). Säkerhetsväst skall givetvis också vara godkänd enligt Beta-3 (säkrast) eller Beta-2 (fortfarande säker men lite mer "light") och måste vara skön att ha på sig (annars har man den ju inte....)!

En godkänd hjälm som DU tycker är skön och snygg! Hööks har billiga och bra.

Jag skulle ha satsat på ett par sköna jodphurskor med antingen leggings/shortchaps utan fransar eller stövelskaft till. Hööks har fina och bra inom den kategorin också.

Lycka till! :laugh:

Jag ska börja på ridskola i höst efter ett sju år långt uppehåll från hästlivet. Nu undrar jag vad som gäller, vad ska jag egentligen köpa för utrustning? Jag är 24 år.

Vilken hjälm är det som gäller? (Max 800 kr) Det verkar vara "inne" med sådan silvergrej fram på hjälmen, kommer det hålla i sig eller vara totalt ute om något år?

Vad ska man ha för ridskor? Shortchaps eller bara strumpor? Vad används egentligen nu? Jag har ingen koll!

Ventilationshål framtill tycker jag personligen är skitfult, milt sagt. Jag hade satsat på en traditionell sammetskask. Jag kör med CRW-kasken från Hööks, passar mig utmärkt och kostar bara 300:-, så man drar sig itne för att köpa en ny om den åker i backen. ;)

Trender kan man annars lugnt haka på när det gäller hjälmar, för det är färskvara som bör bytas efter 4-5 år i vilket fall som helst. :idea:

Skor och shortchaps är bra, bara strumpor tycker jag inte funkar så bra.

Tänk på att det finns ridskolor där du måste ha antingen ridstövlar eller skor med chaps.

Jag blev tillsagd vid ett tillfälle när jag glömt mina chaps hemma. (Fick visserligen rida den lektionen eftersom det var min första lektion på den ridskolan och de inte sagt till innan)

Instämmer med övriga. En skön, CE-märkt hjälm, ridbyxor (helskodda/halvskodda eller vad du föredrar), och ett par ridskor + shortchaps utan fransar. Beroende på vad din ridskola har för regler: Ev säkerhetsväst. Sen är det klart! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta... 2
Svar
34
· Visningar
3 754
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 950
Senast: Tassa
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt... 6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 740
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?