Vad ska jag så på åkern?

Humlor sticks inte, de bränns. Som grund för diskussionen, faktafel.

Klöver i sig är inget hinder, och det skrivs ju att det ska slås regelbundet - då går inte klövern i blom och är alltså inte intressant för varken humlor eller bin.

Däremot hade jag INTE satsat på gräsmatteblanding, det finns ingen fotbollsplan som klarar hästtramp. En tramptålig vallblandning, prata med Weibulls eller annan producent.
Humlor sticks, dom har gadd. En sekunds googling ger dig fakta på det. Däremot är som du säger klöver ingen tålig äng. Lite vitklöver är väl aldrig fel men det finns massor med gräsblandningar som tål en hel del.
 
Jag tar tillbaka och gör full reträtt på mitt uttalande.

Men vidhåller att om inget går i blom, är det inte intressant för stickande/bitande/brännande flygfän.
Tänkte just på det där. Får se hur kort man kan klippa gräset. Ska fundera lite till och kika mer noggrant på fältet då snön smälter.
 
Men om man trampar på dem är det väl självklart att de sticks.
Njä, humlor är inte så sticksugna. Och en hund som springer rör sig så snabbt.
Jag har faktiskt aldrig ens övervägt att kunna trampa på en humla i en klöveräng. Dom kryper ju inte ner långt ner i gräset och sitter dom uppe i blomman så förs dom undan av "trycket" från mig/djuret. Jag har blivit stucken av humla en gång. Den var i mina byxor som legat på altanen. Den stack mig på benet så jag kom snabbt ur kan jag säga och då flög humla iväg utan minsta agg. Dom jagar ju inte folk som getingar gör i försvar.
 
Men det är ju hundar som ska springa. :-)

Jag vet inte vad som är bäst. Vilken blandning är minst hal, binder marken o.s.v.

TS oroar sig i början av inlägget att underlaget blir halt.

Även om det inte är hästar, blir gräs, särskilt välputsat halt. Vi har trimmade gräsmattor hemma, och hundarna går då och då omkull i ruscherna ner till grinden.
 
Hur ofta kommer du klippa? Klöver kan trots allt trivas rätt bra även om man klipper den kort. Det krävs ju att det klipps ofta om man ska förhindra att det blommar.
 
Hur ofta kommer du klippa? Klöver kan trots allt trivas rätt bra även om man klipper den kort. Det krävs ju att det klipps ofta om man ska förhindra att det blommar.
2 gånger i veckan kanske räcker?

@Lovisaleonora och @Luff ja hundar ska springa. Fort. Och då är det farligt om det är halt. De halkar ganska lätt. Men jag fattar ju att allt utom sand blir halt, men det är ju skillnad på gräsmatta och typ klippt korn. Gräsmatta är snorhalt.
 
Jag begriper inte riktigt. Varför skulle humlorna sticka hundarna? Jag har gått genom många klöverängar och aldrig blivit stucken av vare sig bin eller humlor.

Har du gått barfota?
Vår hund har fått stick av humlor o bin där vi hadde klöver i gräsmattan. Det gör jätte ont! Hunden fått alergisk reaktion och vi fick uppsöka veterinären. Inga billiga blommor! De är nu mer utplånade för jag hällt sallt på dom.
Så ja det är inte bra med klöver. Det är inte heller särskilt tåligt att gå, springa på om det är blött ute. Det blir lervälling.
 
Knapp halv hektar åkermark. Oklart vad som växt där tidigare och om den är vänd i höstas eller om det är stubb. Ska leta reda på bonden och fråga.

Målet eller kanske önskemålet är att få ett jämt underlag som inte blir glashalt eller genomgeggigt genast det duggar.

Vad ska man så? Funkar det att bara harva och så eller måste man platta till lite först eller blanda in nåt i lerjorden? Det finns djupa diken på två sidor av åkern.

Kommer att klippas med klippare som dras bakom fyrhjuling, så om det växer snabbt gör det inte så mycket.

Ändamålet är lösspringningsinhägnad för vinthundar. Dagligt bruk.

Hade nog gjort ett spår som är väggrus under och nån form av sand uppe på. Alt lagt sand i kurvor o ingång på jorden. De kommer att gå ner i marken men hundarna är inte så tunga o trampar inte upp som hästarna gör.
Går att lägga typ " otto" matta som stabiliserar marken om du vill ha gräs. Hade valt nån form av stryktåligt gräs.
 
2 gånger i veckan kanske räcker?

@Lovisaleonora och @Luff ja hundar ska springa. Fort. Och då är det farligt om det är halt. De halkar ganska lätt. Men jag fattar ju att allt utom sand blir halt, men det är ju skillnad på gräsmatta och typ klippt korn. Gräsmatta är snorhalt.

På vår rakbana har vi stor andel rajgräs och någon slags svingel, förmodligen ängsvingel. Svingel är väldigt härdigt och tuvbildande. Rajgräs är också tuvbildande och växer fort - vilket är både bra och dåligt. Vi klipper en gång per vecka när det växer som mest och vi är noga med att inte klippa för kort (5-6 cm).

För en gräsplan som inte ska vara som rakbana hade jag även lagt till en ganska stor andel gräs som sprider sig med utlöpare - det blir tåligt och håller lättare ogräs borta. T.ex. trampgröe. Men sortval beror också på hur pass torktålig gräsmatta man behöver eller om det finns partier som ligger i skugga.

Eftersom det inte är rakbana du ska ha (gissar jag) så skulle jag låta gräset växa sig lite högre (15 cm) innan det klipps, för att återigen låta det växa högre innan det klipps på nytt, osv, så att gräset blir grövre och underlaget inte blir helt gräsmatteslätt. Alltså, satsa på att gräset ska få växa sig grovt. Det gynnar både hållbarhet och minskar risken för halka. Sedan skulle jag hålla gräset något högre än vad vi gör på vår rakbana.

På ca. 140 meter så är det ju verkligen fråga om maximal fart och därför prioritetar vi att ha underlaget helt slätt för att skona tårna. Men vi behöver ju inte oroa oss för att hundarna halkar i några svängar, så vi kan kosta på oss det. Vår största halkrisk är istället sniglar på banan (och då menar jag inte mina whippar :laugh:).
 
Har du gått barfota?
Vår hund har fått stick av humlor o bin där vi hadde klöver i gräsmattan. Det gör jätte ont! Hunden fått alergisk reaktion och vi fick uppsöka veterinären. Inga billiga blommor! De är nu mer utplånade för jag hällt sallt på dom.
Så ja det är inte bra med klöver. Det är inte heller särskilt tåligt att gå, springa på om det är blött ute. Det blir lervälling.
Hu vad tråkigt med jycken. Min schäfertik bet en geting en gång. Hon tjöt till och spottade ut getingen. Några riktigt nervösa sekunder innan jag lyckades lokalisera sticket som var i mungipan - gadden satt kvar. Som tur var svullnade hon inte upp.
Jo, jag går ofta barfota på gräsmattor. Och du är hundra på att det inte var ett getingbo? Jag tycker inte att det ska vara en klöveräng som springbana då rödklöver inte är en bra växt att ha som "gräsmatta" men jag har aldrig sett bin och humlor i vitklöver heller när jag varit närgången. Jag älskar vitklöverdoften och kan köra ner näsan och bara inhalera. Som biodlare är jag ganska uppmärksam på vad bina drar efter säsong och då humlorna minskat katastrofalt kikar jag alltid efter dom också. Blir alltid glad när jag ser dom.
20663894_10203977563757659_3448825088713886488_n.jpg
 
På vår rakbana har vi stor andel rajgräs och någon slags svingel, förmodligen ängsvingel. Svingel är väldigt härdigt och tuvbildande. Rajgräs är också tuvbildande och växer fort - vilket är både bra och dåligt. Vi klipper en gång per vecka när det växer som mest och vi är noga med att inte klippa för kort (5-6 cm).

För en gräsplan som inte ska vara som rakbana hade jag även lagt till en ganska stor andel gräs som sprider sig med utlöpare - det blir tåligt och håller lättare ogräs borta. T.ex. trampgröe. Men sortval beror också på hur pass torktålig gräsmatta man behöver eller om det finns partier som ligger i skugga.

Eftersom det inte är rakbana du ska ha (gissar jag) så skulle jag låta gräset växa sig lite högre (15 cm) innan det klipps, för att återigen låta det växa högre innan det klipps på nytt, osv, så att gräset blir grövre och underlaget inte blir helt gräsmatteslätt. Alltså, satsa på att gräset ska få växa sig grovt. Det gynnar både hållbarhet och minskar risken för halka. Sedan skulle jag hålla gräset något högre än vad vi gör på vår rakbana.

På ca. 140 meter så är det ju verkligen fråga om maximal fart och därför prioritetar vi att ha underlaget helt slätt för att skona tårna. Men vi behöver ju inte oroa oss för att hundarna halkar i några svängar, så vi kan kosta på oss det. Vår största halkrisk är istället sniglar på banan (och då menar jag inte mina whippar :laugh:).
Åh tusen tack! Hoppas på att få köpa till lite åker så vi får ihop 280m raksträcka. Nu blir det bara 70 tror jag.
 
Kkan uppdatera att det nu finns en 280m raksträcka och vi sår idag en gräsblandning (för häst) tillsammans med korn. Nu är det bara att stängsla alla hundratals meter med 2m galler:laugh::cautious:

Räcker inte 120 cm fårnät i höjd? Är ju tusen gånger lättare att sätta upp och mycket billigare. Svärmors vinthund kommer ju inte ens på iden att hoppa över 80 cm trädgårdsstaket. Även om hon kanske kan.
 
Räcker inte 120 cm fårnät i höjd? Är ju tusen gånger lättare att sätta upp och mycket billigare. Svärmors vinthund kommer ju inte ens på iden att hoppa över 80 cm trädgårdsstaket. Även om hon kanske kan.
Seriöst? Nej herregud. Ser de en hare är 120 ett skämt. Kommer dock sätta fårgaller mot ena långsidan som går längs ett brett dike. Det hoppar de nog inte över i första taget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp