Vad ska jag skaffa för bil och transport??

clovergirl

Trådstartare
Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en b-korts lastbil som jag inte vill köra för det känner jag mig inte bekväm med. Dessutom är den ofta ute på vift. Därför vill jag skaffa mig en bil och ett släp, så jag kan klara mig själv!

Jag planerar inte att köra med mer än en häst som inte väger mer än 500kg. Och utrustning till det. Jag är inte så insatt i vikt men med b-körkort så får man väl dra en totalvikt på hela ekipaget, 3,5 ton?

Jag har siktat in mig på ett Christ champion släp men det är ingen som är bestämt. Men eftersom vi i min familj alltid har kör lastbil har ingen någon aning om vad för bil som är lämpad till mig och mina önskemål. Förslag på andra transporter är också välkomna! Dock måste det vara en boggie.

Bry er inte om så mycket om priser utan jag önskar förslag på bilmodeller som är lämpliga :) :D ;)
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

För att få tips behöver du nog även ge lite mer ledtrådar på vad du gillar/önskar och behöver.

Vad vill du ha för lösningar på transporten?

Hur mkt ska du köra bilen med släp i förhålande till utan? Behöver du 4wd, låg förbrukning, mga sittplatser, stor/mindre osv.

Just nu skulle man kunna uppge hur mga kombinationer som helst utan att veta vad du är ute efter.

När det gäller släp är jag själv mest förtjust i UME. Därefter Boj. Båda har låg egen vikt vilket gör att det finns ganska mga bilar att välja på om man inte behöver lasta så mkt.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Det finns vissa saker man kan ha i åtanke när man ska köpa dragbil.

-Tung dragbil, den ligger stadigare och påverkas inte så mycket av släpet.
- Diesel, går snålt och har bättre vridmoment än bensinare i samma storlek.
- Automat, du kan köra mycket mjukare och det är skonsammare mot transmissionen.
- Fyrhjulsdrivet är bäst men det går bra med bakhjulsdrivet också, framhjulsdrivet har svagheten att när du har kultryck så minskar trycket på framhjulen mot marken vilket riskerar att du kan bli stående på en fuktig gräsmatta i värsta fall.

Vilket märke du sedan väljer beror på vilken kvalité och komfort du vill ha, man får oftast vad man betalar för ;)

Kör själv oftast med en V90 som har bakhjulsdrift, sexcylindrig motor med bra vridmoment och diffad bakaxel den får dra 1500 kg på B-kort. När det blir lite tuffaretag tar jag fram Jeepen, en Grand Cherokee med V8 och får dra 2750 -3500 kg men bara 990 kg på B-kort :meh:.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Ska du bara dra transport med bilen eller ska du göra annat också?
Det påverkar såklart valet av bil.
En riktigt bra dragbil är bra på att dra likt en ardenner, men är inte så rolig när man inte ska dra släp dvs ungefär som att försöka träna en ardenner för högre klasser i ridning...

Så val av bil bör ju främst grundas vad du mest kommer att använda bilen till.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

En riktigt bra dragbil är bra på att dra likt en ardenner, men är inte så rolig när man inte ska dra släp dvs ungefär som att försöka träna en ardenner för högre klasser i ridning...

Vet inte om jag kan hålla med där, det finns bra dragbilar som är alldeles utmärkta till vanlig körning, det är oftast fråga om budget. Exempelvis Range Rover runt -06 eller Discovery är bekväma bilar med låg bränsleförbrukning, Jeep grand Cherokee och Volvo XC 70 bara för att nämna några fyrhjulsdrivna.

/Rolle
IpL
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Mitt val av transport står mellan christ, böckmann och thiel. Ev någon annan också. Bilen ska kunna dra 1500kg på b-kort. Gärna bensinsnål och mycket mer krav har jag inte egentligen. Ska inte köra långa sträckor. Gärna en bil där det inte är känt att vara massa klydd med, den får gärna vara pålitlig och hållbar :)
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Helt klart! Min Kia Sorento-08 dieselturbo är skitkul utan släp och som en kraftmaskin när det gäller att dra. Den är guld och har hyfsad nivå på bränsleförbrukning. Drar lite mer när fyrhjulsdriften är i men inte så det svider. Åker hellre långresa i Kian än i min V70, faktiskt...och dragvikten 3500 kg talar för sig själv ;) ...synd bara att Kia frångått rambygget så dom nyare modellerna av Sorento har lägre dragvikt, tyvärr...
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Det är ju riktigt svårt att hitta en bil som nästan kan dra 1500kg på b-kort. Någon som vet en bil som ligger nära det?
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Ett hett tips är att ta BE-kort (eller ökad behörighet eller vad det heter nuförtiden) direkt! Smidigt att göra när du har körkortsteorin färskt i minnet och du behöver inte fundera på detta med vikter hit och dit lika mycket ;)

Jag tog BE direkt när jag fyllde 18, väldigt glad för det idag!
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Ja jag funderar allvarligt på det. Men det måste finnas bilar som får dra 1500kg på b-kort ju!
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

1520 tror ja min volvo 850 får dra...Riktigt bra dragbilar! Soppamässigt kanske inte lika kul :p
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Vet inte om jag kan hålla med där, det finns bra dragbilar som är alldeles utmärkta till vanlig körning, det är oftast fråga om budget. Exempelvis Range Rover runt -06 eller Discovery är bekväma bilar med låg bränsleförbrukning, Jeep grand Cherokee och Volvo XC 70 bara för att nämna några fyrhjulsdrivna.

/Rolle
IpL

Jag håller inte med dig, man blir döv av att åka i dem och dessutom är de obekväma på långa asfaltskörningar.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Vet inte om jag kan hålla med där, det finns bra dragbilar som är alldeles utmärkta till vanlig körning, det är oftast fråga om budget. Exempelvis Range Rover runt -06 eller Discovery är bekväma bilar med låg bränsleförbrukning, Jeep grand Cherokee och Volvo XC 70 bara för att nämna några fyrhjulsdrivna.

/Rolle
IpL

Jag tycker både Disco och Rangen är underbara att åka runt i, men låg bränsleförbrukning vette tusan? Slurpar väl en liter disel milen och det dubbla i bensin.
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

1520 tror ja min volvo 850 får dra...Riktigt bra dragbilar! Soppamässigt kanske inte lika kul :p
Tänkte just säga det, minns jag inte helt fel såg jag någon 855:a som fick dra 1530 kg på B-kort. Köpte istället en 945:a som fick dra runt 1490. Men det är ju inga lyxbilar i övrigt direkt och 945:an var törstig (bensin).
 
Sv: Vad ska jag skaffa för bil och transport??

Om man blir döv av att åka i en Range Rover, då vet jag faktiskt inte hur man är skapt... XC70 är ju en av de bekvämaste bilar man kan sitta i, jag förstår faktiskt inte något av ditt uttalande.

Hade vi pratat om Deffen så kan jag hålla med om att det är ett arbetsredskap snarare än ett fordon. Men Discon är ju snäppet under RR, d v s en underbart bekväm bil.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 596
Senast: Jesna
·
Utrustning Kör Volvo 945, inga planer på att byta bil och när den måste bytas om många år så blir det en liknande... Har i dagsläget en...
Svar
16
· Visningar
1 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp