Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Jag hade tittat på Umes B36 Touring. Det är en boggie med inbyggd sadelkammare. Kvalitetssläp som bara väger 760 kg :)

Att dra med hade jag köpt en subaru. Antingen en Outback eller Forrester. Då får du en rolig bil med fyrhjulsdrift som är pålitlig och en lagom stor transport för någon utan tungt körkort :)
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

XC 70 är en relativt trevlig bil men de jag har tittat på har fått dra väldigt lite på b-körkort.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Om man inte ska dra släp så väldigt ofta och heller inte behöver ge sig iväg när det är riktigt vinterväglag (eller har något alternativ att dra med då) så fungerar det ju att dra med de flesta kombibilar.

Själv har jag haft tex Audi A4 diesel att dra med vilket fungerade alldeles ypperligt till mitt behov. Likaså Passat får oftast dra runt 1500 på B. Själv har jag nu en Volvo V50 diesel som jag är supernöjd med.

Jag kör dock med släp ganska så sällan och använder bilen främst till övrig körning. Har också en Suzuki jeep att dra med om jag ska skulle behöva köra släp vid rejäl vinter.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Har bara koll på RR runt -06 c:a 0,8 l/m vilket jag tycker är bra för en så stor och tung bil.

Rolle
IpL
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

kl

Har själv XC70 D5 oerhört bekväm bil ,men har man otur kan de bli dyra i drift ,finnes många därute som bara driver fram pga av trasig vinkelväxel & hylsa bla.
Dessutom får man bara dra 1100 med B kort.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Hej,
jag måste gå emot strömmen lite här och säga att har du tillgång till en b-kortslastbil så använd den! SÅ mkt enklare än att ratta runt bil med transport.
Men om du absolut måste ha en bil så vet jag att volvo 850 får dra över 1500 på B kort, bmw 5 serierna får dra 1400-1460.

Lycka till :)
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Håller med fullkomligt, har man en gång kört b-korts lastbil med häst så vill man aldrig mer köra med hästtransport. Så himla smidigt och helt andra köregenskaper eftersom hästen befinner sig inom de fyra hjulen de kan få hur mkt fnatt de vill det märks inte i bilen (speciellt vid lågbyggd) medans en transport hoppar och gungar och kränger i samma situation. Skulle aldrig drömma om att välja släp framför lastbil om valet fanns.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

*kl

Om budgeten inte är så snål så skulle jag först skaffa BE, det gör hästlivet SÅ mycket enklare. Det är värt varenda krona.
Sen skulle jag köpa en XC70 och ett Ume baklängessläp. Jag gillar Volvo överlag och en XC70 är tillräcklig rolig att köra resten av tiden också.

Som budgetbil har vi en Subaru Legacy från 96. Den drar 1600kg med Bkort, har permanent fyrhjulsdrift och lågväxel, man fastnar aldrig. Den drar alltid en liter bensin per mil oavsett om man har släp på eller inte. (Så ingen låg förbrukning men ändå). Men det är aptrist att köra utan släp, över 90-100km/h så typ kvider bilen. Den vill dra släp och så inte snabbare än 85 :D Så vi har den som ren dragbil. Inte automat, tyvärr. Budgetsläp till antingen begagnat Ume eller Kylinge.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Vår Toyota avencis får dra 1520kg. Den är helt suverän.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Har en volvo 945 turbo, den får dra 1560 på B-kort. Rolig och köra utan släp och en bra dragbil. är supernöjd me den.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Jag skulle nog köpa en fyrhjulsdriven Passat. Trevlig bil, bensinsnål och stark. :)

Som transport skulle jag nog köpa en begagnad Boj, alternativt Startrailer/Thule.

Den bilen och något av dessa alternativ som transport går enkelt att snickra ihop på B-kort dessutom.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 596
Senast: Jesna
·
Utrustning Kör Volvo 945, inga planer på att byta bil och när den måste bytas om många år så blir det en liknande... Har i dagsläget en...
Svar
16
· Visningar
1 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp